lätare vikter 600 sdi?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
jag har ett cudney racing variatorkit på min skidoo 600 sdi men thycker att den har lite för lite ork när man pumpar puder... kan man sätta i lättare vikter för lite mer varv och bottenvrid?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sitter 3 st klickers på variatorn OBS!!! ALLA MÅSTE STÅ LIKA ANNARS BLIR DET OBALANS.......

om du kollar på variatorn så ser du 3 stycken skruvar,om du kollar vid bultskallen så står det siffror,kolla på vilken siffra dom står,om den står på 4 tex så kan du lossa muttern så pass mkt att du kan trycka ur bultskallen och vrida den så den står på tex 6 då ökar varvet ca 100-150 varv,detta måste göras på alla 3,dra EJ ut bulten mer än det behövs,

De där med variator kittet,följde det med anvisningar till det?,har du justerat remmen riktigt? hur mkt varvar maskinen?
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Ok ska ut till garaget och fixa lite strax då kan ja kolla vad klickerna står på för läge... Nej jag justerade inte remmen nånting efter att jag monterat kittet.. Det skulle inte behövas enligt cudney

Det följde med instruktioner med kittet och jag monterade efter det... Vilka vikter man skulle ha till 600sdi motorn osv..
Men tycker ändå att den får kämpa duktigt i djupsnön... Den varvar inte ut helt liksom... Men det är ju som sagt bara i djupsnön, på led och så då varvar den ju ur som den ska....
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
de blir 200 varv i skillnad per steg,skrev fel,men justerar du där så den varvar som du vill i lössnö så kan den övervarva på led

de där att den inte orkar,är det rätt helix som följde med?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det där är sekundären,det jag pratar om är på primären (motorvariatorn) det du visar så kan man spänna upp och få den att växla senare eller tidigare,förspänningen på sekundären heter det där, varvar den klent så vrid upp den på 4an och pröva och se om den orkar lite mer,tror den brukar stå på 3 där också som grund,det du har där blir som att starta på 3ans växel,visst går den bättre när den fått fullt varv,klickern på primären(motorvariatorn) den ändrar du ramplutningen på,brukar vara en grundinställning på 3an där
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Okok nu tror jag att jag är med :p

Dom där tre skruvarna måste jag skruva bort variatorn för att hitta dom?

 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Ja jag såg dom precis efter att jag skrev inlägget :p dom står på 3 nu... Ska jag ställa den på 4då eller?
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
sådärja.. nu är variatorerna rengjorda och inställda, ställde skruvarna på 4an :) även remmen fick sig en justering...

tack så mycke för hjälpen kalleT!

här i uppsala finns inte tillräckligt med snö för att testa om de vart någon skillnad, men ska upp till funäs på onsdag :)