Läsa felkoder på en 2009?

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Går det på något sätt att läsa felkoder på en 2009 Dragon utan dator? Då jag drog den strax över 8000varv så började check engine att blinka. Inte någon ko utan konstant blinkande. Lämnade in den för det på avläsning en gång för massa år sedan. Men fanns inga koder i ecu. Så vete fan om man annars måste koppla in datorn medans den varnar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Om den blinkar 5ggr på raken och gör ett uppehåll och blinkar 5ggr igen hela tiden så är de tempsensorn på pipan. De kan bara va dålig kontakt i kontakten eller felande.
Om den tappade effekt medans de blinkade kan de va spiksensorna som felar men då skulle den gå in i limp home mode dvs går ordentligt dåligt. Men jag tror att om man stänger av motorn och startar igen kan felen försvinna om de inte är konstant fel så de är lurigt.
Om man ska felsöka med återförsäljare dator så måste motorn startas och pipan måste nå minst 250c.
De går mig veterligt inte läsa felkoder utan dator (förutom live morse kod) i på displayen. Check engine lampan blinkar en morsekod ber på fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Om den blinkar 5ggr på raken och gör ett uppehåll och blinkar 5ggr igen hela tiden så är de tempsensorn på pipan. De kan bara va dålig kontakt i kontakten eller felande.
Om den tappade effekt medans de blinkade kan de va spiksensorna som felar men då skulle den gå in i limp home mode dvs går ordentligt dåligt. Men jag tror att om man stänger av motorn och startar igen kan felen försvinna om de inte är konstant fel så de är lurigt.
Om man ska felsöka med återförsäljare dator så måste motorn startas och pipan måste nå minst 250c.
De går mig veterligt inte läsa felkoder utan dator (förutom live morse kod) i på displayen. Check engine lampan blinkar en morsekod ber på fel.
Hur visar den om motorn spikar?
Kör du på 95 eller 98 okt? Och om du kör 95 (e10) har du etanolpluggen i etranolläget för de är ett måste annars kan den spika och skära dessutom!
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Konstigt svar.
Om den inte går att läsa av.
Är det då en felkod ?
Då den blinkar konstant så varnar knacksensorn tydligen. Fick tips om att Polaris hade gått ut med att ALLA Polarisar numera ska ställas om på Ethanol läge (Pga att bensinen späds med mer etanol numera?) Så jag skulle dra isär en rosa kabel. Så har testat det. Så ikväll ska den tankas och gasas lite med o se om det vart någon skillnad.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Fick tips om att det var knacksensorn och har nu ställt om till etanolläget. Så ska testa igen ikväll. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Fick tips om att det var knacksensorn och har nu ställt om till etanolläget. Så ska testa igen ikväll. :)
De va de jag misstänkte. Man måste köra alla maskiner på etanollåge nu när de blev skit e10. Kör helst på 98 okt för då går den bättre och drar bet mindre soppa och rostar mindre i lagren. Du kommer garanterat tappa 50-100 varv i etanolläget och ca 4 hk. De ger på ca 4-5 % mer soppa i hela registret i eth läge.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nu verkar maskinen gå som den ska. Varit ut o kört fast i lössnö o annat skoj i 1 timma utan problem med maskinen. Så var väl bara etanolläget som behövdes :) den toppade 8100 varv iaf :)