lacka om hjälmen

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
har en hjälm som är sliten som fan i lacken och man kan dra bort stora delar av den. ska jag då dra bort så mycke som möjligt och lacka på de? eller ska jag göra nå mer? hur bra sitter färgen om jag drar bort lacken som sitter på och lackar ska man kanske slipa me nå fint sandpapper torka rent och sen lacka nå varv på de?
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
tjena, här är några tips.
dra bort att löst, slipa först med lite grövre sandpapper sedan finare tills du får bort alla ojämnheter och så! när du fått underlaget som du vill ha det så så torkar du den med typ lacknafta/thinner för att alla fettfläckat ska försvinna (annars färster inte färgen) efter det så torka med en speciell duk som avlägsnar damm. sedan lägger du på grundfärg kanske 2 lager, sedan den färg du ska ha på det. efter det så för att få det extra snyggt och med en bra finish så klarlackar du sedan hela hjälmen. SÅ brukar jag göra när jag lackar saker, hoppas det hjälper litegrann. / Mathias
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Slipa med ett fint sandpapper måste du göra, och helst spraya flera varv också.
Tänk på att inte hålla flaskan för nära, då börjar färgen rinna!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag tycker att du ska investera i en ny hjälm av säkerhetsskäl.
Att börja måla och kladda själv på en hjälm är inte bra!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det beror helt på vad hjälmen är tillverkad av om det går lacka om den eller inte.

Är det en plastkruka så bör du använda någon särskilld färg vill jag minnas för att inte få utmattningar i plasten.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja precis de e bara slipa sen lacka nåra varv som dem flesta säger! har man inte råd att inhandla en hjälm så e de bara göra vad man själv vill med den!
jag te.x har en hjälm som jag för drygt 2 års sen köpte kanske till och med 3 den har jag smält på på ett element sen har jag popnitat på ett fäste för hjälmlyse. den är nog inte alls bra egentligen men har alltid satt skotergrejer/delar före hälmen för den värmer ju och den skyddar nog lite fortfaranda;)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
när jag skulle lämna in min hjälm på lackning så sa dom att man inte skulle slipa den för då håller den inte så bra, lika bra att åka utan.
man skulle spackla istället.
fast kanske lite överdrivet...
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Man kan ju inte spackla hjälmen!!
Börja med att ta bort dekalerna tvätta sedan med förtunning så alla klister rester förvinner, matta ner skiten lite lätt med 320 papper och grunda på 2 lager. Sedan kan du ju börja slipa bort ojämnheterna.

Hjälmens hållbarhet borde ju inte påverkas av en målning, många som lackar sina hjälmar ju, även proffs åkare av olika slag.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
när jag skulle lämna in min hjälm på lackning så sa dom att man inte skulle slipa den för då håller den inte så bra, lika bra att åka utan.
man skulle spackla istället.
fast kanske lite överdrivet...
Det kan vara så? Men jag tror nog det som skadar mest en vanlig plasthjälm är alla dessa olika lösningsmedel som man utsätter hjälmen för vid lackning, thinner/förtunningsmedel, lacknafta färger etc? Ingen som har 2 likadana gamla hjälmar att offra, lacka ena och kasta på lite olika lösningmedel sen provar ni se om den håller sämre än den som inte är lackad :p
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
hur fan får man bort lacken har dragit bort nu tills de börjar sitta åt bättre. får bara lös små bitar hur får jag bort resten?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Prova värma försiktigt med en värmepistol så klistret lossnar, eller så kanske dekalerna är fastlackade?
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
jag mailade hon som lackar hjälmar på flickan.se
"Hej!

Nu är det så att jag ska lacka min crosshjälm och jag undrar om jag
skulle kunna få några råd av dig?

Hur ska jag gå tillväga?
Bör man slipa ytan, isf med vad?
Vilken färg bör man lacka med?
Hur mkt påverkas skalet av det egentligen?
Vad det är för material vet jag inte riktigt, men typ plast.
tack för svar/ bengt-arne gütenberg"

då fick jag detta som svar
Demontera hjälmen så gott det går.
Tvätta av hela hjälmen med tvättsprit och maskera in lister (och insidan) samt alla eventuella andra
hål.
Börja med att matta ner ytan med en röd slipfilt.
Tvätta igen och lägg 2 lager grund (låt grunden torka ca. 12 timmar mellan varven.
Matta ner/slipa grunden med 600 torrslip.
Lägg basfärgen- låt torka i ca 12 timmar om du skall klarlacka som nästa steg.
Lägg klarlack och låt torka 24 timmar mellan varje varv. Mellanslipa med 1500 torrslip eller 1000
våtslip mellan varven om du skall ha mer än ett lager.
Bör man slipa ytan, isf med vad?

Själva ytan på hjälmen skall aldrig slipas!
Du kan matta ner den med en slipfilt för att få fäste för grunden.

Vilken färg bör man lacka med?

Spelar ingen större roll så länge du anväder rätt grund.
Jag brukar rekomendera att använda samma serie som du kör grund och klarlacken i.

Hur mkt påverkas skalet av det egentligen?

Lägger du som sagt rätt grund så skall det inte påverkas alls.
Gör du fel risikerar du att materialet försvagas och du kan förstöra hjälmen.

Vad det är för material vet jag inte riktigt, men typ plast.

Det är viktigt att du tar reda på vad det är för material- annars kan det fort bli fel.

Med vänlig hälsning

Linda
www.flickan.com
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag avråder er faktiskt att göra detta hemma i garaget om ni inte har stor kunskap om hjälmens material samt vilken inverkan färgen och lösningsmedlen ni använder har på materialet i fråga.

Det känns som onödigt att riskera något.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Jag avråder er faktiskt att göra detta hemma i garaget om ni inte har stor kunskap om hjälmens material samt vilken inverkan färgen och lösningsmedlen ni använder har på materialet i fråga.

Det känns som onödigt att riskera något.
man kan de man vill ;)
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
En sån liten sak som en hjälm är nog inga problem i ett garage, har lackat mycket i mitt och jag är utbildad lackerare.

Jag skrev ju precis det som "flickan" svarade :aetsch:
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag avråder er faktiskt att göra detta hemma i garaget om ni inte har stor kunskap om hjälmens material samt vilken inverkan färgen och lösningsmedlen ni använder har på materialet i fråga.

Det känns som onödigt att riskera något.
äh låt alla göra de dem vill de kanske inte e så smart men de skadar ju inte att prova om man inte har råd med en ny hjälm för 4 papp varje vinter och sommar! de var ju nån som skrev att den var ju typ trasig bara den har ramlat ner på golvet en gång:stupid: de har jag faktiskt också hört men de låter ju så vrickat så de e bara skita i allt nu snart!:stupid: