Lämplig skoter för lössnö och spårdragning

pebe007

Medlem
28 jul 2009
12
0
1
Västerås
Hej, vore tacksam för en tips på en skoter som lämpar sig för körning i ganska mycket lössnö och även dragning av skidspår med spårsläde. Den skall även vara lättstartad, pålitlig och inte i behov av ständig mekning men behöver inte vara någon racer. Min Mach-1:a är inte så lämplig har jag märkt...:laugh:

Peter
 

pebe007

Medlem
28 jul 2009
12
0
1
Västerås
Ja, det är väl den som jag själv har kommit fram till antagligen skulle vara bra, känns bra att få det bekräftat. Någon årsmodell att föredra eller undvika? Av vilket skäl i så fall?
 

pebe007

Medlem
28 jul 2009
12
0
1
Västerås
Lynx 5900 syncro. Outslitlig motor och hög, låg växel samt back. Bra att gör spår med och dra timmer (Antagligen spårsläde också men det har jag inte testat)
Kollade lite på Blocket, hittade ingen "syncro". Är det speciellt version? Finns ett par gamla "GLX". Vad snackar vi om för årsmodell ungefär? Hur brett band är det på den?
 

pebe007

Medlem
28 jul 2009
12
0
1
Västerås
Om man funderar på lite äldre... Typ Aktiv Karribo eller Aktiv Alaska Lång, hur står de sig mot en Yamaha Viking eller de föreslagna Lynx:arna? Framkomlighet i lössnö? Tillförlitlighet?

Tack för svaren!
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
GLX:en har syncrolådan. Jag hade köpt årsmod runt -93. Den har 50cm brett band.

Karribon och alaskan har smalt band (38cm) så flytförmågan är sämre och dom är inte lika dragvänliga som Vikingen eller 59:an. Alaskan har ju rotax 503:an i sig (Iaf vissa årsmod) så tillförlitligheten är likvärdig Viking eller 5900. Karribon vet jag inte destomer om men den kom väl med olika motorer, bland annat någon 300:a. Jag har för mig det är rotax men är ej säker.

Jag hade då valt 59:an. Toksäkert val och jag tror inte du blir missnöjd...
 

pebe007

Medlem
28 jul 2009
12
0
1
Västerås
GLX:en har syncrolådan. Jag hade köpt årsmod runt -93. Den har 50cm brett band.

Karribon och alaskan har smalt band (38cm) så flytförmågan är sämre och dom är inte lika dragvänliga som Vikingen eller 59:an. Alaskan har ju rotax 503:an i sig (Iaf vissa årsmod) så tillförlitligheten är likvärdig Viking eller 5900. Karribon vet jag inte destomer om men den kom väl med olika motorer, bland annat någon 300:a. Jag har för mig det är rotax men är ej säker.

Jag hade då valt 59:an. Toksäkert val och jag tror inte du blir missnöjd...
Tack, då vet jag. Finns ingen sådan till salu just nu (Lynxen), bara -84:a och -87:a. Får väl hålla utkik efter en nyare. Viking finns ju lite mer att välja på. Får se vilken det blir när det börjar bli dags för köp.
 
D

Deleted member 6797

yamaha viking rs? en som vi känner har en sån. han tar sig överallt och kan dra tunga last, 4-taktsmotor. dock är han fjällräddare så han har utrustning som fan å skotern väger gode mycket