Leder i Ås (Jämtland)

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Hej!

Har nyss flyttat ut till Ås och är så sinnesjukt skoterkåt. Finns det några leder här i kring? Så man kan ta sig någonstans tänkte jag. Har sett att folk kört på åkrar men det törs jag inte i och med att de möjligtvis förstör där man ska odla. De har alltså kört som på en led på åkrarna, och jag vet inte heller var de tar vägen haha.

Så är det någon som vet om man kan ta sig någonstans? Jag bor i Birka närmare bestämt!
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ja från Birka är det rimligaste sättet att ta sej någonstans att först köra ner på sjön och sen vidare mot Krokom, eller över till Rödön (ofta dålig is!!!). Det har börjat pratats en del i klubben att Ås-borna vill ha en ett par anslutningsleder som går på leden mellan Krokom- Östersund/Lit, än så länge pratas det nog mest, men det verkar som att det finns nån som vill ta tag i det snart iaf.

Annars kan du höra dej för hos grannar och/eller markägare, när jag var yngre åkte jag en hel del i Ås, och många kompisar därtill, då hade vissa markägare gett muntliga tillstånd att få köra på åkrarna under en del förutsättningar. Det är ju trots allt förbud i nästan hela Ås. Vet dock ej hur det ser ut idag.
 

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
Om du åker från båthamnen i Ås kan du ta dig upp över E14 och vidare förbi radartornet. Därifrån kan du ta dig till den stora leden som går vid kraftledningen.
Det finns alltid spår som går att följa från båthamnen!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Om du åker från båthamnen i Ås kan du ta dig upp över E14 och vidare förbi radartornet. Därifrån kan du ta dig till den stora leden som går vid kraftledningen.
Det finns alltid spår som går att följa från båthamnen!
Forbondeleden kallas den. -Ja den ansluter mot ledsystemet men se upp för ifall det kan vara hagar med eltråd på andra sidan E14.

och som Tjabo skrev så planeras det ev en ny led mot stan närmare Ås/Lugnvik och det vore väl ypperligt att dra lite anslutningar mot bostadsområdena. men det kräver att berörda hör av sig till oss med önskemål
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Okej, var och kollade efter "forbondeleden" men hittade ingen, har ju förvisso snöat massa men såg ingenstans där de kunde ha varit spår. Men de har väl inte kommit igång riktigt här än.

En led närmare ås lugnvik vore ju underbart!
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Forbondeleden är den som går från radartornet mot leden mellan Krokom & Ö-sund. Till E14 från hamnen/Birka får man leta sej över lägdor antingen mot Tängtorpet, eller rakt upp och runt vattentortet för att sen ta sej mot E14. Men kolla så det går att köra på ett lagligt sett. Om det var mer snö skulle jag komma bort och visa dej vart vi körde =)
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Jaha, jag förstod det som att det gick en led ända ner ifrån hamnen. Men då förstår jag. Ja då är ju frågan hur man ska ta sig dit upp. Det ultimata vore ju att de blev en led närmare :)

haha, de kanske blir! Har ju snöat bra och snöar fortfarande till och från.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ja en led är ju absolut det bästa, frågan är om det är möjligt att dra en led t.ex. från hamnen upp mot e14 med det gällande förbudsområdet. Men vi ska titta på det i klubben så fort som möjligt.

Snart går det nog att åka =)
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Var och kollade lite idag, väldigt försiktigt. Det är fruktansvärt mycket spår upp som jag hakade på, men alla försvinner bara sen haha. Men det har drivit mycket idag så det var svårt plus att det var mörkt när jag körde.
Sen vet jag inte om spåren över åkrarna är något som markägarna gillar eller inte men somsagt många som kört där och många spår. Dock vände jag ganska tidigt på alla eftersom jag var så osäker, är ju inte ute efter att provocera.

En led från hamnen till e14 vore ju bra, så håller alla sig till den. Vore så mycket enklare för alla också så det borde ni kolla upp :)
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Jag funderar att utgå från Åsvägen ;) ser oxxå en del som kör på åkrar i närheten av där jag bor..

Dock vågar jag inte ta min oljuds trippel och väcka halva byn..
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Jag skulle kunna komma bort till Ås nån dag och visa vart vi körde förr, ska bara kolla upp så det fortfarande är ok. att köra på samma ställen.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Har sett en Phazer flera gånger när jag passerat Åskorset, är det du som letat leder?
Nä så långt upp har jag aldrig vågat mig. Har inte kommit högre än typ tk motor där jag vände direkt. Och upp från hamnen har jag inte åkt längre än 500 meter för jag visste inte var jag skulle. Någon som bor här som sa att man kunde köra efter en elledning ovanför hamnen. Men var själv och det hade drivit så jag såg knappt tidigare spår och tordes inte köra ifall jag skulle sätta mig.
 

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
När du åker upp från båthamnen, fortsätter du över järnvägen (på bilvägen) sen över tängvägen, rakt upp hela vägen till Åsvägen. Därefter går det att ta sig ner till gamla E75:an och däreter E14! Jag har för mig att jag har sett en massa spår där!
Jag ska ta min skoter på en sväng på lördag, kollar då så att det finns spår att följa till E14!
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Får kolla. Hade gärna hängt på och fått det visat för mig men jag säljer min skoter imorgon mest troligt. Får bli en annan gång ;) verkar som de är många skoterförare i Ås. Ingen här som äger pro rmkn som bor nära mig? ;)
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Får kolla. Hade gärna hängt på och fått det visat för mig men jag säljer min skoter imorgon mest troligt. Får bli en annan gång ;) verkar som de är många skoterförare i Ås. Ingen här som äger pro rmkn som bor nära mig? ;)
Är inte de Tomas Wärdell som åker på en sån! Han brukar väl jobba med Snowmobile!!!
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
När du åker upp från båthamnen, fortsätter du över järnvägen (på bilvägen) sen över tängvägen, rakt upp hela vägen till Åsvägen. Därefter går det att ta sig ner till gamla E75:an och däreter E14! Jag har för mig att jag har sett en massa spår där!
Jag ska ta min skoter på en sväng på lördag, kollar då så att det finns spår att följa till E14!
Det är precis den vägen vi åkte förr, men det är snart 10 år sen nu =S Sen när man kommer till E14 kan ta diket till "Åskorset" (närmast Krokom) och ta sej upp till radartornet, därifrån går en mindre led till den officiella leden mellan Krokom - Lit - Östersund. Ska åka bort till Ås på Söndag och kolla läget.
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
skit kul att de kan komma en led här i krokarna där man bor så slipper jag lasta och köra till närmaste led.