Ledsystem Kiruna-Saittarova-Tärendö-Narken

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Jo, fredagen den 3 mars ska vi åka ett gäng på 7 maskiner från Kiruna till just söder om Narken. Är det någon här som brukar köra runt trakterna kring Tärendö - Narken - Korpilombolo ? Där har ingen av oss kört någongång.
Undrar mest om skyltning och lämpliga färdvägar ?

Tacksam för tips

/Tompi

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har ej kört den sträckan (ännu, skall göra det 10-12 Mars)
Det finns flera vägar du kan ta.

1. Vittangi - Masugnsbyn - Tärendö - Korpilombolo
2. Svappavaara - Skaulo - Tärendö - Korpilombolo

Längre, men man kan också:

3. Svappavaara - Skaulo - Dokkas - Hakkas - Jockfall - Korpilombolo
4. Lainio - Kangos - Kaunisvaara - Pajala - Korpilombolo

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Som det ser ut nu så blir det:
Kiruna - Vittangi - Masugnsbyn - Saittarova - Tärendö - Narken - Iso Puolamaajärvi som slutdestination (ca 1 mil söder om Narken)

Förra året körde vi nästan samma rutt men stannade redan i Saittarova, lederna kring Vittangi var föredömligt efterhållna. En fröjd att köra efter dessa.

Jag vet att en av deltagarna har nån slags GPS, ska kolla med han vad han har.

Tack för tipset

/Tompi

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Nu har jag kollat GPS statusen i gänget, en av deltagarna har en Garmin Legend. Hur går jag tillväga för att ordna ledkarta till den som täcker Saittarova - Tärendö - Narken - Korpilombolo - Överkalix (i grova drag) ?

/Tompi

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Då var resan avklarad, facit:

På 48mil körda under fre den 3:e till söndagen den 5:e mötte vi en endaste skoter efter leden !! kanske det var kallt ändå...

Incidenter:

En blåst kolv
En trasig ruta
En rejäl glykoltömmning
En sne skida

Detta på 3 av 7 skotrar.

Sammanfattning av lederna:

Kiruna - Vittangi = Lättkörd snabb sträcka
Vittangi - Masugnsbyn = Bra preparerad led, körglad sträcka
Masugnsbyn - Saittarova = Bra led ända tills en bit söder om Masugnsbyn, glest mellan kryssen när man närmar sig Saittarova, inte helt självklart alla gånger var leden tar vägen.
Saittarova - Tärendö = Riktigt trixigt p.g.a att skogsarbete förekommit
i trakten av Männikkö precis var leden går, vi körde runt det hygget på västra sidan.
Tärendö - Iso Puolamaajärvi = Snabb sträcka ända tills 1,5mil söder om Tärendö, sedan opreparerad led i skogslandskap. Vid Narken var det riktigt illa, skogsmaskin hade farit fram där med men det gick iaf att köra där, sedan tog snårig björkskog vid med många nedtyngda och fastfrusna björkar vid, där tjorvade vi riktigt länge. Efter vi passerat landsvägen som går över Kalixälven och till Korpilombolo var leden acceptabel men opreparerad . När vi kom 36km söder om Tärendö så såg vi att leden körts upp tidigare av någon slags preparerings maskin

Jag har säkert förträngt vissa saker, men om någon vill veta mer så fråga gärna.

/Tompi