Lacka framfjädrar?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja!

Har ett par IQRR dämpare som jag skulle vilja lacka fjädrarna på men då till frågan vad ska man använda för färg?
Pulverlack blir de för hårt med tanka på att en fjäder rör på sig rätt mycket?

// mvh Tomas
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Vet inte riktigt hur varmt man ska ha med pulverlack men en fjäder gillar ju inte värme
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Spraylackade ett par fjädrar en gång i tiden, de höll då ihop skoterns livslängd..
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag lackade mina fjädrar i boggien, då använde jag nån sprayfärg som va till för element, var lite tjockare o "plastig" vill ja minnas, dock vit färg. Sitt då kvar än fint!

Kom fan int ihåg vars ja köpte den dock tyvärr
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag lackade mina fjädrar i boggien, då använde jag nån sprayfärg som va till för element, var lite tjockare o "plastig" vill ja minnas, dock vit färg. Sitt då kvar än fint!

Kom fan int ihåg vars ja köpte den dock tyvärr
ok får åka till någon lackfirma för dom kan förhoppningsvis säga vad de ska va för sorts färg :) tack för de snabba svaren

// Tomas
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Det är inga problem alls att pulverlacka fjädrar, har pulverlackade fjädrar både fram och bak! ej spruckit eller fått skador efter en säsong på skotercrossbana. och fjädrarna tappade inte hårdhet pga värmen i ugnen. handlar ju inte om nå 1000 grader i ugnen precis!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
pulverlack sker mellan 180-200grader beroende på materialtjockleken ...

har själv blästrat och pulverlackat alla fjädrar och har inte märkt någon skillnad alls ...
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Det är inga problem alls att pulverlacka fjädrar, har pulverlackade fjädrar både fram och bak! ej spruckit eller fått skador efter en säsong på skotercrossbana. och fjädrarna tappade inte hårdhet pga värmen i ugnen. handlar ju inte om nå 1000 grader i ugnen precis!
ok då ska jag svänga in på Sundsvalls lacken och snacka med dom,tror dom skulle ha ca 500:- för både blästring och lack :p
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
grannen pulverlackade dämparna i boggin på sin skoter föra vintern. Ser förjävligt ut nu! Men tydligen hade han köpt nå billigt skit. Så innan du drar på något se till att det är riktiga grejer
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
grannen pulverlackade dämparna i boggin på sin skoter föra vintern. Ser förjävligt ut nu! Men tydligen hade han köpt nå billigt skit. Så innan du drar på något se till att det är riktiga grejer
Jag hade inte tänkt göra de själv utan lämnar in de på lackfirma =)
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Jag har lackerat fjädrarna på min gammel indy trail för 10-15 år sedan. Tog vanlig lackfärg och penslade på. Ser fortfarande ut som om det vore gjort igår! Billigt och jattebra!
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag har lackerat fjädrarna på min gammel indy trail för 10-15 år sedan. Tog vanlig lackfärg och penslade på. Ser fortfarande ut som om det vore gjort igår! Billigt och jattebra!
ok får se vad dom säger på lackfirman :p
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Blästra fjädrar är inte bra! Matta ner orginal färgen vid vanlig målning eller bada i stripp all om det måste vara fritt från färg vid eventuell pulverlack.
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Blästra fjädrar är inte bra! Matta ner orginal färgen vid vanlig målning eller bada i stripp all om det måste vara fritt från färg vid eventuell pulverlack.
Va kontakt med lackfirman & dom sa att man borde blästra för att bara få bort den gamla färgen samt att pulverlacka dem !
 

Bulldozer

Medlem
28 jan 2012
20
0
1
Malå
Blästring är väl bra för att få bort lacken och få en bra yta för lacken du vill ha dit, har bara hört att fjäderstål kan förlora sina egenskaper vid blästring om det stämmer det törs jag däremot inte påstå ???
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Blästring är väl bra för att få bort lacken och få en bra yta för lacken du vill ha dit, har bara hört att fjäderstål kan förlora sina egenskaper vid blästring om det stämmer det törs jag däremot inte påstå ???
Ok vad skulle du ha gjort,för killen jag köpte skotern av hade börjat blästra och kom ca 2 varv på ena fjädern för att skulle byta färg på dem,men färgen satt så pass hårt att han slutade =( så ena fjädern är orörd medans den andra är blästrad 2 varv.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Jag brukar bara kasta in dom i ugnen för att se om färgen reser sig
och om det gör det slipa.
Sen blåser jag på ny färg och bakar den igen.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
blästra fjädrarna och sluta svamla, du kommer inte märka någon skillnad, och i värsta fall om du nu gör det, så räcker det nog att spänna dom lite hårdare än dom är nu!
talat med min erfarenhet ... om någon har varit med om fjädrar som inte går att använda efter blästring skriv det!