Lacka ruta?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
har gjort om en orginal ruta till vipern, men skulle vilja ha den svart för den är ganska repig. Hur bär jag mig åt? Solfilm är nog ingen ide då jag tror rutan är för mjuk och en lackerare jag känner sa det va svårt att lacka.. Finns det nått annat sätt att få den svart? Vill ha det så proffisgt som möjligt då jag fick till formen jävligt snyggt.. :hmmmm::hmmmm2:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Ska du ha blank eller matt? Lackade en ruta mattsvart på utsidan med hyffsat resultat, nackdelen är väl att det kan släppa när man kör mot nån gren eller så.

Men antar att du vill täcka igen repor på utsidan så det är det enda sättet? Du får ju slipa och spackla en hel del för att få det någorlunda bra, och blankt är ännu svårare att få bra än matt.

Vad kostar en ruta till din, runt tusenlappen? Jämfört med vad lackeringen kostar med bra färg, spackel m.m så är det helt klart värt att köpa en ny...

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Kanske lexanfärg sitter bättre.... (samma som man lackar exempelvis RC bil karosser med)
Lacka insidan om di vill ha färgen kvar.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Ska du ha blank eller matt? Lackade en ruta mattsvart på utsidan med hyffsat resultat, nackdelen är väl att det kan släppa när man kör mot nån gren eller så.

Men antar att du vill täcka igen repor på utsidan så det är det enda sättet? Du får ju slipa och spackla en hel del för att få det någorlunda bra, och blankt är ännu svårare att få bra än matt.

Vad kostar en ruta till din, runt tusenlappen? Jämfört med vad lackeringen kostar med bra färg, spackel m.m så är det helt klart värt att köpa en ny...
Varför spackla? Man behöver ju inte göra en jätte seriös lackering på en ruta... Spruta lite svart färg på insidan så ser det bra ut...

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora

Jag har en låg/svart orginalruta men jag tänkte hitta på nått kul med orginalrutan som låg och skräpade och jag blev helnöjd med den. Så nu skulle jag vilja ha den svart och helst med bra resultat så de inte ser för risigt ut.. Men jag ska prova lacka på insidan, är de nån speciell färg jag bör använda?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Vanlig spray färg på burk funkar ;) lexan färg som nämndes tidigare funkar oxå men är dyrare.

Ett tips kan vara att slipa med FINT våtslip papper innan, inte alls mycket så färgen får fästa i något, tvätta nogrant också ;)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Varför spackla? Man behöver ju inte göra en jätte seriös lackering på en ruta... Spruta lite svart färg på insidan så ser det bra ut...

Ja, hade jag en massa repor som jag skulle vilja dölja skulle jag spackla innan lack. Men det kanske bara är i mitt hemland man gör så..?

EDIT: Plastprimer är att rekommendera

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har lackat ett par rutor med vanlig usel spray brukar och det håller rätt bra om man lackar på insidan och har även lackat på utsidan på en ruta och det höll bättre än vad jag hade förväntat mig. Det höll 2 säsonger tills vajern som håller kvar huven gick av och rutan åkte rakt ner i backen...

D

Draken

Håller på med ett litet projekt.

Vilken typ av färg fungerar bäst att använda,vanlig mattsvart färg eller svart toningsspray som används till billyktor?!

Det ska bli helt svart och helst inte flagna efter en vecka.(läs: aldrig!)

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Ja, hade jag en massa repor som jag skulle vilja dölja skulle jag spackla innan lack. Men det kanske bara är i mitt hemland man gör så..?

EDIT: Plastprimer är att rekommendera
Ja det är bara i landet docksta man gör så, skämt åsido. Har man så djupa repor kan man lika gärna köpa en ny...

draken: jag tror att "vanlig" sprayfärg funkar bäst, kan tänka mig att det blir så ***** många varv med färg annars...

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Slänger in 2 snabba jag också hoppas det går bra.

Är det kanske någon som har en bild på en egenlackad ruta?

Är matt eller blank färg att föredra när man lackar själv? Exemplsvis mattsvart/blanksvart.

D

Draken

draken: jag tror att "vanlig" sprayfärg funkar bäst, kan tänka mig att det blir så ***** många varv med färg annars...
Ja det vore bra om vanlig mattsvart funkade perfekt eftersom jag har 37 burkar med sån färg stående i garaget.:p

Ingen som lackat med vanlig spray och haft det ett tag och kan utvärdera?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har ju lackat min homemade ruta i sommar. Hade en burk med nån mattsvart plastfärg hemma som jag spreja på insidan av rutan. Sitter då än så länge iaf. Kolla min projekt tråd för bild.

R

Robin

Jag tror mer på solfilm faktist.
Monterade solfilm för några år sedan på ett par brillor och de funkade då askalas hur man än vred och vände.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ska man sätta solfilm på en kurvad ruta så måste man ha sån där töjbar som dom har på firmor som man värmer på plats. Kompisen försökte med biltema solfilm på sin sxr ruta och det gick inge bra alls.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
matt eller blank vet jag inte om de spelar något roll. tycker blank då den är mer smutsavvisande m.m.