lördag morron och ingen skoter

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hejsan jag vill bara skriva av mig så här på morronkvisten.... Känns ju riktigt bra nu när det kommit 1dec ny snö och man inte har fått ihop skotern... har inte kört en gång i vinter... vid ett vanligt år så brukar man ju ha averkat ett x antal tankar vid denna tid på året....... känns förjävligt.... hade varit bättre i fall skoter jäveln hade skurit på grund utav att den gått långt... men icke... här ska det *****s med tändningen... och tid tar det för ÅF att fixa det.... å vad jag är glad... sov gott
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Fast kör man inget så går inget (mer) sönder heller, själv låg jag och skruvade igår kväll för att kunna köra idag och vad resulterar det i?
Jo, att man måste bort med båda cylindrarna imorgon för att byta cylinderfotspackningar, alltid är det nått!

Men av nån konstig anledning så är det ju ändå värt besväret! :D
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Själv så har jag knäckt fjädern i 3 delar som sitter på främre boggiedämparen :D Och före det *****des tändningen. Ganska lett nu när det komma en massa snö...
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Skulle ta en tur idag (har inte varit hemma senaste dagarna, varit på ort med lite snö) men kom bara omkr 3km i pudersnön. Sedan var delar av variatorremmen lindad runt primärvariatorn och dom längsta delarna jag fick ut var omkr 10m långa :p
Vart till att ta gamla reservremmen och köra hem igen. men det var skojiga km iallafall. Får beställa ny rem till veckan och hoppas den kommer innan helgen.

Hoppas ni andra får till era problem!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Tja, känns som att det passar bra att jag fortsätter då...

När jag öppnade motorn i söndags upptäkte jag att en stor bit av ena kolven var lös! :eek:
Det är 3-4cm mellan kolvringarna som lossnat, och kolven är bara körd drygt 20 mil. Som tur var så låg biten på plats och cylindern verkar har klarat sig men tänk vad som hänt om den lossnat, eller förresten det vill man inte alls tänka på.

Nu hoppas jag verkligen att jag får en ny kolv på garanti för det är ju ingen tvekan om att kolven måste ha varit dålig redan från början när något sånt här händer. En ny kolv är i.a.f. på väg så det lutar åt att det blir panikmekande på fredag kväll nu igen så man får skotern klar innan helgen, börjar bli en fin tradition det här...

En bild på den ovanliga skadan ligger nu som "veckans bild" på min hemsida. (länken nedan)
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
For till Fritidsimport för att köpa ny variatorrem... kom hem med en ny hjälm och brillor. Men den där remmen sket sig, för inte fick jag med mig någon hem, suck. Nåja, inget ont utan nått gott, nu fick jag ju mig en ny hjälm och brillor så då får man väl bara se till att köpa en rem också så man kan prova dom :rolleyes:

Era "missöden" kommer säkert att föra med sig något gott också, om inge annat kommer nästa skotertur att vara extra efterlängtad och då oftast ännu skönare! :cool:
 
E

Ej medlem/Inloggad

Inge annat att göra heller...

henkew skrev:
En bild på den ovanliga skadan ligger nu som "veckans bild" på min hemsida.
Tänkte bara direkt länka till den "roliga" skadan ----> fin kolvring
 
Senast redigerad av en moderator:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, vad säger ni, är det nån som varit med om nått liknande nån gång?
Jag ändrade länken i föregående inlägg så att den inte visar fel nästa vecka när jag byter bild, nu länkas det direkt till kolv-bilden.


lars skrev:
*host, host*
Synden straffar sig självt! ;)
Ska man måsta bli indragen i märkessmutskastning nu igen?
-Okej då, det är faktiskt så att i precis samma garage som min skoter står i så står det också en rotaxbestyckad modell i okörbart skick.
Såja, kvitterat... :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
För att vara helt ärlig så har jag också lite problem. Bulten till nedre drevet hade släppt och nött hål i kedjehuslocket. Hur ofta händer det? -Momentdragen och locktitesmetad bult som lossnar. Nåja... svetsar locket imorron. Tur att man har tre skotrar att välja bland :D
Kan vara bra om det är fint väder nån helg? hehe
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Skoter problem

Jao denna säsong har ju inte varit lysande, själv har man åkt på att renovera magnapullen 3 gånger på 2 månader. :eek:
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
lars skrev:
För att vara helt ärlig så har jag också lite problem. Bulten till nedre drevet hade släppt och nött hål i kedjehuslocket. Hur ofta händer det? -Momentdragen och locktitesmetad bult som lossnar. Nåja... svetsar locket imorron. Tur att man har tre skotrar att välja bland :D
Kan vara bra om det är fint väder nån helg? hehe
Jo nå har vi några skotrar vi med men det är ju som ändå inte samma sak att köra när man inte kör sin egna personliga pärla... :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Robbbo skrev:
Jo nå har vi några skotrar vi med men det är ju som ändå inte samma sak att köra när man inte kör sin egna personliga pärla... :)
Ja men jag har faktiskt 3 personliga pärlor... de är alla mina egna.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Skotern här har iaf gått 200mil innan större problem :) igår blev mattan slak av någon anledning, riktig vad det är vet jag inte än. Så den här dagen går nog till felsökning och rep.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
min skoter står också i garaget.. med jätte mycke snö, tok soligt väder å några minus, altså helt perfekt skoter väder.. :(
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
novax skrev:
Jao denna säsong har ju inte varit lysande, själv har man åkt på att renovera magnapullen 3 gånger på 2 månader. :eek:
Du är inte ensam om det...har fixat magnapullen två gånger på 4 helger. Men jag har lärt mig att leva med en felande magnapull, det är bara att köpa en uppsättning klacksatser varje säsong så löser det sig! Har läst på dootalk att man kan skära ut en bit uppe på startkåpan så att det blir lite svalare inuti och på så sätt förhindra att klacken smälter och pajar, men har ej tagit mig mod till att göra det än. Klassiskt 670 problem?
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Själv så åkte jag iväg 23mil för att köra skoter i 5 dagar! det slutade med att jag fick igång skotern 1dag av alla 5dagarna
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Tengil skrev:
Du är inte ensam om det...har fixat magnapullen två gånger på 4 helger. Men jag har lärt mig att leva med en felande magnapull, det är bara att köpa en uppsättning klacksatser varje säsong så löser det sig! Har läst på dootalk att man kan skära ut en bit uppe på startkåpan så att det blir lite svalare inuti och på så sätt förhindra att klacken smälter och pajar, men har ej tagit mig mod till att göra det än. Klassiskt 670 problem?
hade samma problem med min RAVE 670....men jag köpte en ORGINAL starklack istället...då verkade det som att de funka...

OBS!! även om du går till din skidoo/lynx handlare så får du inte orginal delar om du inte frågar efter det...den klacken kostade ca 150kr tror jag...och var RÖD
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
i onsdags morse så körde jag bil efter e4an och skulle köra om en bil när jag låg bredvid han så hör jag ett högt pys och motorn tappar all kraft och dör jag kör till kanten och öppnar huven inga allvarliga problem utan det var bara en slang mellan turbon och icn som hade lossnat tyvär så hade jag inga verktyg så jag ringde efter bogsering väntar en kvart och då ringer han och har krockat bilen.. sen på kvällen så ska jag köra skoter till stadioncrossen i kalsborg en km ifrån så hoppar jag lite över en plogkarm skotern börjar blåvarva och ett boggie hjul rullade förbi. visade sig att bakersta axeln i boggien gick av och mattspänningen for så drivhjulet snurra fritt sen så märkte jag att främre bulten till dämparn var av så det var en liten otursdag då