Lättast att köra? Axys 163 serie 7 vs axys 155 serie 6

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Har en 163” med serie 7 och har monterat smalare framvagn men jag kommer inte överens med skotern i backcountry körning. Det känns som att den är för lång, inte reser och bara driver framåt. Så jag funderar på att byta till en 155” hur upplever ni skillnaden mellan dessa maskiner i lätthanterlighet?
Jag var för övrigt och testade en m8000 evo 153 igår och upplevde den enklare och roligare än min Rmk.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har haft möjligheten att testa både 163" och 155" samtidigt i år (båda med serie 6 matta) då mina kompisar kör dessa. Förvånansvärt vad stor skillnad det är mellan dessa maskiner. 155an är busigare och går betydligt djupare i snön än 163:an. Den känns mycket sävligare och harmonisk på något sätt än 155an. (155an har variatorkit och 163an tror jag är helt original)

Själv kör jag ju summitar och har både 146 och 154" och först och främst skiljer ju i princip allt mellan ski-doo och polaris. Polaris är ju stum på något sätt och ski-doo är sladdrig. Jag kan dock inte säga att det ena är bättre eller sämre eller lättare eller svårare än den andra, det är bara annorlunda.

Jag provade 155an i helgen som var en längre stund och den känns egentligen som ett mellanting mellan min 146a och min 154a (fast mycket stabilare)...märklig känsla.
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Jag har haft möjligheten att testa både 163" och 155" samtidigt i år (båda med serie 6 matta) då mina kompisar kör dessa. Förvånansvärt vad stor skillnad det är mellan dessa maskiner. 155an är busigare och går betydligt djupare i snön än 163:an. Den känns mycket sävligare och harmonisk på något sätt än 155an. (155an har variatorkit och 163an tror jag är helt original)

Själv kör jag ju summitar och har både 146 och 154" och först och främst skiljer ju i princip allt mellan ski-doo och polaris. Polaris är ju stum på något sätt och ski-doo är sladdrig. Jag kan dock inte säga att det ena är bättre eller sämre eller lättare eller svårare än den andra, det är bara annorlunda.

Jag provade 155an i helgen som var en längre stund och den känns egentligen som ett mellanting mellan min 146a och min 154a (fast mycket stabilare)...märklig känsla.
Hade båda originalframvagn? Reser 155” mer? Vilken hade du själv valt av dessa jämfört med din summit 154?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har åkt Axys 155" med Serie 6 nu ett par säsonger.
Det är ingen rullemaskin utan byggd för maximal framkomlighet när det är brant = hålla skidorna lågt.

Så ska du ha en maskin som står upp mest hela tiden får du testa nåt annat.
De reser inte alls lika lätt som Ac, Doo, Lynx.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har kört en hel del 155" dock i proride chassiet då, men jag tycker inte det skiljer så otroligt mycket mot axys. Provat 163an lite också men den är verkligen dötråkig tycker jag. Dock tycker jag 155an blev tråkig också så nu åker man kapad 155 -> 146 och tycker det är fasiken den optimala längden, man får verkligen köra skoter. Reser när man vill, klättrar på bra bara man håller lite fart, lätt att vända när man vill. Blir mer teknisk i skogen då man utöver det vanliga får även hålla lite mer fart och vara snabbare i reflexerna och hjärna.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
155an reser mer men inte i närheten av skidoo...jag sitter just nu och funderar på byte mest för att testa något annat och jag hade nog gått på en 155a av polaris. Är väl mest sugen på en summit 850 154a dock. Jag kör ju mest myr och skog men det är flack terräng hemma så jag har inget bruk för en 163a. Den blir onödigt lång...
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Jag är inte ute efter att åka på rulle, vill bara ha möjligheten att få den att resa om det kommer ett träd, Dike eller liknande i vägen. Samt att den blir lättare att svänga runt i backarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag är inte ute efter att åka på rulle, vill bara ha möjligheten att få den att resa om det kommer ett träd, Dike eller liknande i vägen. Samt att den blir lättare att svänga runt i backarna.
Okej.
klart den lyfter skidorna över bäckar och liknande.
Skidorna är ju inte planterade i backen...
Vid brant klättring är det bara att stå lite längre bak om man vill ha mer skidlyft.