Ladda ett 8 volts bly-gel batteri ?

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej

Köpte ett bly-gel batteri till sonens elfyrhjuling...... frågan är vad jag ska ha för laddare när jag laddar den, man vågar väl inte koppla på c-tec laddaren på 12 volt ? ....har en 6 voltsladdare men den orkar väl inte ladda fullt ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag antar att 8 V batteriet är på runt 50 Ah?

Det är nog inte lämpligt att använda en modern batteriladdare avsedd för vare sig 6 eller 12 V batterier.

Jag föreslår istället att du letar fram en gammaldags "ointelligent" bilbatteriladdare (alltså inte en Ctek eller annan switchad laddare, utan en sådan som i stort sett bara består av transformator och likriktare). Ställ den på 12 V och anslut lämpligt seriemotstånd så att laddaren inte överbelastas. En 12 V 55 W strålkastarlampa bör fungera bra som seriemotstånd, om strömmen blir onödigt låg kan du lägga två parallellt eller ta en 12 V 100 W lampa. Mät batterispänningen då och då under laddningen, stäng av då den har nått upp till 10 V eller om batteriet har "kokat" i några timmar. Ha inte laddningen igång om du inte kan titta till det regelbundet, med denna lösning kan batteriet bli svårt överladdat om man inte stänger av i tid.

Om du inte har så bråttom att få batteriet fulladdat, eller om du vill underhållsladda/toppladda det utan tillsyn, så ta två gamla, helst likadna mobilladdare som är märkta 5,2 V eller något sånt (det går bra med antingen USB-laddare eller laddare till t ex Ericsson eller Nokia före USB-tiden). Seriekoppla dem, då blir spänningen ungefär 10 V vilket är lagom för att ladda ett 8 V blybatteri fullt. Lägg gärna ett motstånd i serie (t ex en 12 V 21 W glödlampa), så att inte laddarna blir överbelastade då batteriet är tomt. Med 10 V över batteriet kan det utan vidare stå ett par dygn sedan det är fulladdat utan att ta skada.