Lösningar på upp och ned vänd maskin och oljespill 4t.

Negern91

Medlem
19 okt 2011
10
0
1
Funderade på om man skulle kunna montera en backventil på vevhus/oljeburks ventilationen på phazern då jag är orolig att oljan rinner ut när maskin ligger upp och ned.
Hatar stressen som uppstår när man försöker skynda sig att tippa den rätt för att rädda oljan.

Var nöjd i ungefär en minut tills jag insåg att maskin måste kunna andas ut också....

Men en jättelång slang som når ända ner till botten av motorutrymmet/botten av oljebehållaren borde ju fungera? På så sätt tar sig ju aldrig oljan ut då oljenivån aldrig når slutet av slangen när maskin ligger upp och ner?

Eller är jag fjantig och rädd i onödan? Är det kanske redan noga uträknat för att bli av med så lite olja som möjligt?:nuts:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Ja jag har då aldrig haft nå problem med oljespill å min har legat/rullat uppåner åt alla möjliga håll å kanter. fast jag har en 2011å jag tror dom gjorde nått med oljetryck etc då.. :/
 

Negern91

Medlem
19 okt 2011
10
0
1
Hm, vore roligt att veta vad dom gjort åt 11orna och framåt.... Om dom har gjort något vill säga....

Tack för tipset! bara 129dollar till phazern, blir nog till att investera, tänkte ändå montera feg snöre å de fick man ju på köpet i produkten:).

kittet stänger alltså av motorn och stänger ventilen som man monterar på ventslangen när man rycker i snöret? Fiffigt hasse :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
kittet stänger alltså av motorn och stänger ventilen som man monterar på ventslangen när man rycker i snöret? Fiffigt hasse :)
Korrekt!
Det är väl tredje säsongen det finns, och hittills har jag inte sett ngt negativt om det, utan det verkar funka bra.
Kolla med NTC Fritid om dom har ngt hemma, kom på nu att dom säljer OFT:s grejor.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror inte dom gjort något åt själva problemet i -11orna ( eller när dom ändrade det) utan jag tror dom har byggt en kontroll av oljetrycket så motorn stannar om trycket blir för lågt....

Ett sånt kit står högt på min önskelista också :)
 

Negern91

Medlem
19 okt 2011
10
0
1
min maskin är en 07a och den stänger av sig om man tippar den nog mycket. det står då på displayen att det är pga oljetrycket :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Stämmer nog det...men det var detta jag tänkte på

"I just wanted to add the that 2011+ have an upgraded oil pressure system.

The difference is that they now have a better way to monitor oil pressure and now make judgement calls on how and when to react to a low oil pressure situation. The system is much more sophisticated. "
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har upplevt samma problem.
Det sormar ner en hel del överallt under huven även om det är små oljemängder.
Bortsett från det är man ju orolig att få för låg oljenivå om man rullar flera gånger på en längre tur.
Hursomhelst tror jag inte att all olja rinner ur om maskinen är uppochner.

Jag har en rollover valve liggandes i kartong som jag beställde från NTC ifjol. Blev aldrig monterad ifjol men den åker på inför denna säsong ;-)
 

Negern91

Medlem
19 okt 2011
10
0
1
ja själva grundproblemet kvarstår ju Även om motorn är avstängd :). man kan ju alltid hoppas att Yamaha gör något liknande till en originaldel på nyare maskiner framöver :).
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det finns som Yamaha original tillbehör också :) Men sitter inte original på nån maskin vad jag vet