Längre än en kort

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag är sugen att byta upp mig från dom korta junior skotrarna nu, men är helt lost bland dom längre.

Ska man satsa på riktigt lång framför crossovern ?

Vilken av dom NYA längre skotrarna klassas som den bästa ?
Antar att det är Assault eller Summit som gäller ?

Den ska inte va helt oduglig efter leden men heller inte fastna vid åsynen av 1m puder.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
M chassiet är bland de bästa! ett beprövat chassie osv.
Är väl, oavsett vilken tidning man läser, bäst i snön, men bland de sämsta på led?

Kompromisserna stavas väl Freerider eller RMK Assault.

Lätt å välja

Vinglig på led? M8
Högt remkonto? Freerider
Sprickande fotsteg? Assault RMK
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Tror att en Freeride skulle passat dina behov, även en X-RS Hillclimb som vad jag fattat är en lite mer "utvecklad" crossover. Typ 75% lössnö och 25% led. (?)
Om du vill ha en renodlad lössnömaskin så kolla på M8:an, dock är ju Summiten också en sådan men ska vad jag har hört vara bättre på led än M-serien. Är du ute efter en skoter som går bra på både led och utanför så kolla på någon crossover, till exempel Renegade och Crossfire. :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Låter mer som att du ska kolla närmare på assault switchback istället för rmk. Den är betydligt mer ledanpassad, och går ändå riktigt fint i pudret! Rmk är precis vad namnet antyder, Rocky Mountain King och inte någon ledvärsting.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Varken Boondockern eller Renegaden skäms för sej i lössnön och funkar bra på leden båda två.

...... har aldrig någonsin sett en skoter med den längden på mattan gå så katastrofalt dåligt i snön som en Nytro XTX. Misstänker att en kort XP går lika bra och jag VET att en Renegade med 345x40x44mm matta är överlägsen =)
 

haugell

Aktiv medlem
2 jan 2006
50
0
1
Bollnäs / Oslo
Tänkte precis flika in lite själv, när det gäller crossover så finns ju Ski-Doo Renegade Backcountry. Den skall väl gå (vad jag har hört) väldigt fint både på och utanför led. Den ska väl inte heller ha remproblemet som Freeride har.
Får se om man själv uppgraderar till en sådan till nästa säsong.