Lämplig motorstorlek till Snotric

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har skaffat en gammal Snotric SC3 som ungarna ska få fräsa runt på.
Det sitter en 1-cylindrig Husqvarnamotor på den nu, som är i sämre skick.
Ramlager är slut, lagret innanför primären sitter inte fast i vevhuset utan hela lagret roterar med.
Vet inte om jag är så sugen och lägga tid och pengar på den.

Funderar istället på att stoppa dit nån kina 4T-motor.
Tror en sådan har bättre driftsäkerhet, de borde låta mindre och det finns elstart att tillgå.
Frågan är hur stor motor man behöver?
Ska ju inte vara nån räser...
9, 11, 13 eller 15hp?
Vet inte vad originalmotorn kan ligga på.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Har en Ockelbo 300 med en Sachs 290 på ca 20hk och det är nog ungefär samma i din. Och det räcker för att fräsa runt på isen med i behagligt tempo. Vill man kan man ju begränsa gasen så att dom inte kan gasa fullt men förr eller senare lär dom ju vilja ha mer :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Efter lite sökande, (som jag kunnat göra innan jag skapade tråden) verkar HVA-motorn vara på endast 160cc och 9 hk.
En riktig dräpare.

Då vet man att det borde räcka med drygt 10 hk.

Övriga åsikter på att montera en 4T-motor?
Några problem man kan stöta på?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett möjligt problem är ju att fyrtaktsmotorn förmodligen är mycket lågvarvigare än den gamla Husqvarnamotorn (fyrtaktsmotorn har troligen 3000 eller 3600 r/min maxvarv, förmodligen reglerat av en varvtalsregulator, medan Husqvarnamoton kanske ligger uppåt 5000-6000), så det kan hända att man får laborera en del med vikterna i primärvariatorn för att få den att fungera bra. Det kan också behövas lite maskinbearbetning för att få variatorn att passa på den nya motorns vevaxel. Jag gissar att originalmotorn har kona på vevaxeländen, medan kinamotorn troligen har en cylindrisk axelände med kilspår.

Om du köper en fabriksny kinatillverkad fyrtaktsmotor, så tänk på att ventilspelet ofta är slarvigt inställt från fabrik, och det har hänt mer än en gång att man har fått bränd avgasventil i förtid för att den saknade spel. Det är en bra idé att kolla ventilspelet före första start, och efter några timmars drift efterdrar man topplocksmuttrarna och kollar spelet en gång till.
Det kan också vara bra att göra flera oljebyten under inkörningstiden, det första kanske redan efter en timme. Ofta finns det kvar metallspån från bearbetningen i vevhuset på de där motorerna, och det vill man ju få ut ur motorn så fort som möjligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De första man måste kolla på en 4taktare är att inte svänghjulet sitter på samma sida som variatorn ska sitta för annars blir de nästan omöjligt få fast en kona. På den kinamotor jag har i en 4hjuling så är det 150cc samt max 8hk men den varvar lätt 7000v. Ett alt är att köra med komplett kina 4taktare med växellåda. Den jag har är de 3 växlar på och slungkoppling så de skulle funka utmärkt för då låter du barnen köra på valfri växel. Då sätter du bara ett drev på skoterns drivaxel och en kedja imellan. Men även då är det såklart viktigt att drevet på kinamotorn är på rätt sida! På den motor jag har är det även back så de skulle bli väldigt lyxigt.

Du hittar lätt en Sach motor från 9-20 hk så kör sådan i första hand.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En honda gx kopia är byggd normalt, dvs pto på rätt sida, finns variatorer till dessa motorer också, se bara till att köpa rätt utgående axel då det finns i både mm och tum på dessa.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Efter lite sökande, (som jag kunnat göra innan jag skapade tråden) verkar HVA-motorn vara på endast 160cc och 9 hk.
En riktig dräpare.

Då vet man att det borde räcka med drygt 10 hk.

Övriga åsikter på att montera en 4T-motor?
Några problem man kan stöta på?
stämmer bra, men jag har kört en sc3 med just den hva motorn, och den är ruggigt trött, nästan så man skjuter skotern snabbare. och beroende på hur stora ungarna är så kanske iaf en typ SA 290 kan vara lagom om du inte vill byta motor igen på nått år.

kommer ihåg då jag fick första skotern, en et 250 och var väl kanske 5-6 år så jag var ju ganska gammal, men i början ströp pappa gasen med ett slangklammer under gashandtaget, väldigt enkelt men fungerade hur bra som helst. så jag tycker du borde göra nå liknande för att spara på arbete för dig själv:) och ta en lite större snurra, då klarar du dig ganska många år
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
är HVA-motorn komplett så köper jag den om du byter ut:)
Blir det aktuellt så javisst.
Den är komplett med allt.
Startar och fungerar.


Styrkan med HVA:n passar nog rätt bra då mina största grabb fyller 4 år nu i Januari.
Blir nog först till nästa vinter som han kommer köra.

En stor anledning till att jag funderar på 4T är för att slippa en snart 40 år gammal motor med membranförgasare, magnapull som verkar vara känslig mm. Den låter även otroligt mycket, kan dock bero på ramlagren som man känner hur dom maler.
Intalar mig att en ny 4T skulle vålla mindre problem, samtidigt som ungarna kan klara sig själva med elstart.

Ett problem som jag också insett är det låga varvtalet, att få det att funka med variatorerna.
Dock så behövs det en ny primär då originalet ej går att få dit. Den sitter på 19mm axel på HVA:n och det blir 25mm axel på en ev. 4T.
Asker: Hade du nån länk till variatorer för en liknande motor?

Alternativet med att skaffa en Sachs 290 känns inte så aktuellt.
Då har man fortfarande en gammal motor, visserligen med mer effekt, men det är ju inte det jag eftersöker...