Led ram till skoter utan batteri

dajen

Medlem
18 nov 2021
24
0
1
42
Hälsingland
Hej,

Någon som har kopplat in led ramp på sin skoter utan batteri? hur har ni gått tillväga? vill gärna ha svar på några frågor:
kopplat in på befintligt framljus? satt in batteri? vilken ramp har ni kopplat in.. vilken effekt? hur reagerar generatorn?

sen antar jag eftersom skotern (min) är en tvåtakt och saknar batteri så tar den ström från generatorn som genererar växelström.. led vill helst ha likström om jag förstått de hela rätt? har ni då kört med någon likomvandlare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om du har en rel ny maskin som har ledlampor original så går de koppla in extra ramp.Men om du har halogenlampor original måste du ha ett litet batteri med laddningsregulator till det. De finns ev någon likriktare som funkar men de flesta har för ojämn likström för att en ledramp ska funka. Jag har inget minne av att någon lyckats få en likriktare funka till ledlysen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag har en Boondocker 850 -19 med shot start kör med led lampor i original insatsen och kör gps och elfläkt via cigguttaget i handsfacket och det lär vara likström så en led ramp borde funka koppla in där. På snöslungan med 6-7 hk Honda motor kör jag en led ramp inkopplad via en liten billig likriktare på tomgång blinkar den lite men normal körning då funkar det kanoners så en likriktare gärna av bra kvalitet borde funka bra har för mig trail tech har likriktare som ska vara ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om någon har tips på likriktare som funkar vore de kanon, de gör inget om de blinkar på tomg.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nackdelen med en vanlig enkel likriktare är att man får endast ut halva effekten och risk för flimmer ska man ha full effekt med likriktare måste man koppla om vid spolen så då blir det lite mera pyssel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Nackdelen med en vanlig enkel likriktare är att man får endast ut halva effekten och risk för flimmer ska man ha full effekt med likriktare måste man koppla om vid spolen så då blir det lite mera pyssel.
Oj halva effekten de lät illa . Kan du utveckla omkoppling i spole lite mer?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Säger man likriktare som en komponent så brukar man mena en likriktarbrygga/diodbrygga.
Annars är det bara en vanlig diod och då får man bara ut ena sidan av sinusvågen.
 
Reactions: Broby

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
I det här fallet menar jag med likriktare en som likriktar och reglerar till rätt spänning typ som den här som jag antar ger halva effekten https://www.trailtech.net/en-us/shop/accessories/motorcycle-parts/electrical/electrical-components/ac-regulator-adjustable-power-dimmer-switch/?pfm=Browse

Vill man ha full effekt och använda hela sinus vågen behöver man oftast koppla om jorden (tror jag) vid statorn och då använda tex en sån här https://www.trailtech.net/en-us/shop/accessories/motorcycle-parts/electrical/electrical-components/dc-regulator-rectifier-150-watt-full-wave-w-relay/?pfm=Browse
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
I det här fallet menar jag med likriktare en som likriktar och reglerar till rätt spänning typ som den här som jag antar ger halva effekten https://www.trailtech.net/en-us/shop/accessories/motorcycle-parts/electrical/electrical-components/ac-regulator-adjustable-power-dimmer-switch/?pfm=Browse

Vill man ha full effekt och använda hela sinus vågen behöver man oftast koppla om jorden (tror jag) vid statorn och då använda tex en sån här https://www.trailtech.net/en-us/shop/accessories/motorcycle-parts/electrical/electrical-components/dc-regulator-rectifier-150-watt-full-wave-w-relay/?pfm=Browse
Känns onödigt tillkrånglat för en LED ramp som väl oftast klarar både 12 och 24v och har för mig att jag sett såna specade för 9-32v. En enkel likriktarbrygga kopplad från det bortplockade helljuset borde fungera. Vill man lyxa till det så koppla på en glättningskondensator för mindre rippel på utspänningen borde väl fungera ?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Som jag uppfattat det får man endast del av halva effekten med enkladte typen av inkoppling men finns kanske nån bättre typ som ger full effekt på enkelt sätt länka gärna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
De flesta skortar som är nyare ön 1980 har 2st oftast gula kablar från statorn. Och där är det lämpligt att koppla på en likriktarbrygga.
 
Reactions: Broby

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Använder man en enkel diod så är det typ halva effekten. Om du sprättar isär en hårtork tex så används ofta en billig diod för det lägre effektläget då den klipper bort ena delen av sinuskurvan men använder man en diodbrygga som är 4st dioder inklämda i en kapsling så nyttjar man bägge delarna av sinuskurvan men det blir en likspänning med mycket rippel det avhjälper man med en glättningskondensator om det behövs. Nackdelen är att spänningen blir varvtalsberoende då utspänningen följer inspänningen minus den lilla förlusten i dioderna.
Det borde inte vara något problem att ansluta den på en skoter uppe vid original lampans plats då huven är i plast och inte leder.
På en motorcykel eller moped blir det nog bökigare där ramen används som minus och belysningsspolen är kopplad mot chassiet då är det inte så enkelt som att bara koppla in likriktarbryggan och dra minus från den till chassiet för då blir den ju helt plötsligt samma sak som en enkel diod med den negativa sidan borta.

Jag kanske tänker tokigt men kan inte se något hinder till att det skulle fungera förutom att det ju inte går att ta ut mer effekt än vad belysningsspolen levererar.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
De flesta skortar som är nyare ön 1980 har 2st oftast gula kablar från statorn. Och där är det lämpligt att koppla på en likriktarbrygga.
Ja är det på det sättet så är det ju ännu lättare.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Använder man en enkel diod så är det typ halva effekten. Om du sprättar isär en hårtork tex så används ofta en billig diod för det lägre effektläget då den klipper bort ena delen av sinuskurvan men använder man en diodbrygga som är 4st dioder inklämda i en kapsling så nyttjar man bägge delarna av sinuskurvan men det blir en likspänning med mycket rippel det avhjälper man med en glättningskondensator om det behövs. Nackdelen är att spänningen blir varvtalsberoende då utspänningen följer inspänningen minus den lilla förlusten i dioderna.
Det borde inte vara något problem att ansluta den på en skoter uppe vid original lampans plats då huven är i plast och inte leder.
På en motorcykel eller moped blir det nog bökigare där ramen används som minus och belysningsspolen är kopplad mot chassiet då är det inte så enkelt som att bara koppla in likriktarbryggan och dra minus från den till chassiet för då blir den ju helt plötsligt samma sak som en enkel diod med den negativa sidan borta.

Jag kanske tänker tokigt men kan inte se något hinder till att det skulle fungera förutom att det ju inte går att ta ut mer effekt än vad belysningsspolen levererar.
Då ska det nog funka kanon mina ideer om halva kommer från mc världen där jag skruvat en del dock inte så mycket med just elsystem.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Någon som vet hur man kopplar in en lampa med dt kontakt ist för orginallykan på en polaris axys som har led orginal.
Någon sa att man skulle koppla han stift på sladden från extraljuset och koppla in dom i kontakten till orginallyset
men är det någon som vet vilka stift som passar i kontakten?
 
Last edited: