låna pengar av banken eller hos återförsäljaren?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tjena.
Går här hemma å funderar på ev en ny maskin. Blir nog ett lån då.
Men jag undrar om det är någon som har tagit lån hos återförsäljarna? Tängte på räntor och avgifter. Eller håller dom bankernas räntekostnader. Om man jämför med ett tex medlemslån eller nått o den stilen?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Inget lån är väll bäst, polaris har haft bra kampanjräntor annars är låna på huset bättre än bank och handlarränta.. Men om du är en bra kund hos banken så borde du alltid ha bättre ränta än handlarn. Är du en usel bankkund så är handlarn bättre då den vet mindre om dig och är dum nog att låna ut pengar endå (ja lite överdrivet kanske men i stort sant)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag anser att lån hos banken är bäst även fast det är högre ränta... Fördelen med att låna på en bank är att lånet blir inte låst till skotern, så om du säljer skotern måste du inte lösa kvarvarande av lånet direkt.. Och många som köper skoter blir skeptisk när det är kredit på skotern, jag personligen skulle aldrig köpa en skoter som har kredit på sig..
 

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Läs på ordentligt om villkoren. 0% hos handlarn eller 6% på banken, ja det finns såna dealer.
Kan lika mycket bli att banken tar skotern som säkerhet som handlaren, läs villkor och fundera ordentligt.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Läs på ordentligt om villkoren. 0% hos handlarn eller 6% på banken, ja det finns såna dealer.
Kan lika mycket bli att banken tar skotern som säkerhet som handlaren, läs villkor och fundera ordentligt.

Har endå en rätt så bra koll på bankens lånevillkor, det som jag är lite skeptis mot är ju det dom m0ngoloid säger. att om man nu mot förmodan ska sälja så måste man kvitera ut lånet, eller igentligen att köparen gör det.
Sen vet jag inte hur det är med ÅF om dom har någon hake. skyltar med 0% ränta men när det kommer till kritan så är det en betydligt högre ränta?....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Läs avtalet som handlaren ger dig. Ibland kan det vara riktigt bra erbjudanden.

Men generellt är banken inte så dum. Om du kan komma dragande med en bra säkerhet som t ex en bostad och/eller medborgenär så kan du förhandla ner räntan ordentligt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fördelen med att låna på en bank är att lånet blir inte låst till skotern,
Generellt är väl banker ganska ovilliga att använda en skoter som säkerhet. Istället pantsätter du din inkomst och betalningsförmåga till banken i ett blancolån.
När återförsäljaren medger finans så får handlaren betalt av ett finansinstitut som förutom att pantsätta din inkomst även tar skotern som säkerhet. Finansinstituten har en bra float från räntorna men får in ganska stora summor i påminnelseavgifter.

Det är väl upp till dig vad du vill välja, men jag föredrar banken. Om inte annat för att bidra lite till kassaflödet, nu börjar ju utdelningssäsongen!
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
På bankens lån kan du ju extra amortera om man känner för det. Men vet inte hur det är med återförsäljarnas? Men annars verkar dom ha endå rätt "lika" avbetalningsplaner.
Tvär va in på yamaha center i Skellefteå och dom hade "erbjudande" 1,95%ränta. Sen läste man lite längre ner va det endå en effektiv ränta på 3,95. Man blir ju lite skeptisk när det är sånadär erbjudanden som står på en skyllt som är större än maskinen. Men om man nu skulle komma till ett erbjudande, hur länge är ett sånt? Bara första månaden eller under alla generellt 5 år som man nu ska betala av maskinen på. Inre för att det ska vara en yamaha men bara som ett exempel på erbjudanden.
 
A

AssaultRMK

Jag anser att lån hos banken är bäst även fast det är högre ränta... Fördelen med att låna på en bank är att lånet blir inte låst till skotern, så om du säljer skotern måste du inte lösa kvarvarande av lånet direkt.. Och många som köper skoter blir skeptisk när det är kredit på skotern, jag personligen skulle aldrig köpa en skoter som har kredit på sig..

Så du känner dig tryggare med att ovetandes om säljarens ekonomiska situation köpa en skoter som likväl kan ha köpts via blanco lån...?


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Så du känner dig tryggare med att ovetandes om säljarens ekonomiska situation köpa en skoter som likväl kan ha köpts via blanco lån...?


Skickas från min iPad via Tapatalk
Om skotern inte är kreditköp i trafikverkets papper så kan inte någon komma och kräva tillbaka den om gamla ägaren inte betalar sin skuld.

Har man köpt den med hjälp av ett blancolån så är det likadant som att den är köpt kontant med sparade pengar.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det är värt att kolla noggrant med lån med sin bank och handlaren. Min handlare kör handelsbanken finans, och jag är bankkunder hos handelsbanken. Handelsbanken finans gav mig 4,25% ränta medansvar min bankman som lägst kunde ge 5,25% ränta. Handlarna har ofta starkare brytkraft mot banken än du som kund.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Banken skulle jag säga är bättre! För om du lånar av handlaren och vill sälja skotern efter ett år kanske pga nån stor oplanerad händelse så får du 90 k för skotern men har kvar 60 k på avbetalningen så får du ju bara 30 k!
 
A

AssaultRMK

Om skotern inte är kreditköp i trafikverkets papper så kan inte någon komma och kräva tillbaka den om gamla ägaren inte betalar sin skuld.

Har man köpt den med hjälp av ett blancolån så är det likadant som att den är köpt kontant med sparade pengar.

Är ett fordon belagd med kredit står det alltid i regbeviset.

Ett fordon belagd med kredit löser du ut eller alternativt tar över på berörd bank/kreditbolag tillsammans med säljare vid försäljningen. Hur kan man se det som osäkert?

I princip varje privatägd nyare bil är köpt via billån låsta till bilen, vågar ni inte köpa dem heller?
Samma sak gällande hus, bostadsrätter, stugor, båtar mfl dyra saker som vanlig Svensson inte har råd att köpa kontant ur fickan.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Är ett fordon belagd med kredit står det alltid i regbeviset.

Ett fordon belagd med kredit löser du ut eller alternativt tar över på berörd bank/kreditbolag tillsammans med säljare vid försäljningen. Hur kan man se det som osäkert?

I princip varje privatägd nyare bil är köpt via billån låsta till bilen, vågar ni inte köpa dem heller?
Samma sak gällande hus, bostadsrätter, stugor, båtar mfl dyra saker som vanlig Svensson inte har råd att köpa kontant ur fickan.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Jag vet hur det fungerar.
Alla vet inte det.
Är det inte kreditköp kan affären göras upp kväll/helg och allt är frid och fröjd.

Menar du att det är lika enkelt med ett kreditköp?
 
A

AssaultRMK

Jag vet hur det fungerar.
Alla vet inte det.
Är det inte kreditköp kan affären göras upp kväll/helg och allt är frid och fröjd.

Menar du att det är lika enkelt med ett kreditköp?

Vad har enkelhet med säkerhet att göra och vart har jag nämt att det skulle vara lika enkelt?
Vi har diskuterat huruvida det skulle vara mer osäkert att köpa en kreditbelagd skoter och det kan vi väl enas om att det inte är är.

Men för att svara på frågan. Tycker jag att det är enkelt? Ja, det finns väl inget som är svårt med att gå till banken och lösa ett lån.

Däremot kan jag kanske tycka att det inte är lika smidigt, i och med att det inte kan lösas utanför kontorstid, men det har ju inget med enkelhet att göra.
Jag skulle dock inte heller välja bort ett köp av en kreditbelagd maskin endast för att jag inte kan köpa den på helgen, och det tror jag väl att ingen annan heller hade gjort om det endast är där skon klämmer...

Jag skulle då presonligen tycka att det känns mer osäkert med en säljare som vill bli av med sin maskin så fort som möjligt, "no questions asked", än en som kan ta sig tid att gå igenom en affär seriöst och korrekt.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Verkar endå vara lite 50/50. Men som det känns så kan återförsäljaren ha ett bättre erbjudande än banken i vissa fall. Sen kommer det till avi avgifter och sånt.
Men om jag ska köpa en ny maskin så kommer jag nog inte att sälja den. Iallafall inte förrän den är avbetalning. Men man få ta sig i kragen å gå in på både åf å banken.