Lösning på fastkörning!

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Jag tror mig funnit en lösning på fastkörning i lössnö med kortbandare (och modeller som är relativt låga...som min XC 600 -99).

Anledningen till att man sitter där man sitter är ju därför att skotern sjunker ner i lössnön varpå fotstöden hamnar på snön och skotern "hänger upp sig".
Visst, man kan försöka höja skotern med både för- och nackdelar, men det jag kommit på är kanske inte lika vackert, men grymt effektivt! (Tror jag...)

Om man monterar två plåtvinklar i form av ett "V" längsgående under respektive fotstöd kommer snön, när skotern sjunker, att pressas vid sidan av skotern. Det medför att skotern i stort sett kan sjunka hur långt som helst tills dess att den får tillräckligt fäste och kan fara iväg.
(Tjaaa, står du som en månraket blir det nog svårt att komma iväg oavsett fäste,,
)
Ju brantare "V", desto lättare sjunker skoter ned.


Vad tror ni??? Borde inte detta funka?

/Ralle
 

fmf_polaris

Medlem
2 feb 2006
16
0
1
Falun
Hej här kanske du har ett svar!!

Tjena jag vet inte riktigt jag har testa med en liknande ide men den funkade inte för du vet om det är mycket löst så beror det ju helt på va skotern väger också och hur tjock plåt man använder men jag skulle ju i dina skor göra ett försök!!
MVH emil
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hehe, vilken idé!
Testa och rapportera om resultatet här!

Om jag skulle ge mig på en gissning så tror jag att skotern ändå kommer att hänga upp sig på fotstöden, kanske ännu lättare eftersom att dom här plåtarna kommer ännu lägre än själva fotplattorna.
Men vad vet man, du får polera plåtarna ordentligt så att snön lätt glider undan, det borde ju ge bäst resultat!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Haha..ja, buken är ju kvar där den var från början, men den ska ju glida uppepå snön och inverkar egentligenn inte på att man fastnar. (visst, mullvadar du ner den ordentligt så fastnar den, men så illa ska man ju inte köra...konstant skidres finns det något som kallas...!)

"V" modellen kan omöjligt fastna lika enkelt som ett platt fotstöd på 10 cm oavsett om den når snönivån tidigare. Samma princip som snöskor vs. bambi's klövar....

Som sagt, den här lösningen är kanske inte så snygg, så jag betvivlar att jag någonsin kommer sätta den i praktiken......men intressant ändå....
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
hehe vilken funderare... byt matta till högre kammar (61mm) och så fixar du många hästkrafter (200+) under huven då ska du få se på grejjer :D
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
nja men inte i fall du har en 10meter matta med 61mm kammar och 250hästar då kan man ju inte köra fast :D
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ne men inte behöver man crossfotpinnar... bara ta bort befintliga fotsteg man har... och så stoppar man in fötterna i hålen :D och ger järnet...