Led stängd av markägare pga av idioter.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ska givetvis stå stängd i rubriken,den som kan får gärna fixa det.
Såg denna på facebook imorse i gruppen friåkning frostviken, citat:

"Så här går det!!!

Jag är så förbannad på alla de som inte lärt sig lagtexten om vad som gäller på skogsplanteringar!

TACK FÖR DET ERA JUBELIDIOTER!!

Nu är denna fina led stängd för skotertrafik, vet ej hur länge och det spelar ingen roll. Ni FÖRSTÖR för alla som sköter dig! Markägaren fick helt enkelt nog, jag klandrar honom inte.

Ja, jag är bitter!!!!"


Enligt kommentarerna på Fejjan så ska den stora skylten på bilden informera om vad som gäller på en sträcka av ynka 2km.

Vilka är dessa idioter egentligen?
Vi ser denna typ av ren idioti på de flesta ställen, har man ingen hjärna eller är man född under en sten och har noll koll?
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Led stäng av markägare pga av idioter.



Är det någon som är aktiv i detta område som kan berätta lite mer?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Sv: Led stäng av markägare pga av idioter.

tyvärr verkar det inte ovanligt att påbudsleder inte respekteras, bra gjort av markägaren som sa ifrån!
alldeles för ofta folk skiter i markägarna både då det gäller skog och lägder
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Led stäng av markägare pga av idioter.

Samma sorts folk, varje år. Totalt respektlösa och oftast med korta maskiner som inte vågar sig längre bort än parkeringen. Många från grannlandet i väst också...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Leden som är stängd är den ovanför campingen, men gissningsvis kommer samma öde drabba leden som utgår från parkeringen uppe på fjället, där folk verkar inleda med att köra bredvid leden så fort dom lämnat parkeringen... :(
Aningens tröttsamt när det är väldigt få ställen som är reglerade jämfört med motsatsen.
Känns otroligt lockande att ha med en vass kniv och helt enkelt skära av mattan för nästa idiot man tar på bar gärning vid fel sida markeringen!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jävligt ledsamt, men tror inte det är många av stammisarna här på forumet som gör på detta viset.
För seriöst folk - enda sättet att få fram sån här information till äggen som förstör är nog tyvärr förbud och poliser/kontrollanter.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Led stäng av markägare pga av idioter.

Samma sorts folk, varje år. Totalt respektlösa och oftast med korta maskiner som inte vågar sig längre bort än parkeringen. Många från grannlandet i väst också...
Det var lite det här jag ville komma till utan att säga det själv.

Jag upplever också där jag åker att de som inte respekterar regler och oss andra är väldigt unga killar på korta maskiner, Norrmän finns i stort sett inte i vårt område.
Ibland får man känslan av att de har oengagerande icke skoteråkande föräldrar som bara ger ungen pengar rakt av till en beggad maskin och sedan drar han iväg med väldigt lite kunskap.

Har dessa killar förarbevis eller åker de olagligt?
Har de gått en förarbevisutbildning är det nästan ännu värre skulle jag säga för då felar det mellan axlarna ist.
Människan psyke fungerar så att vi mer eller mindre har ett "ungdomligt oförstånd" där vi inte lägger så stor vikt på konsekvenserna av vårt handlande.
Om vi nu ger människor de verktyg de behöver(förarbevisutbildning) men de pga av bristfällig personlig mognad inte är kapabla att nyttja dem, vad gör vi då?

Mer och bättre info kan nog lösa problemen med våra grannar i öst(+ om de nu får åka mer hemma snart).
Om inte bara det hjälper så hamnar vi förr eller senare i den otrevliga situationen att vi bör börja diskutera en höjd åldersgräns för att få framföra snöskoter?
Vilket skulle vara en begränsning av människor frihet vilket aldrig är bra.

Ett första steg måste vara att öka informationsflödet mot alla potentiella skoteråkare och se till att alla som sätter sig på en skoter har ett förarbevis.
För alla måste först och främst ha de verktyg som krävs för att ta rätt beslut= förarbevis+personlig mognad+lokal information synlig på plats.

Hur upplever ni andra de ökande problemen som finns?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Tja, man ser ju bara i borgafjäll, visst, de är upp till var och en att ta reda på vart förbudsområden ligger, men det skulle ju inte skada med lite skyltar som visar vart dom är, tycker då jag iaf. Nu är jag ju i princip uppvuxen där, så jag kan dom ju.... men de finns ju inte skyltat nånstans mer än "förbudsområde, vik ej av leden" lr liknande... jahapp, när FÅR man vika av leden igen då? de finns inga skyltar som tex informerar när det slutar.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Därför inhandlas alltid en karta innan färd upp till fjällen så man vet vars förbudsområden finns, är inte mycket pengar i en sån och de hjälper otroligt med planering av körning! Är ju själv inte särskilt gammal och att tänka efter före är väl mer inte de man gör så värst mycket men sånt som förbudsområden och planteringar osv håller jag och mina kompisar stenhårt på och köra vi med någon ny så skäller man om de körs på fel områden, borde vara en självklarhet!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tja, man ser ju bara i borgafjäll, visst, de är upp till var och en att ta reda på vart förbudsområden ligger, men det skulle ju inte skada med lite skyltar som visar vart dom är, tycker då jag iaf. Nu är jag ju i princip uppvuxen där, så jag kan dom ju.... men de finns ju inte skyltat nånstans mer än "förbudsområde, vik ej av leden" lr liknande... jahapp, när FÅR man vika av leden igen då? de finns inga skyltar som tex informerar när det slutar.
Om vi pratar om Borgafjäll tycker jag det framgår ganska hyfsat var gränsen går efter tex leden mot korpådalen.
Först sitter det skyltar avik ej från leden en bit för att sedan bytas mot den fyrkantiga lämplig färdväg.
Men visst en exakt gräns är svår att se.
Utan gps och karta kan man aldrig vara säker på vart gränsen går.

Men om man nu skulle sätta upp stora info-tavlor vid tex de tankställen som finns vad är det som säger att de sedan vet var de befinner sig när de några timmar senare tänker vika av från leden?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Därför inhandlas alltid en karta innan färd upp till fjällen så man vet vars förbudsområden finns, är inte mycket pengar i en sån och de hjälper otroligt med planering av körning! Är ju själv inte särskilt gammal och att tänka efter före är väl mer inte de man gör så värst mycket men sånt som förbudsområden och planteringar osv håller jag och mina kompisar stenhårt på och köra vi med någon ny så skäller man om de körs på fel områden, borde vara en självklarhet!
Tror inte speciellt många 16-18åringar tänker så tyvärr, dom kör nog dit de ser kul ut...

Om vi pratar om Borgafjäll tycker jag det framgår ganska hyfsat var gränsen går efter tex leden mot korpådalen.
Först sitter det skyltar avik ej från leden en bit för att sedan bytas mot den fyrkantiga lämplig färdväg.
Men visst en exakt gräns är svår att se.
Utan gps och karta kan man aldrig vara säker på vart gränsen går.

Men om man nu skulle sätta upp stora info-tavlor vid tex de tankställen som finns vad är det som säger att de sedan vet var de befinner sig när de några timmar senare tänker vika av från leden?
man kan ju sätta upp info-tavlor vid tex tankställen som du säger, och kanske vid alla "korsningar" som finns där skyltarna sitter, som visar att "här är du" och sedan tydligt visar vars lederna från den skylten går, och vart de är förbudet att köra, då kanske de är lite enklare att hålla koll. och om man sätter upp "avik ej från leden-skyltar" kan man gärna kompletera det med tex en text under där de står "gäller 3km" eller liknande. bara en tanke, sedan om de skulle fungera i praktiken vet jag ju inte. men de vore jäääävligt tråkigt om dom skulle vara tvungna att begräna skoteråkningen i borga pga körning på förbudsområden :/
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
I detta fall, Jorm alltså så kan det inte bli mer tydligt att man inte ska vika av leden! Ta exempelet vid parkeringen uppe på fjället, där man satt ut käppar/ledpinnar så tätt att inte ens en 4åring kan ta miste på att man inte ska vika av leden.... Synd att folk fullständigt skiter i det!! Det måste ju vara så.. för det går bara inte att missa, och säga att man inte visste att man inte får köra där.

Enligt markägare har man även varit långt in i Norge och kört.. vilket resulterar i arga norska renägare, då dom har kvar sina renar på fjället.

Förstår inte att man inte kan ta sitt ansvar för att behålla friåkningen.
Hur jobbigt är det att åka led 2ynka km för att sedan ha jätte ytor att köra på?
Ofattbart..

(glöm inte köpa skoterpasset)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jag kan inte uttala mig om Jorm då ja inte varit där, men om de är som du säger så är det ju självklart tråkigt som satan. Idioter som totalt förstör för alla andra. (inte för sig själva, då dom uppenbarligen ändå skiter i reglerna)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Led stäng av markägare pga av idioter.

Oftast när det ser ut som på bilderna så är det nog grupptrycket som påverkat individen, den som kör första spåret är mest korkad med efterföljarna är för den skull inte mindre korkade.

Förarbevis eller ej tror jag har ringa betydelse då det är ett 20 tal timmar riktad utbildning att "sitta sig igenom" , skriva ett väldigt simpelt teoriprov och sedan det praktiska.

Ser stora varianser bara inom bekantskapskretsen när man pratar med deras ungdomar som tagit förarbevis och det samstämmiga är att de kunde varit utan den då den inte gav något mer än en pappersbit=rätt att köra .
(då hör det till saken att alla tillhör familjer som kör skoter, är mer eller mindre markägare och rör sig från barnsben i naturen året runt).
Visst, nog har man hittat dessa på fel ställen också genom åren men det har blivit engångsföreteelser efter skvaller till deras föräldrar.


Lokal information är viktigt, det gäller att få ut det på alla möjliga sätt, även på sociala medier typ för Friåkning Frostviken.

Tänk om alla youtube klipp med sk friåkning skulle ha en inklippt 10 sekundare med bildexempel och hänsyn till naturen tema, där skulle de allra flesta se den, text är det få som läser ordentligt idag, allra minst på skyltar i naturen...
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Helt sanslöst det där! Just i Jorm är det ju i princip inga förbud eller begränsningar så jag kan inte fatta att det ska vara så jävla svårt att följa de få, och korta sträckor, som faktiskt är! Handlar ju oftast om ett par kilometer bara innan man kan åka "hur man vill". Tröttsamt.

Sen angående vart man får och inte får åka rent generellt så håller jag med om att man skulle kunna göra det enklare att göra rätt även om det är upp till oss som åker att ta reda på det.

Som ett exempel skulle jag ta reda på detta i ett område nere i Härjedalen. Det var ett jäkla detektivarbete där jag fick göra en egen karta där jag fick lägga lager med information från kommunerna, naturvårdsverket och länsstyrelsen för att få den kompletta bilden över vart jag faktiskt får köra.

Bra idé angående information i videos, ska klura på hur jag skulle kunna få in det i mina videos.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Förstår inte detta!? På flera mackar kring mig kan man köpa skoter kartor som täcker nästan hela Sverige där alla förbudsområden är utritade! Kostar typ 130-180kr!