Leatt 3df eller tekvest

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Kör idag med EVS som kan liknas vid tekvest men sneglat lite på ett nytt skydd. Vad säger ni tekvest eller leatt 3df som kroppsskydd?
 
Last edited:

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Jag har leatt 3df full överkroppsskydd inte bara västen. Skönt skydd som knappt känns, aningen svår att ta av sig när man är svettig men det är väl enda nackdelen, jag har aldrig provat hur bra den är som skydd, tack och lov, men upplever den som den borde skydda lika bra som klumpigare skydd
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Det Leatt 3DF saknar som Tekvest har är sidoskydd för revbenen. Med 3DF måste man alltid vara riktad framåt på skotern när det tar stopp och man slår i styret, med Tekvest så kan man vara vriden i en sväng och ta styret med sidan istället. Lite överdrivet men ni förstår vad jag menar.

Jag hade Tekvest förut men kör med Leatt Body Protector 5.5 nu som har sidoskydd för revbenen, inte lika mycket som Tekvest dock.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag kör med Leatt 3df skyddsjacka (heltäckande) och den sitter skönt men man blir ganska svettig. Jag brukar ha en underställströja under som får ta upp den mesta svetten, sen 3df skyddet och sen min tobe-overall. Är det riktigt kallt drar jag på en fleecetröja över det.

Jag har också ett Fox racing titan och den sitter nästan skönare. Det blir lite luftigare. Jag märker i princip inte av något av dem när jag kör men om jag mot förmodan kör utan känner man sig nästan naken på något vis.

Jag har varit med om en par rejäla smällar med 3df och det har gjort nytta. Skulle tro att ryggen hade varit i riskzonen om jag hade varit utan. Bröstskyddet används också lite då och då...

Jag har aldrig provat Tek Vest men de ser klumpigare ut men folk verkar ju gilla dem.

Har för mig att Leatt 3df har högre skyddsklassning än Tek Vest men kan inte svära på det.

Skulle jag köpt nytt nu hade jag nog gått på det Psyco Dave har, Leatt Body Protector 5.5.

Vad du än väljer så ta ett som sitter bekvämt för då kanske man använder det oftare...det gör ju inte så stor nytta om man inte använder det...
 
Reactions: Psycho Dave