lacka hjälm

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
sjaa tänkte lacka min hjälm men hur blir det efter,
kommer färgen att flagna och lossna eller :hmmmm2:
det blir vell grundfärg,svart och vit sen klarlack på !!
MVH//Dale
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag funderar också på att göra det, men alltså blir det bra med en vanlig spray burk från OKQ8? har en riktig färgspruta i garaget, har dock aldrig använt den men är det någon som vet vilket som blir bäst, eller förstår ju som att färgsprutan får bäst resultat, men funkar en burk lika bra eller?
 

motor ålle

Välkänd medlem
26 nov 2006
266
0
16
Ö-VIK
om du lägger ner lite tid så blir det bra min kompis gjorde det oxå på sin cross hjälm blev bra men tänk bara på att täcka igen noga så det inte kommer in någon färg i själva innner hjälmen på tyget för då kommer det bara knastra i tyget alltså...
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Tänk på att man inte ska lacka plasthjälmar bara, har du glasfiber eller kolfiber så ska det gå bra.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Lackar du hjälmen så är den inte godkänd längre, de är vad ja hört.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
godkänd spelar ingen roll så länge du inte ska använda den till motorcykel mm. man behöver ju inte hjälm när man kör skoters
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Vet inte exakt vad som händer men det är väl risk att plasten löses upp och inte håller lika bra... Kan vara bra att tänka på innan man bestämmer sig för att lacka om hjälmen:)
 

700rmk

Medlem
19 jan 2006
10
0
1
Östersund
kan vara svårt att få fin spridning på färgen med en burk, spraya många tunna lager och låt det gå lite mer färg ist, så blir de finfint:rolleyes:
 
R

Robin

Rolla is the shit ;) :


Ger blank och fin yta gämfört med sprayburk. Lackspruta är funkar ju också men jag är så lat att jag orkar aldrig rengöra min spruta..
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Fråga jonasadolfsson här på skoterleden hans pappa äger en färgbutik här så han kan en del..
 
R

Robin

får man en bättre och blankare yta med roller än med spryburk så tror jag inte man ska hålla på med färg :rolleyes:
Jodå 10ggr bättre och billigare om man vet vad man gör.

Rollar man så kan man använda mycket mer färg än att spraya pga densiteten i färgen.
Alla som har sprayat och försökt täcka en icke plan yta med bara ett lager färg vet att det till 100% kommer skita sig och bli rinningar.
Rollar man får man ut mycket mer färg på en och samma gång utan att det börja rinna pga att färgen är mycker mer fast än den komprimerade färgen i en sprayburk.
Samtidigt i och med att färgen är tjockare så täcker man alla småskavanker och rispor vilket man inte gör med sprayburk om man inte öser på 10-15lager färg.

Summa summarum = Finare blankare yta yta.

Fördelen med att rolla eller lacka med spruta för den delen är att man slipper använda klarlack, fick lära mig själv det den hårda vägen, lackade min tunnel med spruta och sprayade på klarlack, pga att (tror jag) den färgen jag använde var oljebaserad så reste sig fägren och jag fick göra om allt igen.
Och färgen håller prima, inte en tillstymmels till uppnött lack på fotsteg osv.

Med sprayburk och klarlack får man en stenhård krispig yta som ger sig för minsta lilla.

Om du tycker att rolla är så dåligt så ska du inte gämföra en fin rollning med en rollad svartmatt lackad huv på en risig amazon gjort på 5minuter.

Jag har slutat använda spray för länge länge sedan när det gäller lackning, med undantag för små detaljer.
Vill man ha fina blanka ytor så är det spruta eller roller som gäller för mig.

Att köpa en burk lack plus klarlack går på ca 200spänn.
Att köpa 2,5dl färg till spruta går på 40 spänn och räcker till en hel huv, 2-3 lager.
Att köpa 2,5dl färg och ett rollerhuvud går på 60spänn.

Rollad huv när den var röd:


Chassi lackat med spruta, före de förstördes av klarlack:


Varför skulle sprayburk vara så bra gämfört med roller/spruta? Den rinner lättare, den täcker dåligt, dyr, och framförallt så är lack på sprayburk inte till för att användas på större ytor, den är till för att täcka skador i lack osv.
 
Last edited:

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
Alltså vet man vad man gör så målar man vad som hellst 100 ggr bättre med spruta än med roller och sprayburk och jag har testat alla sakerna många många ggr kan jag säga!
Reser sej färg så är det antingen att färgen under inte var riktigt härdad eller att man helt enkelt använder fel klarlack som löser färgen i botten.
Jag är målare och jag råkar veta att om man blandar en färg och man jämför mellan pensel, roller och spruta så kan man på en vända färg lägga tjockast med spruta utan att det rinner, men oftast när man rollar/penslar så har man ju tjockare färg än när man sprutar då men...
Och sen håller jag med om att att sprayburk är kasst dels för att det är för tunn färg och dels för att vanliga burkar man köper på närmaste mack är enkomponentsfärg och den fäster dåligt och har väldigt dåligt skydd mot rost, ärg och... ja jag tycker det är värdelöst iaf