Låsring mxz x 440 -99

Jontti86

Aktiv medlem
27 okt 2009
82
0
6
Nykarlebyi, Finland, Finland
Fick problem i heljen. skotern gick på tomgång en stund sedan stannade jag den och efter det gick den ej runt.
Började öppna motorn idag och hittade något som ser ut som en halv låsring i svånghjulet.
Det är ingen liten låsring och jag har ingen aning varifrån den kommit, någon som vet?? Hör även denna motor till rotax serie 3?

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jag tror jag vet vad du menar, det finns en bricka som du sätter längst ut på magnapullen (invändigt) när du monterar ihop den och det är en bricka som man bara kan använda 1 gång i princip.. om vi pratar om samma sak nu förstås. Mitt tips till dig är att ta bort brickan, gör hål i själva ''locket'' inuti ''pinnen'' som alla andra komponenter sitter fast runt om i magnapullen sen tar du en m6a och drar fast den med en mutter på insidan magnapullen sen är det bara tuta och köra! men hade jag varit du så hade jag för säkerhets skull tagit bort svänghjulet och kikat på statorlindningen och kolla så att den är okej, för den där 'låsbrickan' kan slita sönder lindningen.

I värsta fall får du linda om spolen.. 1000kr åt h*lvete, kan ju jag tycka :)

Been there done that :)

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
nu när jag läst inlägget ett par gånger märkte jag att du skrev att motorn inte gick runt.. skumt.. kan vara hela magnapullen som har ramlat isär och slitit sönder plastdelarna i magnapullen som sedan smält fast i varandra som gör att den blir stum. Går motorn runt om du vrider på primären? Kolla lindningen extra noga när du säger att den stannade..