Låg tomgång på Mach 1 -91

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Jag har märkt att tomgången har blivit grymt låg senaste två dagarna. Den är nästan så låg att motorn stannar. Innan jag justerar upp den kanske nån vet vad orsaken kan vara att den bara helt plötsligt har sjunkit med ca 500 rpm från ca 1500 till 1000.

Det är ju alltså en Mach 1 från -91 med rotax 643 rave-motor och dubbla 40 mm gasare om det kan vara till nån hjälp.

M v h // Lidde
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Jo, den går bra i övrigt. Har nyss bytt stift, men kan ju kolla ändå för säkerhets skull.

Jag tänkte bara om det blir lägre tomgång t ex om den tjuvar luft nånstans?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om den tjuvar luft så brukar tomgången bli högre och att den låter liksom klen, att man på nåt sätt inte hör hur mtorn tänder utan den mer låter som en symaskin :) Svårt att förklara ljudet.

Men om du vill vara säker på tjuvluftsproblemet så testa att spruta startgas runt förgasargummit. Du kan äver testa att spruta lite startgas in bakom primärvariatorn mot vevaxeln för att kolla den tätningen så den inte läcker som ett såll. Ändras varvtalen så har du hittat ett läckage.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Tackar för tipsen. Ska prova det. Annars är det nog bara att justera upp tomgången lite så blir det nog bra.

Jag kom att tänka på att RAVE-portarna kanske kärvar också, men de är väl ändå stängda på tomgång va? Och så skulle det väl märkas när man kör, typ att effekten blir mindre, eller?

/ Lidde
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Jo, jag tänkte kika hur avgasportarna ser ut innan jag ställer bort skotern inför sommaren. Nä, det är nog förhoppningsvis inga problem med skotern utan det är nog bara att justera upp tomgången lite som gäller.

Det märkliga är att tomgången blir lägre när skotern är varm. Vad kan man tro om det då? Det är inte några tecken på att det är nåt mer allvarligt fel i motorn eller? Dåliga vevlager, kolvar/ringar eller några andra tråkiga bekymmer?

Jag kan tillägga att den 8 av 10 gånger startar på första rycket, så det är då inga problem med det.

M v h // Lidde :cool:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nah, inte något speciellt, bara att vara allmänt försiktig och behandla motorn som ett litet barn. ;)

Fanns det inte ett litet reportage här på siten om hur man rengör portarna?
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Fått hem Mach1an nu (1992, 643 motor precis som din) när jag startar den ställer den sig på 3000rpm, och efter man kört ett tag och stannar så ställer din sig på 2000rpm...

Antar att det inte är nått fel med det?