Led eller farbar sträckning från Ås - Jämtland?

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
Hej!

-Det verkar ju finnas snabba och vänliga jämtlänning här så jag passar på att ställa en ledfråga!

Är det någon som har koll på hur man tar sig från Ås, över E14 och på nåt sätt kan komma ut på leden som går mellan Krokom (Hägra) och trakterna runt Mo. Alltså den led som följer kraftledningen.

Om jag skall mot Lit eller liknande så blir det ju ett jäkla Z till väg via Storsjön och över Krokom. Det verkar inte finnas någon led enligt de ledkartor jag sett, men det kanske finns någon mer inofficiell väg. Eller någon kanske vet om det är någon led på gång att anläggas?

/Claes
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Tror de ska gå nån form av led ifrån hamnen upp mot vattentornet så att man kommer på krokomsleden
Men e int hundra på de....
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
Hej

Förra året var dom ute och reka angående led från lugnvik genom byskogen,stallbacken upp till ås och sen vidare över e14 till krokomsleden.

Men vet inte riktigt hur arbetet har gått och hur långt dom kommit med de arbetet.

Vet att många korsar e14 vid avfarten upp till ås.
 

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
Tack alla för en otroligt snabb respons! Det är underbart med hjälpsamma människor...

Jag hittade en överfart på E14 vid position N63 18.316 E14 29.409 på min ledkarta. Söder om Dalhem
Yes, jag har noterat denna sträckning. Problemet är ju att med årets dåliga is måsta ta sig upp till i princip Dvärsätt över Storsjön för att använda denna! Om jag inte helt missat nåt vill säga...

Hej
Förra året var dom ute och reka angående led från lugnvik genom byskogen,stallbacken upp till ås och sen vidare över e14 till krokomsleden.
Men vet inte riktigt hur arbetet har gått och hur långt dom kommit med de arbetet.
Vet att många korsar e14 vid avfarten upp till ås.
Har också hört och läst om att det håller på att ta fart med en förening och lite leder här i Ås. Dock verkar det tyvärr inte hända något på denna front under denna säsong pga att byråkratin tar sin lilla tid!
Om man skulle ta sig över vägen vid Åskorset, bränner folk diket upp tills man når leden mån tro?

Tror de ska gå nån form av led ifrån hamnen upp mot vattentornet så att man kommer på krokomsleden
Men e int hundra på de....
Jag har sett spår av detta nere i hamnen, men inte hunnit utforska detta vidare än. Det låter som att man får ta en sväng och se vart man hamnar. Det är första året på länge som man har skoter och man vill ju gärna pejla av läget lite innan man bränner iväg med risk att reta någon markägare!


Återigen, tack alla och fortsätt gärna fylla på med info om ni eller någon annan kommer över nåt matnyttigt!
/Claes
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kör över E14 och rakt upp till radartornet,håll vänster helatiden så kommer du så småningom till kraftledningsgatan där leden går,lite bökigt att hitta första gången men sen går det bra,kör som folk så vi andra får fortsätta använda leden och kör inte överallt
 

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
kör över E14 och rakt upp till radartornet,håll vänster helatiden så kommer du så småningom till kraftledningsgatan där leden går,lite bökigt att hitta första gången men sen går det bra,kör som folk så vi andra får fortsätta använda leden och kör inte överallt
Hej KalleT!
Tror att jag har en allmänt förvirrad dag idag ;-)
-Menar du med utgångspunkt från Hamnen nu, och vart jag korsar E14 löser sig per automatik? Eller pratar vi att korsa E14 uppe i Åskorset...eller är vi någon annanstans!
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
De ska även finnas en tråd om leder i ås....sök på leder så finns de
Kanske nå läs nyttigt där
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
överfarten ligger ungefär mitt imellan åskorset och torsta uppfarten,svårt att förklara,det går en stig där man kör,det är nästan rakt upp ifrån hamnen bara man vågar sig över isen ifrån Frösön så skulle jag kunna visa dig men måste nog vänta några dagar till
 

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
De ska även finnas en tråd om leder i ås....sök på leder så finns de
Kanske nå läs nyttigt där
Yepp, jag har sökt/läst igenom det mesta tycker jag. Tyvärr inte hittat så mycket mer än att det är på gång med lite leder här i Ås!

överfarten ligger ungefär mitt imellan åskorset och torsta uppfarten,svårt att förklara,det går en stig där man kör,det är nästan rakt upp ifrån hamnen bara man vågar sig över isen ifrån Frösön så skulle jag kunna visa dig men måste nog vänta några dagar till
-Ja, men för tusan...det klarnar mer och mer! Skall ge mig ut i dagsljus i helgen om det inte blir för jäkla kyligt om snoken. Går jag bet så drar jag iväg ett PM och ber om en guidad tur ;-)

Återigen, tack till er alla för hjälpen...!
/Claes
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
engström på forumet har kör mycke inoffciella sträckormellan krokom och lillänge vet ja, kolla även me han
 

cno1

Rookie sledder
23 jan 2012
14
0
0
Ås
Tackar Kalle, hojtar till via mail om jag kan komma lös i helgen så tar jag gärna lite rygg på dig!
Min mail är claes@cno.se om det skulle vara nåt annat!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Krokomsskoter klubb har släppt en ny ledkarta i år om du int har den redan
japp! men nya sträckningen till Ås är inte med då den inte är officiell än, dock inga förbudsområden än så bara att köra, man korsar E14 vid åskorset och sen genom skogen till järnvägen vid Kännåsen sen kraftlinjen till Granbo där stora leden kommer.

engström på forumet har kör mycke inoffciella sträckormellan krokom och lillänge vet ja, kolla även me han
näää.... ;)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
överfarten ligger ungefär mitt imellan åskorset och torsta uppfarten,svårt att förklara,det går en stig där man kör,det är nästan rakt upp ifrån hamnen bara man vågar sig över isen ifrån Frösön så skulle jag kunna visa dig men måste nog vänta några dagar till
Det Kalle beskriver är Forbondeleden, den går över där gamla E75 slutar nedanför Torsta nästan borta vid Tängtorpet. den går raka spåret ner till stora leden.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Fredrik,du kan ju höra av dig när du ska ut å åka så du får guida lite om man nu får lite tid,om du nu inte e ute å går me den där geten som du var ute med förra helgen hahaha

såg er nästan hemma vid dig,vi kom med en renegade och firecat
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Fredrik,du kan ju höra av dig när du ska ut å åka så du får guida lite om man nu får lite tid,om du nu inte e ute å går me den där geten som du var ute med förra helgen hahaha

såg er nästan hemma vid dig,vi kom med en renegade och firecat
haha, ja, mitt nya husdjur måste ju få lära sig lite skoterkultur :nuts:
visst kan vi ut o åka ilag nåt men det får fan bli lite varmare först. kan ju ta en repa på dom tänkta lederna till Ås o varför inte reka lite för att hitta en möjlig väg till Q8 Lugnvik?

Blir det Storåbränna i morrn?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nja de e ju ingen som vill följa med,mesar,dom tycker de e för kallt så man lär ju bli hemma,tänkte åka ifrån Q8 i krokom,gjorde det i fjol
Hårt att köra skoter upp!
vi fegar o tar bilen + att grabben fyller år så jag vill inte vara borta för länge.
finns plats om du vill lifta, sticker från mig runt 9