Lågfartsmunstycket

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Vad kan hända om man har för litet lf munstycke. Kan den gå dåligt på tomgången eller dylikt och hur mycke ska man gå ner för att det skall göra nån skillnad, sitter 42,5 på nu org. Tomgångsmunstycket är det ett annat namn på lf eller, tittade på skoterdelen men såg inget lf så jag undrar om det samma sak det fanns i strl 12,5-55
 

bpo

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
ge en förklaring

ja har en skidoo 500-01 som stiften blir väldigt svart när man kör lungt kan de bero på lågfartsmunstycket den drar 2,8l?kan man gå ner ett steg?ge mej en bra förklaring..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Som vanligt beror det på...

...men om vi nu antar att det är en "normal" Mikuni VM-förgasare så kan samma munstycke kallas antingen tomgångsmunstycke, lågfartsmunstycke eller pilotmunstycke beroende på vem man talar med. Man väljer det munstycket så att motorn går bra på tomgång med tomgångsblandningsskruven utskruvad 1-2 varv, man ska ha marginal åt bägge håll, dvs motorn ska gå sämre vare sig man skruvar ut eller in skruven. Om den fortfarande går på tomgång med skruven inskruvad i botten eller utskruvad 3-4 varv så är det dags att prova med annat munstycke. Men om man inte har ändrat något annat på motorn så borde originalmunstycket funka.
Kolla först att det inte är smuts nånstans innan du börjar byta munstycken!
 

u91202614

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
men vad

Men vad händer om man kör på för litet lågfartsmunstycke Går den inte alls på tomgång eller kan den nypa Pratar om mikuni i detta fall
 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ja

För litet tomgångsmunstycke gör inte att motorn skär. Iallfall inte på låga varv. Men går man ner extremt mycket så kan den skära på fullgas eftersom munstycket har en liten inverkan där också. Inte stor sannolikhet dock eftersom det handlar om en hel mängd storlekar nedåt förutsatt att man ligger på gränsen på huvudmunstycket! Det enda som i normala fall händer med för litet tomgångsmunstycke är att den "rusar" på tomgång. Den kan även gå dåligt på låga varv pga. för mager blandning.
 

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Om det är för litet....

...lågfartsmunstycke så dör skotern vid gaspådrag och går hackigt vid jämngas (1/4 av gasreglaget intryckt). När den börjar uppföra sig så här går man upp ett munstycke. Finjusteringar görs med luft/bränsleskruvarna, dom ska stå mellan 1 och 2,5 varv ut. Om man har för små lågfartsmunstycken kan så kallade "tomgångs skärningar" uppstå. Dessa kan inträffa då spåren är stenhårda och du ligger i höga farter (oftast en bit över de lagliga 70 km/h) med höga varv och kör med lite och ingen gas alls. Hoppas du fick svar på din fråga.
 

Nicobakker

Medlem
18 dec 2008
18
0
1
Kramfors
Sv: Om det är för litet....

En liten notis ang. de förgasare som har luftskruv.
Luftskruven påverkar mest på kvartsgasområdet och munstyckets storlek (lågfarts) påverkar tomgångsblandningen mer.

T.ex. Jag justerar in luftskruven så att den går lagom fett på tomgång och svarar bra på gasen men vid ledkörning och lite gas så bluddrar den = för litet munstycke.

Om jag skruvar ut luftskruven så att den går rent vid ledkörning på lite gas men vill rusa på tomgången och dö vid gaspådrag från tomgång = för litet munstycke.

Det verkar vara vanligt att man minskar lågfartsmunstycket för att den går fett vid lugn ledkörning när man i stället skulle skruva ut luftskruven och öka munstycket för att kompensera tomgångsblandningen.