Lectron bestyckning

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
God Afton, har ett par 44mm lectron gasare på 670in.

Har försökt bestycka till den. Körde först med 8-1XL nålar.

Setup:
8-1XL nålar.
Utstick på nålarna: Var ganska mkt. Gissar jag så ljuger jag.
Powejetsen: Kvarts varv stängda.
Tomgång/botten: Rätt så bra faktist.

Motorn gick inte alls dåligt på den hära bestyckningen. Men nog vill jag ha powejeten öppen nästan 1 varv.

Beställde iaf 7-1XL nålar och fick dom förra veckan. Testade dom i helgen. Resultat:

Setup:
7-1XL nålar
Utstick på nålarna: 50mm och 49.35mm
Powerjetsen: 2 varv öppna
Tomgången/botten: Så otroligt fett..

Läste stiften:
Fullgas: Riktigt bra, hade kunna dra igen powerjeten lite men ides inte då den blöddra på botten som fan.
Delgas: Näst intill perfekt bestykat skulle jag vilja säga.
Tomgången/Botten: Startar t.om utan att behöva prima.

Tar nån sekund innan den går rent på full gas från botten.

Så till min fråga.
Vad ska jag köpa för nålar den hära gången?

Jag funderade iaf på 7-3XL nålar, feta på mellan registret så man får ner nålen.
Kommer detta att fungera eller är jag helt fel ute? För jag kan inte gå ner till nästa steg, 6orna.. det kan väl inte bli annat än för magert? Tips? Trix? Hjälp mig! :p

/Jonas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
God Afton, har ett par 44mm lectron gasare på 670in.

Har försökt bestycka till den. Körde först med 8-1XL nålar.

Setup:
8-1XL nålar.
Utstick på nålarna: Var ganska mkt. Gissar jag så ljuger jag.
Powejetsen: Kvarts varv stängda.
Tomgång/botten: Rätt så bra faktist.

Motorn gick inte alls dåligt på den hära bestyckningen. Men nog vill jag ha powejeten öppen nästan 1 varv.

Beställde iaf 7-1XL nålar och fick dom förra veckan. Testade dom i helgen. Resultat:

Setup:
7-1XL nålar
Utstick på nålarna: 50mm och 49.35mm
Powerjetsen: 2 varv öppna
Tomgången/botten: Så otroligt fett..

Läste stiften:
Fullgas: Riktigt bra, hade kunna dra igen powerjeten lite men ides inte då den blöddra på botten som fan.
Delgas: Näst intill perfekt bestykat skulle jag vilja säga.
Tomgången/Botten: Startar t.om utan att behöva prima.

Tar nån sekund innan den går rent på full gas från botten.

Så till min fråga.
Vad ska jag köpa för nålar den hära gången?

Jag funderade iaf på 7-3XL nålar, feta på mellan registret så man får ner nålen.
Kommer detta att fungera eller är jag helt fel ute? För jag kan inte gå ner till nästa steg, 6orna.. det kan väl inte bli annat än för magert? Tips? Trix? Hjälp mig! :p

/Jonas
Jag kör själv lectron på min thundercatt och är stennöjd för dom är lätt att justera in . Men i ditt fall låter bestyckninget helt åt helll...

8-1 eller 7-1 nålar är sjukt snåla i botten,, finns ju typ inte snålare botten än 1 vad jag vet!!

UTG läget på nålen på en xl ska vara 50,8mm eller jämna ut det till 51mm utstick. Kan man inte få till hela registret genom att max sänka eller höja nålen 2mm från detta utg läge ligger man fel i nålstorlek.

Jag förtår inte hur den kan feta på lågen med en 1 nål ???? Har du choken rätt ställd dvs inte för spända vajrar för då får man detta fenomen ,,eller att chokepluncharna småläker i sätena?

Mer normla bestýckning på en 670 har jag för mig är 6-2 till 6-3 nålar med lite PJ på. PÅ thundercatterna jag vi 6-2 nålar

Det enda jag kan rekk om du kör 7-1 nålar är att sänka nålarna mer än utg läget. DVS förbi 51mm, prova dig fram tills du sänkt dom så mycket att tomg och lågfarten blir bra för därifrån måste du utgå. Du kan sänka ända ner till 53mm utstick innan du går utanför nålens räckvidd. Då hoppas jag den går snålt så det räcker och du får lägga på powerjett om den snålar uppöver. Det är också viktigt hur mycket PJ nålen sticker in i förgasaren!!! Den bör sticka in till halva borret eller nästan halva borretför att man ska få nytta halvtidigt i registret/gasopåslaget. Jag kortar och förlänger mina instick på spridarnålar för PJ om det behövs men utgår alltid från instick till halva borret.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Försök hitta 6-2 inte 6-2xl sen skruvar du ut dom till lågfarten blir bra och sen använder du powerjeten till fullgas.
Med 6-2 borde det bli bra i mellan också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Försök hitta 6-2 inte 6-2xl sen skruvar du ut dom till lågfarten blir bra och sen använder du powerjeten till fullgas.
Med 6-2 borde det bli bra i mellan också.
6-2L som dom heter och 6-2xl är samma nål bara det att xl nålen är längre. Dom funkar exakt likadant bara det att L nålen måste utgå från kortare utstick när man börjar ställa. L nålen sätter man på 48mm och xl på 51mm då ger dom lika sås och därifrån ger dom olika per varv skruvade. Jag har båda 2 nålparen L nålarna har nu utgått från Lectrons sortiment så nu finns bara xl nålarna ,men det är bra för dom ligger längre ner o nålmunstycket även på full gas och sliter mindre på förgasaren.

upp till 44mm lectron fugge kan man köra gamla L nålar men större gasare är det kört.

Med lite flax kan den gå på 6-2 nålar men jag är lite tveksam då den fetar med en 1a nål i botten!! . Man skulle behöva toksänka 6-2 nålarna pga att den ger 2 i botten. Då hamnar dom utanför deras arbetsområde för att få till lågfarten och då skulle högfarten bli ännu snålare än den 6a den har i topp och powerjett skulle inte räcka till.

Jag har byggt om mina Lectronares PJ till mina egna ställbara PJ som kan lev bet mer sås och är justerbar utifrån.

Jag kan sälja min 6-2 L nålar om någ är intresserad ,,dom är som ny
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Tack för snabba infon, synd att forumet bara går att kolla på morgonen.
Har inte haft med lectron gasarna och göra så mkt, men hittils är jag skit nöjd med dom. Hade dom på förra motorn också men han inte testa kalliberera destomer. :)

Man hade kunna testa sänka ner 7-1 nålarna tills tomgången blir bra så den inte surar, men då borde delgas/fullgas bli helt åt helvete. Men ska testa ikväll och se.
Chocken har jag monterat bort och installerat primer. Dom ska då vara täta.

Mätte powerjetens instick, den är 19 mm. dvs 3 mm för lite men tillräckligt nära kanske?

Aaah! Har förstått att längden är det som skilljer på dom men förstod inte meningen, tack för förklarningen. Ska lägga måtten på minnet. :)
Men.... Har jag förstått det hära fel eller? Andra siffran i beteckningen dvs -1.. Är inte det mest för delgas bestyckningen? Så som jag fatta har den inge med lågfart/tomgången och göra?.

Sen powerjetens grund inställning, den brukar man väl börja med på ca 1.5 varv öppna. Hur mkt kan man öppna dom som max?
Men minst öppna ½ varv ungefär?

Ja, jag är intresserad av nålarna.. Har du 3 nålar så hade det varit ännu bättre! :)

/Jonas
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
6-2L och 6-2XL är INTE samma nål, det är bara att pröva bägge så ser du.
Sen har nålarna skrämmande kass precision så det är inte så lätt att hitta 3 likadana, går att mäta med mikrometer ock skjutmått eller köpa en färdig nålmätare.
Om du nu har chansen att köpa riktiga 6-2L så KÖP dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
6-2L och 6-2XL är INTE samma nål, det är bara att pröva bägge så ser du.
Sen har nålarna skrämmande kass precision så det är inte så lätt att hitta 3 likadana, går att mäta med mikrometer ock skjutmått eller köpa en färdig nålmätare.
Om du nu har chansen att köpa riktiga 6-2L så KÖP dom.
Jag tror dig.....
Jag har kört bägge uppsättningarna 6-2 L och xl och jag tyckte evnt att det var en aning skillnad som du säger om än minimal. Det är svårt att säga för ganska fort har man skruvat bort sig. När jag nyss majlade lectron och ville ha 3st 5-4L nålar så påstår dom att det är samma nål som xl fast avkapad. Jag sa som du att dom hade fel . Då fick jag ett roligt svar..... det är vi som tillverkar och har tillverkat dessa nålar sedan 1969...:amuse:

Jag fick ge mig och beställa xl 5-4
Med blotta ögat när man lägger dom bredvid varandra så ser dom lika ut i stigning men man måste mäta upp dom noga för att vara säker. Spelar ingen roll för xl funkar lika bra det finns inga fördelar med L vers vad jag kan märka.

----------------------------------------------------------------------------

Till Jorpe
Jag kan "snart" sälja mina 6-2L för mina förgasare är nu 46,5mm så dom räcker inte på längden. Jag måste bara först starta upp maskinen i helgen och testa fram lite riktlinjer att gå på för best av nya längre nålar.

pma för pris

ANG siffrorna

Första siffran är hur mycket bränsle den ger från halv gas till fullt och andra siffran är tomg och en bit upp mot halv gas.

Man blir lätt förvirrad för jag skulle vilja ha första siffran till tomg och lågfart.

Vad bra att du har ställbar Powerjet!! UTG läghet på PJ finns inte kan man säga.
PJ är bara till för att vräka på soppa om det behövs på full gas. Men det är helt klart en fördel om man försöker pricka in en nål som behöver lite powerjet i topp för då får man fördelen av två sprutbilder och ännu bättre effekt och svar.

NU vet jag inte hur mycket org Lectron PJ ger men jag försöker sikta på halvt till 1 varv öppen pj på mina jett.

Jag tror säkert du får den gå på 7-1 eller 8-1 nålana bara du sänker nålarna till den går bra på lågvarv /tomg frågan är bara om Lectrons PJ eller vad som sitter där ger tillräckligt på högfart? Har du en bild på fuggarna?
 
Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Patrik E: Jepp ja kommer nog och köpa 6-2L nålar som ni tipsar om. : ) Men de borde egentligen inte spelar inte så stor roll om dom diffar lite nålarna, right?. Man bestyckar ju efter färgen på stiften så borde ha mindre betydelse känns det som.

Boost:
Ah då var jag inte så långt ifrån va siffrorna betydde iaf.
Jag tror det kommer och sluta med att den går för magert på delgas och full om man sänker 7-1 nålarna men som sagt ska testa ikväll, om man hinner.. Får kommer tillbaka ikväll med en bild åtminstone.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sänkte nålen till 52mm, den började tveka på gaspådrag från botten. För snålt..

Öka till 51mm öppna PJ till 3 varv.. Blöddrar nog mest troligt och tar ett litet tag innan den börjar gå rent, full gas.

Det är så lurigt ljud så man visste inte om den gick fett eller snålt.

Nu är nålen på 51 och PJ 1 varv öppen och misständer fortfarande full gas, tror den blev lite fet i botten också. Även nya stift i så färgen fastnar inte. Den går inte bra nu som den är iaf.. Får nog köpa dom dära nålarna av dig, om du hinner bli klar med ditt egna dvs :p

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
OK.

Det första man ska ha i åtanke är att med lectrongasare låter inte maskinen riktigt lika som med mikuni eller andra gasare så man får lära in sig en aning på Lecktron. (inte så svårt)

och jag måste försäkra mig om att du har tätat choken helt! Enda sätten är att ha org chokepluggar i + fjädern som, trycker ner dom eller spackla igen både sugröret ner i flotörkoppen och luftinsläpp i mun förgasare till chokhuset! Jag körde själv med primer i fjol medans kompisen körde med lectrons choke på lika dan maskin.:Leckrons chok är överlägsen primer pga att man lätt släcker stift när man har primer + att den blev mer lättstartad med choke. Så nu har jag köpt dom billiga chokepluncharna direkt från Lectron och viajrana från org maskin passar bult on

Jag törs inte uttala mig om bestyckningen då man inte hör maskinen . Men som regel brukar dom flesta maskiner gå rätt skapligt rbra på 6-2 nålar och därifrån byter man evnt nålar.

OM den går som du tror förvärrar bara 6-2 nålar allt för då går den ännu fetare på tomg och ännu snålare på högfart .

Om du har rusande tomg = svårt att få ner den på tomg är det tecken på för snål nål i lågen..........Som sagt du måste få till tomg inom arb området på nålarna ,dvs mellan 48mm till 53mm annars måste du byta nålar. Optimalt är om man får till tomg nära 51mm utstick så man byter gärna nålar tills man kommit nära 50-52mm på tomg. Samma sak gäller på full gas så letar man siffror på nålarna så man kommer nära 50-52mm utstick och i mitt fall 1 varv PJ på och i ditt fall 1,5mm utskruvad PJ. Men går den klockrent utan pj så är det inte skadligt ivf och man kan sänka en siffra i topp om så blir fallet men man kan köra ändå sålänge.

När du väl Lärt dig dessa gasare och samlat på sig några nålar så kan du inte byta förgasare något mer.
6-2 nålarna kommer förmodligen lös nu till helgen om inte fan är framme.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jag kör också på 6-2XL nålar med 51.6mm utstick med turbon och det verkar funka rätt bra.
Utan turbon körde jag på 51mm utstick och samma nålar.

Nu kanske jag missminner mig ang 670in men har inte den ett väldigt starkt sug pga slidmatningen? Så den kanske vill ha lite snålare nålar, 7 nålarna är nog för fet för denna motor misstänker jag. Tror 5 eller 6 nålar på högfarten är lämpligt så får man gå på lite mer på powerjeten istället. Men som sagt försök få till så den går rent på de låga varven först.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Kan försäkra om att chokarna är täta för jag lämna kvar både säte och fjäder, fyllde upp till bredden med silikon som avslutning.. Tycker primer fungerar underbart, aldrig haft nå problem.

Har som sagt försökt lite i veckan med bestyckningen men hann inte med så mkt.
Men var igår och körde och drog igen PJ till 0.5 varv öppna med 51mm i utstick. Nu går den riktigt bra.
Ska gå ner på nålen ännu mera, verkar fortfarande ha en tendens och sura på låga.

Men det borde vara nålarna det felar på. Hade garanterat kunna feta på mer med PJ i toppen med 6 nålar.

Det är det att tidigare när jag kört när man tryckt full gas från botten har den blöddrat och inte gått rent förens efter ett tag. Tänkte att de var pga alldeles för fet botten. Men den har bevisligen gått fett höga också, My bad. Känns som att 6 nålarna verkar mer passande ju mer jag funderar. : )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok låter lovande . Men 6-2 nålar blir nog för fet ibotten hörs det som då den fetar redan nu på 7-1 nål. Ner med nålen ännu mer så kommer den gå renare på lågen och har du tur kan du sopa på powerjett i högfarten också. Låter snarare som du har helt rätt nålar eller ska ha 6-1 nålar i mina öron.

Som sagt du kan sänka nålarna ända nerimot 53mm innan dom kommer utanför sitt tilltänkta arbetsområde men det finns ingen lag om att du inte får sänka mer förutsatt att den går riktigt.

Tyvärr går det seg för mig att få fart på maskinen så ja kan inte släppa nålara riktigt än ,,,,men om några dagar kan du få tag i dom. Kan hända att dom funkar om du sänker dom maximalt och det blir ca 49mm utstick med mina L nålar. Nersänkt till ca 49mm tror jag L6-2 ger lika som dina 7-1 xl nålar satt till 51mm ger i lågen men dom kommer ge som en 5 nål i topp när dom sänks så mycket så du lär få sopa på mycket pj och jag är osäker på att Lectrons PJ kan lev så mycket sås.
'
7-3 nålar blir katastrof om nu den surar redan nu på tom och en liten bit upp i trottelhissning!!!!! Som sagt du har förmodligen rätt nålar i lågen och ska bara evnt byta högfarst siffran neråt till 6 . Men prova först mer sänkning av dina bef nålar för dom låter väldigt rätt i mina öron.

Sista sifran på nålarna som du har nr 1 är i stort sett bara tomg och ytterst lite uppöver i gasning. Ibland kan första siffran klara lev hela resten av registret så det är inte helt fel att åka stängda pj men man ska gärna sänka den siffran om pj måste var helt stängda på full rulle.

Med lite flax kan vi kastbyta nålar för jag ska evnt ha 7-1 ellern 8-1 nålar nu när den startas upp. Har du fler nålar så säg till!

Jag/vi har evnt även 3st nya 5-4nålar som kommer lös snart för tc 900an som vi kör dom på nu går en aning surt på tomg och krypåka så jag tror den ska ha 5-3 nålar igentligen. Vi har sänkt dom till 52mm (xl) för att få human botten men dom bör sänkas mer för att den ska gå ännu renare i botten,,,typ samma problem som du har :bigsmile:
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Ok låter lovande . Men 6-2 nålar blir nog för fet ibotten hörs det som då den fetar redan nu på 7-1 nål. Ner med nålen ännu mer så kommer den gå renare på lågen och har du tur kan du sopa på powerjett i högfarten också. Låter snarare som du har helt rätt nålar eller ska ha 6-1 nålar i mina öron.

Som sagt du kan sänka nålarna ända nerimot 53mm innan dom kommer utanför sitt tilltänkta arbetsområde men det finns ingen lag om att du inte får sänka mer förutsatt att den går riktigt.

Tyvärr går det seg för mig att få fart på maskinen så ja kan inte släppa nålara riktigt än ,,,,men om några dagar kan du få tag i dom. Kan hända att dom funkar om du sänker dom maximalt och det blir ca 49mm utstick med mina L nålar. Nersänkt till ca 49mm tror jag L6-2 ger lika som dina 7-1 xl nålar satt till 51mm ger i lågen men dom kommer ge som en 5 nål i topp när dom sänks så mycket så du lär få sopa på mycket pj och jag är osäker på att Lectrons PJ kan lev så mycket sås.
'
7-3 nålar blir katastrof om nu den surar redan nu på tom och en liten bit upp i trottelhissning!!!!! Som sagt du har förmodligen rätt nålar i lågen och ska bara evnt byta högfarst siffran neråt till 6 . Men prova först mer sänkning av dina bef nålar för dom låter väldigt rätt i mina öron.

Sista sifran på nålarna som du har nr 1 är i stort sett bara tomg och ytterst lite uppöver i gasning. Ibland kan första siffran klara lev hela resten av registret så det är inte helt fel att åka stängda pj men man ska gärna sänka den siffran om pj måste var helt stängda på full rulle.

Med lite flax kan vi kastbyta nålar för jag ska evnt ha 7-1 ellern 8-1 nålar nu när den startas upp. Har du fler nålar så säg till!

Jag/vi har evnt även 3st nya 5-4nålar som kommer lös snart för tc 900an som vi kör dom på nu går en aning surt på tomg och krypåka så jag tror den ska ha 5-3 nålar igentligen. Vi har sänkt dom till 52mm (xl) för att få human botten men dom bör sänkas mer för att den ska gå ännu renare i botten,,,typ samma problem som du har :bigsmile:
Boost Jag har 5-3 nålar om du behöver.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Ok låter lovande . Men 6-2 nålar blir nog för fet ibotten hörs det som då den fetar redan nu på 7-1 nål. Ner med nålen ännu mer så kommer den gå renare på lågen och har du tur kan du sopa på powerjett i högfarten också. Låter snarare som du har helt rätt nålar eller ska ha 6-1 nålar i mina öron.

Som sagt du kan sänka nålarna ända nerimot 53mm innan dom kommer utanför sitt tilltänkta arbetsområde men det finns ingen lag om att du inte får sänka mer förutsatt att den går riktigt.

Tyvärr går det seg för mig att få fart på maskinen så ja kan inte släppa nålara riktigt än ,,,,men om några dagar kan du få tag i dom. Kan hända att dom funkar om du sänker dom maximalt och det blir ca 49mm utstick med mina L nålar. Nersänkt till ca 49mm tror jag L6-2 ger lika som dina 7-1 xl nålar satt till 51mm ger i lågen men dom kommer ge som en 5 nål i topp när dom sänks så mycket så du lär få sopa på mycket pj och jag är osäker på att Lectrons PJ kan lev så mycket sås.
'
7-3 nålar blir katastrof om nu den surar redan nu på tom och en liten bit upp i trottelhissning!!!!! Som sagt du har förmodligen rätt nålar i lågen och ska bara evnt byta högfarst siffran neråt till 6 . Men prova först mer sänkning av dina bef nålar för dom låter väldigt rätt i mina öron.

Sista sifran på nålarna som du har nr 1 är i stort sett bara tomg och ytterst lite uppöver i gasning. Ibland kan första siffran klara lev hela resten av registret så det är inte helt fel att åka stängda pj men man ska gärna sänka den siffran om pj måste var helt stängda på full rulle.

Med lite flax kan vi kastbyta nålar för jag ska evnt ha 7-1 ellern 8-1 nålar nu när den startas upp. Har du fler nålar så säg till!

Jag/vi har evnt även 3st nya 5-4nålar som kommer lös snart för tc 900an som vi kör dom på nu går en aning surt på tomg och krypåka så jag tror den ska ha 5-3 nålar igentligen. Vi har sänkt dom till 52mm (xl) för att få human botten men dom bör sänkas mer för att den ska gå ännu renare i botten,,,typ samma problem som du har :bigsmile:
Byggde ny slutburk av en simons dämpare.
For och test körde. Kontrollerade bestyckning. Skruva ut PJ till 1.5 varv ut på båda. Varven ökade med ca 150-250 med nya slutburken och den går märkbart bättre..
Det sluta med att den nöp på halvgas. Att man aldrig kan hålla sig till och fixa så motorn går som folk innan man börjar snickra på annat...

Måste få den och gå fetare på mellan men magrare på botten, hur ska det hära gå till?

Som du säger, ska det behövas möjligen att jag ska gå ner på top end bestyckning? Så jag får ner nålen mera. Men måste nog ändå gå upp på andra siffran också verkar det ju som. Den startade utan prime igen fast då stog den i garaget.

Utförande var alltså samma som sist iprincip.

Hoppas du får bättre snurr i din maskin. : ) Men 5-4 nålar måste vara för snålt för min.. Är det 1000 cc som du funderar på 7-1 eller 8-1 nålar? Kan evu släppa 8-1 nålarna, men 7-1 nålarna vill jag behålla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
OJ vad konstigt att den nöp med nya burken för dom brukar ju bara göra bestyckningen för fet och få maskinen att gå sämmre. Då måste du gjort den mer strypt än org för att få ur mer effekt. Evnt är den för strypande så du omöjligtvist kan få till bestyckningen för en längre repa.

Har du gjort ett försök till en tikka burk för dom kan behöva uppbestyckning och stryper avg mer?

Det blir besvärligt att få till snålare botten och mer i mellanregg samtidgit som toppen inte får bli fetare. Det enda jag då kommer på är att ha powerjettmunstycken in på mellanregg dvs lägre höjd på powerjett eller sätta in fler pj. Förlänger du pj sprutmunstyckena nu med 7-1 nålar kan du lägga på mer soppa tidigare på gashöjden och därifrån och upp till fullt gärn ger då pj mer soppa så slutsoppan behöver då inte bli fetare än nu. PJ rören till org Lectron är lösa som tur är så du kan köpa mässingrör från en hobbyaffär som har dom måtten 3mm med 0,5mm gods finns. Om dina Lectronrör har ett litet borrhål ca 0,3mm mitt på röret så skit i att borra nya hål i dom nya du sätter in för dom är onödiga enligt mig då dom bara sabbar vacumet i röret och luftinblandning i pj tycker jag är onödigt.

Du kan även välja att behålla org pj och sätta in helt nya pj munstycken från den gashöjd den börjar gå snålt. Kör och gör märke på gasden viken höjd trotteln har när den börjar gå snålt och sätt in röret på den höjden helt enkelt.

Du kan köpa kompletta PJ av mig om du hellre vill ha fler munstycken. Riktiga dragracefarbröder har minst 2pj per fugge

Du måste köra mot egt mätare om du ska betsycka in maskinen mer!!
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Bytte avgasystem från lynx org 670 till skidoo org 670 med centerutblås och köpte en simons dämpare med id 1 3/4. + att min förra ljuddämare (vilket man inte kan kalla den det.) var ruskigt värdelös. Tappa nog ruskigt många pollar på den redan.

Hur som helst så har vi fått till det någolunda nu i bänken. Begriper inte varför den nöp förra gången. Är inte alls långt ifrån med utsticket jag hade när kolven svälde sist. Men nu fungerar den iaf och nu ska jag köra förhoppningsvis hela säsongen utan nå andra problem.

Tack ska ni ha för hjälpen med detta mörker som lectron kan skapa :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bytte avgasystem från lynx org 670 till skidoo org 670 med centerutblås och köpte en simons dämpare med id 1 3/4. + att min förra ljuddämare (vilket man inte kan kalla den det.) var ruskigt värdelös. Tappa nog ruskigt många pollar på den redan.

Hur som helst så har vi fått till det någolunda nu i bänken. Begriper inte varför den nöp förra gången. Är inte alls långt ifrån med utsticket jag hade när kolven svälde sist. Men nu fungerar den iaf och nu ska jag köra förhoppningsvis hela säsongen utan nå andra problem.

Tack ska ni ha för hjälpen med detta mörker som lectron kan skapa :)
1 3/4 perforerat rör genom dämparen kan orsaka kolvsmältning vid repor på över 300m full gas!! På en 670 skulle jag inte gå under 55-57mm inv mått rakt igenom dämparen. Så små genomsläpp i dämpare får man bara ha i crossåkning eller dragracing 200m max.

Om du väljer att åka vidare med den trånga dämparen får du köra kortare repor och ta lös pipan och kolla om kolven börjar kolna (dödsaska) den får inte börja svartna under kolvringar. Du kan även märka av för trång dämpare eller stinger genom att maskinen oförklarligt tappar ork efter en viss sträcka på full gas. Det som händer är att pipan bygger upp för hög värme pga mottrycket och skiten börjar spika.

Det är också svårare att få till bestyckningen med toktrång dämpare eller stinger då effektuppbyggnadsen är stensnabb och mycket hetta komm er plötsligt.

Helt klart ska man sikta på så strypt utblås man törs men då är det bet enklare att strypa stingern för det är närmare pipans slut och blir mer exakt och enklare.

Byt till grövre dämpare med andra ord :wof:
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Lectron förgasare kan ej skapa Mörker men Power , men kanske de som inte förstår sig på dem så blir det ett mörker .