Leder runt Orsa Grönklitt/Bösjön

_hjorten_

Välkänd medlem
29 okt 2007
162
0
6
Borlänge
Hur är det med lederna runt Orsa Grönklitt nu, är det bättre leder från runt Bösjön? Det är väl en anslutnings led till Nordic Area lederna från Orsa Grönklitt? Någon som åkt i trakterna Orsa Grönklitt/Bösjön senaste dagarna? Verkar vara mycket snö i trakterna iallafall...

/Martin
 

Jons

Medlem
17 feb 2007
32
0
1
I Grönklitt finns det rikligt med snö ja.
Kan dock vara svårt att hitta ut ur G-klitt om man aldrig kört där.

Det är en bra utgångspunkt att köra från G-klitt, du tar dig till Bösjön o vidare till Nordic lederna.
 

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Vadå Nordic Area!! Verkar helt kasst, tydligen prioriteras leder runt byarna och inte på skogen!! Snacka om att ta sig vatten över huvudet!
Ledkryss som ligger under snön på flera sträckor pga att man satt ut dem då det är tjäle, HALLÅ!:hmmmm2: Ej ruskade sjöar, har man ej åkt på markerna tidigare så vet du inte vart du skall ta vägen då du kommer ut på sjön! Bävrar som i sommras fällt träd över leden, ingen ansv har varit ut under hela hösten och förvintern för att kolla över leden! NEJ NEJ NEJ
Skall man ta betalt då skall det fan i mig vara kanonleder typ Funäs!.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Vadå Nordic Area!! Verkar helt kasst, tydligen prioriteras leder runt byarna och inte på skogen!! Snacka om att ta sig vatten över huvudet!
Ledkryss som ligger under snön på flera sträckor pga att man satt ut dem då det är tjäle, HALLÅ!:hmmmm2: Ej ruskade sjöar, har man ej åkt på markerna tidigare så vet du inte vart du skall ta vägen då du kommer ut på sjön! Bävrar som i sommras fällt träd över leden, ingen ansv har varit ut under hela hösten och förvintern för att kolla över leden! NEJ NEJ NEJ
Skall man ta betalt då skall det fan i mig vara kanonleder typ Funäs!.
Hur långt är det bra då?
Du är väl säkert medlem i ovansiljans snöskoterklubb eftersom du bor i Orsa.
Då har du väl också vart ute å hjälpt till med att fixa anslutningsleden upp till "laduberget"
Söder om det har väl inte Nordic area någon led?
 

_hjorten_

Välkänd medlem
29 okt 2007
162
0
6
Borlänge
JONS: Vart parkerar man i Orsa grönklitt lämpligast om man vill åka skoter? Är det väldigt svårt att ta sig ut eller? Kanske är bättre och lättare att åka till Bösjön?!?!

Angående Nordic Area så har jag fått info om att det är ett EU projekt och att det är slut på pengar för året och att pistningen kommer att ligga lite på is i år för att komma igång riktigt nästa år! jag tror att det kan bli ett fint led system då!

/Martin
 

Smissen

Medlem
19 jan 2008
36
0
1
ORSA
Hjorten! , EU projektet tog slut i somras JA, men tar man betalt vilket man gör nu då skall det vara fint eller???

Ska man ta betalt varje år och pista vartannat??

NEJ TACK:stupid:
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Vad jag har hört så skulle dom ha lite lägre avgifter nu första året då dom inte kan garantera underhållet på alla leder.
Öhh.. Lägre avgift. Årskortet kostar ju 800:- redan nu om man inte bor i någon av de medverkande kommunerna.
Svider ju lite då andra kan köpa ett årskort för 300:-
Hade det vart lika för alla skulle ja inte ha reagerat.
Jag skulle helt klart kunna betala 300:- för ett år kanske upp till 500:-

Jag brukar rätt ofta utgå från Kölkojan å skulle ja å mina 5-6 skoteråkande kompisar åka till lillhärdahl å äta varje gång så skulle ju värdshuset där få in lite pengar på en vinter.
Nu åker vi inte dit då det finns risk att man då får ta diskution om ledkort å avgifter med någon ledansvarig. Å det vill jag helst slippa.

Det blir väl en betalstation uppe vid Kölkojan/kräckelbäcken framöver.
 

_hjorten_

Välkänd medlem
29 okt 2007
162
0
6
Borlänge
Nej..lite mer underhåll får det nog lov att vara om man ska betala ledkort! Vi körde utan att betala sist..vilket känns rätt då lederna var dåliga!

/Martin