Ledkonvertera?

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Hur är det där med att ledkonvertera på gamlare skotrar? Har en Polaris pro xr 2004 som jag är sugen på att stoppa i Led lampor i.
Finns det nå lampor som är "Plug & Play" utan att behöva batteri eller använda ballaster och allt va de nu innebär?
Eller är det bara att glömma?
Tycker Halogen är så förbannat fult :rolleyes:
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Har du inte batteri på skotern så blir det problem för ledlampans elektronik pga spänningsvariationen vid olika varvtal .
Jag provade en ledlampa på min gamla BR för att utreda hurpass känslig elektroniken egentligen är och den lampan tändes först när man fått upp varven så att laddspänningen hamnade inom "rätt" område .

En vanlig glödlampa är ju bara en tråd av ett visst motstånd som glöder olika starkt beroende på mängden energi som passerar genom den , då är det inte så noga hur skotern laddar , lite ljus får du från tomgång åtminstone
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det finns ett problem till med ledlampor ; de har i regel inte samma ljusbild .

På en vanlig glödlampa kommer allt ljus koncentrerat från en enda glödande punkt och de flesta reflektorer är byggda för att sprida ljuset från denna punkt , stoppar du då i en ledlampa så består den oftast av många dioder som tillsammans ger ifrån sig en massa ljus , vilket i en gammaldags reflektor ger en konstig ljusbild som i de flesta fall blir hyfsad väldigt nära fordonet men usel en bit bort .
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Varit i kontakt med skoterdelen nu angående lampan jag länkade högre upp!

Och till den behövs inget batteri eller något,det var "Plug & Play".
Nu är det nog som Rundvikarn säger,men man kan ju alltid testa,fungerar det så är det ju toppen! Då slipper man iallafall få kväljningar varje gång man startar och får se det där otroligt fula orginal lyset :D:p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Varit i kontakt med skoterdelen nu angående lampan jag länkade högre upp!

Och till den behövs inget batteri eller något,det var "Plug & Play".
Nu är det nog som Rundvikarn säger,men man kan ju alltid testa,fungerar det så är det ju toppen! Då slipper man iallafall få kväljningar varje gång man startar och får se det där otroligt fula orginal lyset :D:p
De låter för bra för att va sant du får testa den och skriv sedan här hur de gick.:)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Led på växelström ger ett flimmer, dock märker bara mänskliga ögat det på tomgång. På kamera blinkar det typ hela tiden.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Varit i kontakt med skoterdelen nu angående lampan jag länkade högre upp!

Och till den behövs inget batteri eller något,det var "Plug & Play".
Nu är det nog som Rundvikarn säger,men man kan ju alltid testa,fungerar det så är det ju toppen! Då slipper man iallafall få kväljningar varje gång man startar och får se det där otroligt fula orginal lyset :D:p
Jag misstänker att det är försäljarsnack , men jag kan ha fel .
Har det senaste året testat tre olika LED H4-kit från olika tillverkare , inget av dessa fungerade som de skulle utan batteri på skotern .
Vill du ha bra ljus så rekommenderar jag batteri + xenon ifall du har laddning nog på skotern för att orka med att hålla spänningen uppe då ballasten krämar på med 23.000V för att tända upp xenonlampan .
De dyra ballaster vi mätt upp drog momentant 200-350% av lampans märkeffekt under upptändningen .
15-30A för EN 100W lampa som dock tändes vitt och fint som en fotoblixt .
Kinaskit-ballaster drog mindre men tände samma lampa märkbart långsammare .