Laddningsproblem RS Rage -05

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Har bytt batteri på min Rage det kom felkod 46 innan jag bytte. Betyder väl nåt i stilen med fel i "voltövervakningen". Felkoden försvann efter batteribyte men är lite rädd att förstöra det nya batteriet. Så jag mätte volten på startkablarna från batteriet och på tomgång laddar det 14.5 volt men så fort jag gasar lite bara så går den ner till 9-10 volt. Kan det vara fel på Rectifier/Regulator är det det som är voltregulatorn??
Innan jag bytte batteri så fick jag kabla igång skotern och då dog displayen av och till innan den blev varm och då kunde jag se felkoden.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jepp Yamaha nisse har kastat upp felkoderna i detta forum.

#46 Vehicle system power supply (monitor voltage) --
Power supply to the FI system is not normal Grip warmer output is off --
Able --
Able --
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Felkoden kommer ej upp nu. Men betyder det att det inte är nåt problem eller kommer jag att ta död på det nya batteriet också??
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det är ju lite mystiskt att den går upp till 14volt för att sen gå ner till 9-10volt. Man tycker ju att den bara ska gå ner till 12-13volt om du har ett batteri som är laddat.
Händer det nåt annat när du höjer varven, tex att lyset flackar eller nåt, tänkte om det är kortis nånstans.
Det har ju hänt på dom där att statorn pajar, men då brukar den sluta ladda helt. Sen så sitter det ett "load controll relay", som det heter, bakom plasten, ovanför höger fotholk.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
"Load control relay" låter som laddningsrelä men hittar det inte på någon sprängskiss:hmmmm2:. Har i och för sig inte letat fysiskt efter det än men ska kolla imorgon. Ska då även lyfta upp skotern och gasa lite mer samtidigt som jag mäter. Men som jag skrev bara jag rör på gasen lite tappar den laddning. Inga ljus som flackar heller.

Skotern går hur bra som helst men man vill ju inte byta batteri var tionde mil :argh:.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Mätte idag igen 13,1 volt med skotern av. 14,4 volt på tomgång och hör och häpna 14,3 volt även på halvgas. Kanske så var jag slarvig då jag mätte första gången, hoppas det. Jag hatar elproblem som kommer och går. Tack för alla tips, återkommer om problemet uppstår igen.

Någon "Load Control Relay" hittar jag inte.:confused::eek:hwell:
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Har kollat kopplingsschemat ikväll :whistle:de relän som finns är: Belastningsomkopplingsrelä, Startrelä, Relä förgasarförvärmare och strålkastarrelä. Load control relay= Belastningsomkopplingsrelä:embarassed:.

Tänkte inte en tanke på kolla kopplingsschemat innan jag postade här. Fast nu är jag ju ingen elektriker och här får man ju snabba svar.:):blink1:
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det var ju tur att det funkade!
Reläet är iaf det som sitter längst till höger bakom plasten, Nr16 på bilden.