ledljusramp

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hej vad krävs för att koppla den här ledrampen till hellyse knappen på skotern? Jag har en m800 ltd alltså med batteri.

Med denna borde det väl gå att dra från batteriet direkt men det hade ju varit bättre till hellyseknappen Relä
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Köp inget färdigt relä-kit, köp ett relä och kablar löst, mycket billigare och du kan dra kablarna precis som du vill, kopplas som ett vanligt extraljus
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Högra stiftet på h4 lampan är helljuset. Så koppla ett relä å sno styrströmen från den kabeln så får du rampen på knappen.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Köp inget färdigt relä-kit, köp ett relä och kablar löst, mycket billigare och du kan dra kablarna precis som du vill, kopplas som ett vanligt extraljus
Lät som en smart lösning men varför behöver jag ett relä och vilket isf?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lät som en smart lösning men varför behöver jag ett relä och vilket isf?
Därför att om du belastar befintliga elsystemet med mer förbrukning än det är ämnat för så brinner det upp, om säkringarna håller.


Hittar du på macken/biltema/bildelshandlare

30 - Batteriplus, ska ha säkring.
85 - Plusmatning spole (Styrström från helljusomkopplare)
86 - Jord spole
87 - Förbrukare, mao ledramp.
Om 87a finns så ligger där ström ända tills du slår på helljuset, skiftrelä.

Säkringen du ska använda ska vara 5A. (40w/12v = 3,33A + moms blir 5A)

Mycket nöje.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Om jag drar en ny strömkabel från batteriet och en säkring till en strömbrytare då behöver jag väl inget relä?
Börjar tänka att det är bästa lösningen.

Tänkte typ denna strömbrytare Biltema brytare
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
det funkar lika bra, men med ett relä med styrsignal från matningen till heljuset har du ju en knapp till båda hellysena och det är inget mer jobb än det blir att borra in den där knappen i en konsoll :)
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Så nu är allt monterat, vart riktigt nöjd! Ser ut att lysa bra men har bara testat ut genom garagporten.

Obs, endast ljusrampen är tänd och inte lyset på skotern.