Laga huv...

E

ejwbegysv

Råkade ut för ett litet missöde i vintras så min huv sprack där man lyfter när man öppnar huven (ca 5 cm långt).. Finns det något sätt att plasta detta så det håller?? Enligt de kunniga på skoterverkstäderna så är det omöjligt att få det att fästa??

Annars är det otroligt vad en skoter är hållbar.... skotern flög 2 meter och landade upp och ner på skaren...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Är det inte plasthuv på en sån där? alltså inte glasfiber/båtplast utan ren plast? Isf kan det nog vara svårt att få det att fästa, men far till en billackerare och hör om inte han kan svetsa. Det beror på vad det är för plast men mest troligt så går den laga. Det gick då inte svetsa en plast kåpa till min cross, den plasten hette PE (polyethan eller vad det nu heter) och det var tydligen samma skit som i plasthinkar och sånt.
 

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
det går utmärkt att laga huven själv.. gjorde jag.. far till närmast affär som säljer båttillbehör och köp polliyritanplast, aluminiumväv och primer till de.. Gjorde de jag själv och jag är förvånad att huven håller så ##### bra som den gör.. 2 år sen och det har inte börjat spricka nånting.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan nog säga att all plast går att reparera om man verkligen vill, och vet vad man håller på med. Man måste ha mycket klart för sig exakt vad det är för slags plast i huven (om det inte är glasfiberarmerad polystyren så kan det vara t ex ABS eller polyeten).

Polyeten är ökänd för att vara svårlimmad, men det är inte omöjligt. Man måste vara mycket noga med förbehandlingen (tvättning, slipning, ev. gå över snabbt med gasollampa så ytan smälter en aning) och sedan använda ett lämpligt lim (vissa smältlimmer eller specialtyper av epoxi- eller cyanoakrylatlim är speciellt avsedda för polyeten).

En bra källa till uppgifter om hur man limmar plast (och identifierar olika plaster) är Plastkatalogen, från Nova Plast. De verkar inte finnas på webben, men man kan ju prova att maila dem, info@novaplast.se och se om de vill skicka ett exemplar...