Ledskoter för 50k

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Finns det några fyrtaktare i den prisklassen som är roliga att ligga och rejsa med?
Jag och en polare är sugna på att skaffa 4 taktare till nästa år för att köra långa sträckor med.
Men vet absolut inte vad.
Häldre en som är rolig på leden än komfort.
Börjat kika lite på renegade 1200 med turbo
Men tänker att den kanske blir för tung för att ha kul med på små leder
Någon Yamaha kanske 🤷🏻‍♂️
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Rolig fyrtaktare... 🤔🤔🤔
Tja, om Nytro var skoj någon gång så var det väl som ledmaskin. Om man sedan måste ha turbo för att komma upp i rolig, det kan jag inte svara på.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Rolig fyrtaktare... 🤔🤔🤔
Tja, om Nytro var skoj någon gång så var det väl som ledmaskin. Om man sedan måste ha turbo för att komma upp i rolig, det kan jag inte svara på.
Hade den som du körde det?
Annars låter det ju lite så, kan ju knappast bli mindre kul med en turbo iafl
Slitaget borde väl inte påverka något nämnvärt heller
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja det kanske kan vara något, att kolla efter
Hittar bara en 07a men kommer kanske ut fler snart
De duger nog med en XF1100t som är en crossover för de är inte så fasligt långa och har lika bred framvagn. De brukar ha 44mm höga kammar och de funkar hyfsat på led också. De finns bet mer utbud av dem. Köp gärna en med flashad box upp till 240 + hk så blir de riktig kul. Med en sådan kan ni tackla lite snö också. De enda jag har emot alla AC1100t är att de kan käka remmar om inte ägaren har installerat motmedel för det, typ variatorkit/stabstag/kylfläckt för variator och lik moddar. Men i org 177hk brukar remmarna hålla bra på led ivf. Den xf1100t jag brukar provköra då o då går de åka riktigt fort på led, den kränger inte mycket i kurvorna och fjädringen är rel bra. Den har Speewerx 170/210/244hk ecu flash men den spränger remmar så fort man dragit några högfartsrepor på isen. Men den är helt orör och ojuserat i variatorerna års 2012. Den upplev betydligt lättare än en Yamaha Nytro med turbo. Tänk även på att en 50k kr Nytro med turbo är eftermarknads turbo, så blir du stoppad blir de omtypning = bara skrota den eller köra olagligt!!
 
Reactions: Winterspeed och mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Skulle jag få för mig att skaffa en fyrtakts-kryssningsmissil så skulle jag köpa en Apex. Dom låter fint, dom går FORT, och på hård led så är dom riktigt trevliga att köra. En Nytro tog jag inte mot om jag fick den, snacka om vedervärdig apparat!

Apexens största nackdel är väl att dom käkar slides, men några till boggihjul och dupont-slides så...
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Hur är skidoos renegade 1200 turbo då?
Någon vet något om den?
Läste någonstans att det hade varit en del problem med dom men vet inte vilken årgång eller vad.

Hoppas man får möjlighet att köra någon av dom
Iafl, nyton verkar rätt trevlig,.
Apex är den inte väldigt tung
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Är 2takt uteslutet? Dom 4taktare som nämns är ju rätt framtunga och då försvinner räjsigheten som du söker efter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Finns väl ingen original 1200 turbo, bara eftermonterat, eller? Tror hursomhelst inte du kan räkna med samma livslängd som en Yamaha, och jag har personligen väldigt svårt att se att Apexens originaleffekt inte ska räcka till på led. Den har 160 kusar och det är fullstora ena, inte E-tec 800-ponnier =)

Möjligt att Apexen är tyngre än Nytron men när man kör dom tror man att Nytron är dubbelt tyngre. Hela Nytrons vikt ligger på skidorna, (känns det som), vilket gör den extremt nervös, medans Apexen är väldigt snäll och välbalanserad. Jag vet att jag kommer få mothugg här men jag anser Nytron vara en av skoterhistoriens sämsta maskiner, fullständigt vedervärdig att köra och låter som en snöslunga...

Skulle jag personligen skaffa ledsmiskare så blev det en kort 600a 2T med så låga kammar att man kan köra lite på sladd, (och så ska det gå lätt också). En XRS 600 eller kanske Indy 600 alt Rush 600. En lätt och lättkörd skoter gör att man orkar köra fort längre.
Men som sagt, på långturer på halvhyffsade leder kommer Apexen inte göra bort sig.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Finns väl ingen original 1200 turbo, bara eftermonterat, eller? Tror hursomhelst inte du kan räkna med samma livslängd som en Yamaha, och jag har personligen väldigt svårt att se att Apexens originaleffekt inte ska räcka till på led. Den har 160 kusar och det är fullstora ena, inte E-tec 800-ponnier =)

Möjligt att Apexen är tyngre än Nytron men när man kör dom tror man att Nytron är dubbelt tyngre. Hela Nytrons vikt ligger på skidorna, (känns det som), vilket gör den extremt nervös, medans Apexen är väldigt snäll och välbalanserad. Jag vet att jag kommer få mothugg här men jag anser Nytron vara en av skoterhistoriens sämsta maskiner, fullständigt vedervärdig att köra och låter som en snöslunga...

Skulle jag personligen skaffa ledsmiskare så blev det en kort 600a 2T med så låga kammar att man kan köra lite på sladd, (och så ska det gå lätt också). En XRS 600 eller kanske Indy 600 alt Rush 600. En lätt och lättkörd skoter gör att man orkar köra fort längre.
Men som sagt, på långturer på halvhyffsade leder kommer Apexen inte göra bort sig.

Ja 2 takt är uteslutet,
Ska vara något som man kan köra 20 mil i sträck på,
Ja apexen är lite intressant ändå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har kört Nytro /Apex/Rx-1/Rage/ Arctic cat fx1100t och där vinner Ac överlägset i lätthet och upplevd läthet samt kulhetsfaktor.
De Nytro jag kört har som tidigare talare legat för hårt på skidorna så de är tungstyrda men de har bättre agresivare sittställning vs de andra yamaha bussarna.
Yamaha maskinerna förutom Nytron är lite topptunga så de vill lyfta skidorna väldigt lätt i kurvor. Man får sänka farten bet mer vs de andra maskinerna.
Tänk även tvåtakt e-tec 600a för de går ju lika billigt som fyrtaktarna och en 600a håller ju bra i motorn. De är såklart snabbast dessutom.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har haft en apex och det skulle vara väldigt snäll körning för att ta sig 20 mil på en tank
Hur törstig är då en Apex? Låter ju galet att 20mil är problematiskt. Ifrågasätter ingen, blir bara lite förvånad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En Apex ligger på ca 1,7-2,5l milen på normal transportfart halvtasig led (låga farter) och nerimot 1,2lm om man är lätt på gasen o bättre led. Men de är en rätt lång maskin med 44-50mm kammar. En Skidoo /lynx 600 etec med samma längd och höjd på matta drar exakt lika eller tom mindre om man kör lugnt. De finns folk som kört en etec 600a på under liter otroligt nog. De innebär att 40l soppa räcker 20 mil om man kör halvhårt men ändå lite eccodriving.
Tar jag våra Polarisar tvåtaktare 155" 800cc pro rmk så ligger de på 2,4-3lm på led och då är 2,4lm extrem eccodrive!!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det var som tusan, trodde att iaf xtx:en skulle vara nere på runt 1.3 i snitt.