Ledsladd

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har inte varit så aktiv på detta forum på 2 säsonger nu, jag har inte heller kört så många mil skoter som jag skulle vilja. Har däremot slängt på en bandsats på min fyrhjuling och nu tänkte jag skapa en liten projekttråd för ett bygge av en ledsladd till fyrhjulingen.

Förra vintern åkte jag och polaren runt med en sladd av trä, vilket fungerade rätt okej ändå.




Men till denna säsong bestämde vi att göra en mer ordentlig sladd av järn som man kan ställa höjden på skären med.
Efter en del googlande och rådfrågande så blev det "Raspen"-designen, som verkar vara ett av dom bästa alternativen.

Måtten på sladden kommer bli ca 1,60m bred och 4,20m lång + dragstång.

Vi började med att svetsa ihop själva ramen samt skären.



Monterade infästningar till domkrafterna vi skall ha för att kunna ställa höjden på skärena.



Baktill gjorde vi en "kladdplatta" för att få en så slät och packad led som möjligt.
Under plattan montera vi 8mm tjock plast så den glider bra.





Framtill svetsa vi ihop en skida som även den har plast undertill.
Sen byggde vi en dragstång också.



På med lite färg för att stoppa rosten.



Ihop montering och provkörning klar. Plusgrader och kramsnö ute idag så inte bästa vädret att sladda i, men fungerade över förväntan ändå.







Vi kommer att testa köra den mer som den ser ut nu, visar det sig att det river för dåligt med järnen som sitter monterade nu så kommer vi att komplettera med att montera hyvelstål på balkarna.

Så vad tror ni?
Tips och idéer är alltid varmt välkommet. :ciao:

Visar det sig att denna konstruktion fungerar bra så kommer vi nog montera batteri och elektriska ställdon till höjdjusteringen så man kan ställa höjden på sladden med fjärrkontroll från fyrhjulingen. Blir även då att komplettera med led arbetsbelysning på sladden.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Hmm....vad hände där egentligen? Från en friåkare med många intressanta inlägg och klipp till en fyrhjulingssladdare?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hmm....vad hände där egentligen? Från en friåkare med många intressanta inlägg och klipp till en fyrhjulingssladdare?
Jadu, det blev vår och skotern såldes, tanken var att byta till en ny men då kom sommaren och suget efter en sportbil började locka, så bil köptes och fyrhjulingen byttes till en nyare.
Och sen när hösten och snön kom så räckte dom där förbaskade slantarna inte till en ny lössnö maskin och en äldre var inte på fråga så då blev det helt enkelt en bandsats till fyrhjulingen så man tar sig ut iallafall.
Men till nästa säsong så hoppas jag att jag är back in business, tills dess från man nöja sig med att låna lillbrorsans nya pro då och då så man släcker ner skotersuget lite iallafall. :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Off topic: Tungt. Förstår hur du känner. Har själv opererat handleden 3ggr mellan april-dec så jag är själv utan skoter den här säsongen. Tungt.(men va fan, fyrhjuling o bandsats?)
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Har du något som utlöser dragstången om det tar riktigt stopp?
Svårt att utläsa på bilderna tycker jag.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har du något som utlöser dragstången om det tar riktigt stopp?
Svårt att utläsa på bilderna tycker jag.
Japp, syns inte på bilderna med den sista delen fram till handsken (den svarta) har ett till rör invändigt som låses med en saxsprint.
Saxsprinten är endast 3mm för tillfället då jag är lite osäker på vilken tjocklek man bör köra med så börjar jag med den klenaste jag hade så får man sätta grövre om det behövs.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Fyrhjulingen är väl stadigare byggd än en skoter så det borde ju gå bra, själv körde jag med vanlig spik, 60x2,3mm och dom gick ändå inte av ibland då det högg, beror troligtvis på att det blir lite brytning i utlösningsanordningen ibland så då nyper det fast iaf...känns som man vill ha så svag "brytpinne" som möjligt.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kanske dags för en liten uppdatering såhär ett år senare.

Sladden fungerar som planerat, lite modifikationer på bl.a dragstången är gjorda men i stort så är den som förut.







Blev även byggt en sladd till, dock enklare design som inte är ställbar men funkar helt okej.



 
Reactions: Tony Burefjord