LED vs växelström?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!


Har lite idéer på att göra egna led-lyktor till ett par av gammskotrarna på gården, nu när det finns led´s med både bra styrka OCH ljusvinkel.

Dock är det länge sedan jag gjorde något med led´s och då i datasammanhang där jag hade 12v likström.

Då dioderna är likriktare, (likriktade?) så tar de ju bara likström, då strömmen till skoterlysena är växelström sitter jag och klurar på konsekvenser och lösningar.

(Hade tänkt seriekoppla dem 3 och 3 (De är på 4v vardera och det blir väl 12v när man seriekopplar 3st om jag inte minns helt fel) sen tänkte jag parallell-koppla dessa "tripplar".)

Om man bara kopplar dioderna direkt, så får de ju växelström, då undrar jag, flimrar ljuset, eller bränner man dioderna?

Vad bör man göra för att likrikta ljus-strömmen och vad/hur räknar man då?

Någon som kan el som har lust att kanske förklara och ev spinna lite vidare på lösningar?


//Dennis
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Mjaa nog kan du bygga dig en egen likriktare av lysdioder, men det vette fan om det är värt besväret (Är inte särskillt svårt bara man vet hur man ska göra, men utgår ifrån att du inte gör det iom att du sa att det va längesen osv) då det finns färdiga likriktare att köpa på ex Kjell&Co för 39 kr.



Här är en bild på hur en likriktare ser ut i ett elschema, är som synes 4 stycken dioder ihopkopplade i en kvadrat, resten kan du strunta i, i det här sammanhanget.

[ame="http://sv.wikipedia.org/wiki/Diod"]Mer info om detta.[/ame]

Dioderna varken blinkar eller blir brända av växelström - De lyser bara inte.

Det du gör för att likrikta är efter min rekommendation att köpa en likriktare från Kjell, ta kablarna från befintligt lyse och koppla dom på AC & AC, sen har du +12v samt -12volt ut på de andra två stiften på likriktaren.

Vet däremot inte hur pass känsliga lysdioder är för spänningsskillnader då det skiftar mycket beroende på gaspådrag...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kanon!!!


Snabbt och bra svarat, sånt blir man glad av, där är ju allt löst!

tror inte spänningsskillnaden ska vara nåt problem, dioderna har viss tolerans och voltregulatorn borde ju göra sitt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Lysdioder går fint att köra över växelspänning, är inga problem. Enda som kan hända är att de lyser lite svagare när du inte har 12v på tomgång.
Som du tänker borde helt klart fungera, seriekoppla 3 st och sedan lägga de två kretsarna parallellt.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej!
Har lite idéer på att göra egna led-lyktor till ett par av gammskotrarna på gården, nu när det finns led´s med både bra styrka OCH ljusvinkel.

Dock är det länge sedan jag gjorde något med led´s och då i datasammanhang där jag hade 12v likström.

Då dioderna är likriktare, (likriktade?) så tar de ju bara likström, då strömmen till skoterlysena är växelström sitter jag och klurar på konsekvenser och lösningar.

(Hade tänkt seriekoppla dem 3 och 3 (De är på 4v vardera och det blir väl 12v när man seriekopplar 3st om jag inte minns helt fel) sen tänkte jag parallell-koppla dessa "tripplar".)

Om man bara kopplar dioderna direkt, så får de ju växelström, då undrar jag, flimrar ljuset, eller bränner man dioderna?

Vad bör man göra för att likrikta ljus-strömmen och vad/hur räknar man då?

Någon som kan el som har lust att kanske förklara och ev spinna lite vidare på lösningar?
//Dennis
En del gamla skotrar andvänder belysningen som en del av laddningsreglering. Men detta är nog äldre maskiner än du kanske menar...

Har du kollat vad du har för spänningar? Kan mycket väl finnas någon mer lättanvänd likspänning.

Lysdioder lyser bara när strömmen går ena vägen. I den andra blockerar dom men bara upp till en viss spänning.

Nej, så går det inte göra. Vf framspänning har en del spridning och dioderna behöver komma upp till denna spänning för att börja lysa. Men största felet är att du kommer omedelbart att bränna upp dioderna då dom inte kan begränsa strömmen som en lampa hade gjort. Har en lysdiod fått sin Vf på 4v så då släpper den på all ström den bara kan hitta... Detta slutar med rök om man inte har strömreglerning av något slag. En enkel men sådär lösning är att i ditt exempel byta ut en diod mot ett motstånd. Två av lysdioderna i serie med ett motstånd. Då försvinner ~8v över dioderna och ~4 över motstånd vars värde beräknas för att bergänsa till lämplig ström.
nackdelen är att ljuset (stömmen) varierar med matningspänning och skillnader på Vf på olika dioder. Men det är en billig lösning.

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/LED_power_sources[/ame]

Lysdioderna kommer inte att lysa med full effekt när dom körs med växelspänning. De kommer bara att lysa under den korta tid när växelspänningen har rätt polaritet som om det hade varit likspänning och den dessutom översitiger Vf. Detta fungerar så länge man in får för hög spänning i "fel" riktning. Överstiger man "breakdown" spänningen då kommer röken ut...

Det finns många "kreativa" kopplingar för att driva lysdioder. Men vill man ha det riktigt bra krävs någon form av regulator.

Likriktaren (dioderna) behöver bara klara den ström du behöver för din last. Kör du mycket ström så kan de bli lite värme.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lysdioderna kommer inte att lysa med full effekt när dom körs med växelspänning. De kommer bara att lysa under den korta tid när växelspänningen har rätt polaritet som om det hade varit likspänning och den dessutom översitiger Vf. Detta fungerar så länge man in får för hög spänning i "fel" riktning. Överstiger man "breakdown" spänningen då kommer röken ut...
Då hade jag bara halvfel :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bygg ihop ett lyse för 12volt du. Enda som händer om du kör växelström är att dioderna kommer tändas/släckas när strömen vandrar fram/tillbaka.

Men Jag tror inte ditt öga kommer uppfatta dessa blinkingar (beroende på vilken Hz)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Satt i gårkväll och kollade upp likriktare, jag hade tänkte koppla en likriktare, sen dioderna. För att få dioderna att ta tolv volt hade jag tänkt göra flera "kluster" på dioder som är seriekopplade 3 och 3, 3x4v blir 12v. (Har för mig att det var så jag kopplade när jag höll på med datorchassiemodifikationer)

Sen tänkte jag parallellkoppla dessa kluster, och montera allt i någon sorts behållare, alternativt reflektor, men i en reflektor blir det väl en massa olika vinklar jag måste få dem att stå i.

Dock så är jag osäker på om det blir av då ljusstyrkan i alla fall antagligen kommer bli för klen.

Att jag klurar på leds var dels en idé jag fick först när ljusspolarna på ena skotern håller på lägga av, och är svindyra.

Den andra skotern är huven så sliten på att lykthållaren helt lossnat, och när man ändå skulle plasta om den, så kunde man göra lite fräckare lyse.

men det ser efter vad jag inatt upptäckte inte ut som om dioderna jag hade på gång lyser nog starkt i alla fall. De funkar bra som ficklampa, men tror inte det blir bra på skoter. ska försöka komma på några andra lösningar istället.

fast de e kul å göra saker med led´s

Tack för svaren// Dennis
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det kan INTE vara en vanlig LED när du skriver 4+4+4=12v...
En vanlig LED lysdiod går inte koppla direkt till en matningsspänning utan strömbegränsning. Dom kan lika lite som en vanlig diod inte alls begränsa strömmen i den riktning dom leder. Omedelbar rök om spänningen räcker för att dom ska lysa/leda utan begränsad ström.

LED med inbyggt förkopplingsmotstånd går däremot att koppla på detta sätt. Dom är ofta dyrare och inte optimala på något sätt. Men dom är enkla att använda. En sådan här LED går att ansluta som en vanlig lampa.
Det borde rimligen vara denna typ du använde och inte vanliga LED.

Ett tips är att kolla någon typ av LED-strip. Finns till väldigt bra pris på t.ex ebay. Finns även ett par svenska nätbutiker som kör med dessa.

Ex.
LED Strip platt
LED Strip rund

Sök bara på LED Strip så finns det massor.. Om länk slutar fungera.

Dessa är uppbygga av tre seriekopplade dioder framspänning Vf på ca 3.5v och ett seriemotstånd som begränsar strömmen. Dessa går att korta av per sådant segement.
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Bygg ihop ett lyse för 12volt du. Enda som händer om du kör växelström är att dioderna kommer tändas/släckas när strömen vandrar fram/tillbaka.

Men Jag tror inte ditt öga kommer uppfatta dessa blinkingar (beroende på vilken Hz)

En diod släpper bara igenom ström åt ett håll och ska ha en likriktarbrygga och gärna med ett litet mostånd efteråt för att undvika induktionsspänningar.