Långtest Triboron

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har kör Triboron eller Payback boronprudukter sedan de först kom ut för många år sedan och vet fördelarna med det.
Men nu blev jag extra impad över hur bra effekt de gav på hela vintern sett.
Jag köpte två Polaris pro rmk 800 innan vintern och tog genast kompprov. Min maskin årg 2015 hade gått 116 tim och låg på 8,5 bar på bägge vilket är stenbra.
Jag har kört på extremt lite Triboron Injektion tvåtaktskonsentrat pga min snålhet för de är så dyrt. Endast 1dl hällde jag i oljetanken efter att ha kört ur en full tank soppa resten är vanlig tvåtaktsolja! Triboron oljan är ju gjord för att ersätta vanliga tvåtaktsoljan helt o hållet så de lär ha varit lite Borpulver den fått i sig.
Men döm av min förvåning då jag tog kompprov nu vid 150-160 tim hela 8,7 bar på bägge och då har jag kört ca 100 mil o 150-160 timmar! Och dessutom tog Triboronet slut för fyra tankar sedan så de har gått endast på Maxima Thundra oljan senaste tiden!
Ni som kör Polaris vet att komptrycket går fort neråt första omg kolvar pga grov Nikasilyta från fabrik påstås det. Nu vet jag sedan många år körande på Boron att de blir detta fenomen men då har jag kört 4-5ggr starkare blandningar och cylindrarna har varit i sämre utgångsskick. Normalt borde kompet varit lägre än 8,5 typ 8,3 skulle va en normalare siffra. 8,7 bar är ju lika bra som en fabriksny maskin åren 2011-15 då de hade rel lågt kompförhållande från fabrik.
Bilderna på cylindrarnas baksida blev helt värdelösa men de är i extremt bra skick runtom och de skvallrar kompet om också.
Jag har inte hunnit ta kompprov på Dotterns maskin som gått lika långt i vinter men de kommer snart.
De är synd Triboron oljan och Troboron Fuelsavern man häller i tanken är så extremt dyrt, för annars har jag kört med starkare dos.
4L dunk kan man best hem för 1200kr ink frakt. Med min låga dosering räcker det till 1730l soppa så de blir inte så dyrt.
Jag blir inte förvånad om komptrycket är lika eller högre om 50 timmar till baserat på alla år jag kört mer Boron.
Maxima Thundra oljan lär ha med de bra kompet att göra också men den kan inte öka trycket.
Jag rev av toppen för att byta till en Bikeman topp , kolvarna får va kvar till komptrycket är nere på 8 bar eller att den gått så många mil/timmar att man blir rädd de ska spricka :)
29420
29421
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag kan bara hålla med. Triboron är för jäkla bra.
Jag kör i.o.f.s inte någon högprestanda skoter på Triboron, men flera äldre skotrar. Både vattenkylda och luftkylda. Några med injection och några med direkt blandning i bensinet.
Kör även en hyfsat pigg Zûndappmotor med Triboron istället för olja.

Blandningen jag kör är 1,5% (motsvarar 3% olja) men skulle nog kunna gå ned på 1% om jag ville.

När man kikar igenom grejerna så är allt så otroligt rent och fint, ingen beläggning på stift, kolvar eller RAVE-ventiler.

Håller även med om att det är snuskigt dyrt. Om tillverkaren bara kunde dra av en fjärdedel på priset, så skulle de få sälja mycket mer (och tjäna lika bra)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag kan bara hålla med. Triboron är för jäkla bra.
Jag kör i.o.f.s inte någon högprestanda skoter på Triboron, men flera äldre skotrar. Både vattenkylda och luftkylda. Några med injection och några med direkt blandning i bensinet.
Kör även en hyfsat pigg Zûndappmotor med Triboron istället för olja.

Blandningen jag kör är 1,5% (motsvarar 3% olja) men skulle nog kunna gå ned på 1% om jag ville.

När man kikar igenom grejerna så är allt så otroligt rent och fint, ingen beläggning på stift, kolvar eller RAVE-ventiler.

Håller även med om att det är snuskigt dyrt. Om tillverkaren bara kunde dra av en fjärdedel på priset, så skulle de få sälja mycket mer (och tjäna lika bra)
Kör inte på halverad oljemängd som Triboron påstår ska gå för flera motorsågar och andra motorer har skurit i ramlagren pga det. Kör normal oljeiblandningsprocent och ha bara Triboronet som extra skydd bara. Jag ser även bränslebesparing och lite mer effekt när jag kör på Triboron men inga 10% mindre soppa. Polarisarna drar 2,6-2,8lm på led utan Triboron och 2,3-2,5lm med. Men de är med endast 1dl inblandning på 43 liter soppa! De skulle säkert dra mindre med högre inblandning Triboron.
I motorer som jag blandar i Tanken på brukar jag gå ner liute på vanliga oljan om jag tillsätter Triborons Fuelsaver eller tvåtaktskonsentratet. Ex från 4% ner till 3% törs jag gå ner till.
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Mycket bra nyheter 👍
Hoppas att det kan leda till att priset på Triboron går ned, gärna 20-30% eller mer.

Men tyvärr så är det nog så att så länge som Triboron krigar på som uppstickande tvåtaktssmörjare, så kommer priset att vara för högt för gemene man.
Kunde bara en internationell tvåtaktstillverkare som t.ex BRP, Polaris eller Arctic Cat (Textron) godkänna dem som godkända för körning i deras motorer så skulle försäljningen explodera för Triboron och priset per liter förhoppningsvis sjunka.

Tråkigt nog, så har de stora motortillverkarna så många dollar begravda i sin egen råoljebaserade tillverkning, att de aldrig kommer att välsigna Triboron som motorsmörja 💩
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
imponerande att bränsleförbrukningen sjunker mer än dom 10% som dom uppger ! . jag blir sugen att testa i vinter :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
imponerande att bränsleförbrukningen sjunker mer än dom 10% som dom uppger ! . jag blir sugen att testa i vinter :)

Helt klart ska du åka borpulver. Ta gärna ett kompprov före vintern och ett senare och hör av dig hit med resultatet.
Jag hade tokflax och hittade ett gammalt parti Triboron tvåtaktskonsentrat hela 30l för bara ca 70kr liter blev de! De va en skogsägare som lagt ner verksamheten. När de blev så billigt så ska skotrarna få mer pulver :)
Jag hittade även billig bortillsats till motorolja i Turkiet på någ firma men de kom adrig någ lev. Som tur va betalade man i efterskott när varan kommit.

Om någ hittar boron tillsats billigt för motorolja eller annat typ tillsats i bränsle så skriv här.

Jag börjar med ett tips som är billigt.
Den här tillsatsen är för motorolja men de funkar ju bra till separattanken då de är så lite mängd man tillsätter. De är svårt att bedöma hur mycket bor man får men den räcker för 6L motorolja. Den är extra bra för de är esterolja i grunden vilket är dyr bra olja. Jag skulle hälla den i separatoljetanken och dela upp mängden mot 6L tvåtaktsolja.
Hur mycket man vill sopa i är en fråga om pengar, ju mer bor till en viss gräns är ju bättre. Jag tänker 1000kr per säsong är de värt de blir 4 flaskor av den här produkten. Man tjänar igen det på att man aldrig behöver renovera motorn nå mer och lite mindre soppa samt högre effekt. :)

 
Reactions: mas

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har inte hört om fabrikatet Viking förut, men loggan är ju faktiskt väldigt lik den som fanns på Triborons äldre flaskor...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de va liknande logga!
Paybaqck har kvar sin keramik oljeförstärkare och den vet jag inehåller mycket bor för oljan är väldigt vit av allt pulver.
Den kostar 290kr på kullagergrosisten. Den kan man beställa på hemmaplan så man slipper frakt. Men jag vet inte om man får mer bor för pengarna vs Triborons fuelsaver?