Led bakljus

Jockehara

Medlem
9 mar 2020
29
1
3
47
Hara
Håller på och montera på led bakljus/ bromsljus på min polaris rmk 800 09 men får det inte att fungera . Vad behöver man göra?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Ja det gjorde jag nyss på en Lynx 07 så det borde ju funka, har du en spänningsprovare eller multimeter ?
Du har tre ledare till bakljuset, 1st minuskabel och 2st pluskablar för bakljus samt bromsljus.
Med multimetern/spänningsprovaren kan du se vilken som är minuskabeln, du ser i displayen om du har 12V + eller 12V - på den testpinnen som är röd. En Led är också enpolig men måste polvändas rätt så du måste mäta dig fram så du hittar vilken som är minuskabeln och sätta den rätt. Oftast svart om du har någon sån.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Förresten har du inget att mäta med kan du nog öppna orginalbakljuset och se vilken färg resp ledare har till glödlampan.
Det viktiga är att du hittar minus/jorden.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Jag gissar att har växelspänning till bakljus och då går det dåligt med LED. Men som sagt, mät. Med multimeter får du fram om du har växel- eller likspänning. Om du inte har något batteri är det nästan säkert att du inte har likspänning.
 

Jockehara

Medlem
9 mar 2020
29
1
3
47
Hara
Förresten har du inget att mäta med kan du nog öppna orginalbakljuset och se vilken färg resp ledare har till glödlampan.
Det viktiga är att du hittar minus/jorden.
Har provat koppla men misstänker att jag har växelspäninng och behöver nog likspäninng.