Har "doktorerat" i detta med vattenpumpar på arctic efter samma problem själv.
Vattenpumpen drivs ju av vevaxeln. På vexaxelsidan sitter det ett lager och en packbox. På vattenpumpsidan sitter det en mekanisk tätning under impellern Den består av en liten stålkopp inpressad i blocket från utsidan. Det sitter en fjädrande gummibälg limmad i botten av stålkoppen. I toppen på gummibälgen finns en plastring som tack vare fjäderkraften pressar mot en keramikring som sitter på undersidan av impellern. Keramiska ringen är inpressad i impellern med en gummitätning runt. Impellern sitter sedan på axeln som är avfasad på bägge sidor så att impellern skall "låsas fast". sedan är impellern fastskruvad med en bult med en gummerad bricka som ska täta så att det inte läcker in mellan impeller och axel.
Läckage är vanliga på två ställen. Antingen så lossnar limningen mellan botten på stålkoppen och gummibälgen eller så börjar det läcka vid skruven som håller impellern.
Om limningen har släppt mellan gummibälg och stålkopp är enda lösningen att byta de delarna. Du märker direkt om så är fallet. När du lossar impellern så ska gummibälgen fortfarande sitta fast i stålkoppen. Går den att dra ut så är det där du har felet. När du byter dessa så får du givetvis dessa två delar hopsatta. Du måste då ta loss den gamla stålkoppen. Den sitter ganska hårt men det spelar ju och andra sidan ingen roll om den blir deformerad. Knacka på kanten med en liten skruvmejsel och bänd ut den. Var försiktig så du inte skadar blocket. Knacka in den nya med lite lager- eller gänglåsning runt utsidan. montera impellern och kontrollera gummibrickan som ska täta mellan skruv och impeller.
Det andra felet är som sagt när det läcker mellan impeller och axel för att gummibrickan är dålig. MEN det finns också ett annat vanligt fel i den konstruktionen. Impellern är av aluminium och axeln är av stål. Med tiden så kan axeln "äta" sig in lite i botten på impellern så att den kommer för långt in på axeln, vilket får till följd att axeln kommer att sticka ut utanför impellern. Om det är så så kommer inte gummibrickan åt att täta mot impellern och läckaget är ett faktum. Testa genom att ta bort skruven och med handkraft pressa in impellern maximalt. Om axeln sticker ut det minsta utanför impellerns kant så är det där du har problemet. Om det har hänt kan man antingen byta impeller eller göra som jag gjorde på min.
Ta en vanlig stålbricka med 8mm innerdiameter. Fila upp brickans hål så att det blir "ovalt" som på impellern, så att den passar på fasningarna på axeln. Klipp sönder en vanlig ballong eller ett annat tunt gummi (ca 0,10-0,5mm) så att du får en bit som gott och väl täcker brickan. Slipa brickan mot 800 våtslip-papper på ett plant underlag om det är några repor eller märken i den och för att limmet ska fästa bra. Sätt lite cyanoakrylatlim (superlim) på brickans ena sida och limma mot ballonggummit. Kläm brickan och ballonggummit mellan två brädbitar i ett skruvstycke tills det härdat. Ta en vass kniv och skär mot kanten på brickan så att du avlägsnar överflödigt gummi innanför och utanför brickans anliggningsytor.
Sätt tillbaka impellern och sätt din tillverkade gummibricka med gummit mot impellern och originalbrickan under skruvskallen med gummit mot din bricka. Skruva in skruven och var noga med att din hemmagjorda bricka hamnar rätt så att den "kliver på" axeln. Dra åt och känn att impellern sitter fast ordentligt.
Obs! Om din original gummibricka är dålig så måste du givetvis även byta den. Den ska du inte ersätta med en hemmagjord för den har även en tätning in mot skruven. Om den brickan har varit dålig så har det ofta blivit märken i anliggningsytan på toppen av impellern. Dessa bör du slipa bort mot tidigare nämnda våtslip-papper. Lägg pappret på ett stadigt PLANT underlag. Lägg impellern med anliggningsytan plant mot pappret och dra ett drag med ett jämnt tryck utan att den vickar eller kantrar. Den måste hållas plant! Vrid impellern lite och dra ett nytt drag, Vrid , dra, vrid dra....osv. Vrida gör du för att den inte ska bli snedslipad för att du trycker mer på bak eller framkant...
Själva keramikringen och plastringen på gummibälgen är i princip outslitliga och det är därför väldigt ovanligt att de är orsaken till läckage. Det kan dock hända att gummibälgen spricker och läcker trots att den fortfarande sitter fast i limningen, men det är också ovanligt.
Lycka till med repet! Min blev snustorr och har inte läckt en droppe sen reparationen.
Ha det!