Lavinfara i påsk!

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Frågan är ju varför han kör åt samma håll som lavinen kommer åka,hade ju varit betydligt smartare och ge full gas åt höger eller vänster från där dom stod.

Känns som att köra längst ner i "ravinen" bäddar för trubbel....200m åt sidan så är dom ju säkra.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Känns som han har hyfsat bra om tid att tänka klart innan han inser att lavinen går fort och trycker full gas.

Om jag kryper på en formel 1 bana och hör att bilarna kommer,inte fan kryper jag ju fortare efter banan då. Jag försöker ju komma bort från banan fortast möjligt. :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jo det har du ju rätt i, iochmed att dom andra åkarna hann ju iväg så =) aja, tur det slutade lyckligt!
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Riktigt informativ film. Här ser man både det klassiska misstaget vad det innebär för risker att stå rakt nedanför i fallinjen när kompisen åker upp, och hur fort lavinen kommer. Det är inte skoteråkaren som highmarkar som tar störst risk utan hans idioter till kompisar som står nedanför och tittar/filmar.
Får en otrevlig flashback till senaste svenska lavinolyckan på skoter med dödlig utgång:
http://www.expressen.se/nyheter/filmade-sina-kompisar-pa-skoter---dog-i-lavin/
En stor lössnölavin kan nå över 400 km/h, så det krävs en snabb skoter om man skall hinna bort...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Riktigt informativ film. Här ser man både det klassiska misstaget vad det innebär för risker att stå rakt nedanför i fallinjen när kompisen åker upp, och hur fort lavinen kommer. Det är inte skoteråkaren som highmarkar som tar störst risk utan hans idioter till kompisar som står nedanför och tittar/filmar.
Får en otrevlig flashback till senaste svenska lavinolyckan på skoter med dödlig utgång:
http://www.expressen.se/nyheter/filmade-sina-kompisar-pa-skoter---dog-i-lavin/
En stor lössnölavin kan nå över 400 km/h, så det krävs en snabb skoter om man skall hinna bort...
Hemskt!

Vi ska till björkliden nästa vecka, blir nog att ta det väldigt försiktigt.
Skulle dock aldrig stå nedanför en brant när nån annan klättrar upp
det kan man ju nog tänka ut med lite sunt bondförnuft.

Vi är dock inga extremklättrare så vi håller oss till dom lägre och flackare ställena.