lägre åldersgräns på skoter...

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Jerry R-W skrev:
Ja men tänk fall ni själv va 15 och älskar att åka skoter då skulle ni nog vilja att dom sänkte åldern jag tycker det är bra för en liten 8:a åring kan ju sitta och gasa med en racerbåt utanatt han måste va i nån ##### ålder så ja hoppas dom sänker till 15....
Skillnaden är att risken att krocka med någon annan är väldigt många gånger större längs en led. Kör man på grund med en båt brukar det oftast vara en brygga/klippa och sig själv man skadar. Men krockar man med en bil då man kör längs väg eller en annan skoter längs led får även andra problem. Dessutom, en brygga eller ett par nät är kanske den "värsta" skada du kan åstakomma med en båt. Men en skoter kan förstöra bra många plantage, åkrar, golfbanor.... You name it.
Jag är själv 15 och kör självfallet aldrig längs led *host*. Eftersom jag mer eller mindre växt upp med skoter så respekterar jag bestämmelser och använder skallen då (om) jag kör och har aldrig heller fått ett klagomål från någon jag träffat. Men jag har en del polare som precis skaffat skoter... ständigt 70-80 och lek på plantage, sånt gör en förbannad! Alltså: Jag är emot en sänkning av åldern.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Höj den till 20 år för då är tydligen vi svenskar myndig så ta skotern till glasbanken sen kan man svaja till lite på väg hem.:D
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Bara onödigt att sänka, 16 är en bra ålder. har väntat i 5 år på att få mitt skoterkort och fick det till slut för några veckor sen, kan då säga att det inte var någon större skillnad på att köra då än att köra då man var 15. Kändes precis lika dant och det var inte ett dugg roligare. Dom borde göra som några före mig sa att innföra "effekt-klasser" som för motorcyklar.
 

waccII

Aktiv medlem
23 okt 2006
60
0
6
Finland Vasa
jag bor i finland och där måst man ha mopedkörkort..man fick också skriva traktokörkort så jag valde att skriva både mopedkörkortet och traktorkörkortet men skoterkörkortet ingick i traktorkörkortet..häger ni med?
alltså jag har moped,traktor inklusiv skoterkörkortet..och är 15 år
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
jag bor i finland och där måst man ha mopedkörkort..man fick också skriva traktokörkort så jag valde att skriva både mopedkörkortet och traktorkörkortet men skoterkörkortet ingick i traktorkörkortet..häger ni med?
alltså jag har moped,traktor inklusiv skoterkörkortet..och är 15 år
Okej men snackar vi inte om sverige nu ??
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Bara onödigt att sänka, 16 är en bra ålder. har väntat i 5 år på att få mitt skoterkort och fick det till slut för några veckor sen, kan då säga att det inte var någon större skillnad på att köra då än att köra då man var 15. Kändes precis lika dant och det var inte ett dugg roligare. Dom borde göra som några före mig sa att innföra "effekt-klasser" som för motorcyklar.

Men det är ju ba det att en 440 går ju oftast hårdare än en 500, och hur ska polisen få reda på vilken motor som sitter i skotern?
 
R

Robin

16 år är en bra gräns det är det enda jag har att säga.
det handlar ju inte bara om omgonad för att köra skoter om man skulle sänka gränsen, jag tycker att det finns massa andra saker man ska ta hänsyn till. tex, överlevnadskunskaper, fysik, moget tänkande osvosv för att bara nämna några av flera...

vad har det då med skoterkörning att göra då tycker kanske vissa?! säger bara TÄNK LOGISKT grabbar och tjejer så fattar ni nog själva vad jag menar.
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
16 år tycker jag är en lämplig ålder. Sen så kan man inte resonera så att 16 åringar är galnare än en som är 35, kan mycket väl vara tvärt om och både och.
Men däremot borde dom införa KÖRKORT för skoter, inte förarbevis som dom har nu.
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
jag har åkt skoter sen jag var 10 år så de spelar ingen roll om man har förarbevis eller inte ut å åk bara
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
jag är då 14år och tycker om att köra skoter men nog kan väl gränsen vara kvar för vad är ett litet fjuttigt år nog överlever jag det,, men jag kör då på inhängnat område och där kan man gasa utan att skada nån av dom dära som säger "tokiga 15 åringar"



KÖR LAGLIGT PÅ INHÄNGE:D
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
det Beror helt på vart man bor här hemma finns de ingen skoter polis innom??? ja vet inte äns de(man ska väl inte klaga) ... men vi har knappt nå leder eller så så finns väl inte så himmla många som har skoter heller men de e ju nåra då kan man ju diksutera om man ska kosta på nästan 2000kr för ett förarbevis... men själv tycker jag att 16 är en bra gräns tyckte ja faktistkt när jag va 15 också, men fick ju köra då också
 

Razze.sxr

Medlem
27 apr 2006
12
0
1
Åre
Sv: RE: lägre åldersgräns på skoter...

Detta var ett förslag från Snofed och skoterklubbarna som presenterades och diskuterades på årets skoteriksdag med dom närvarande myndigheterna.

Anledningen till att man ville sänka åldersgränden, var för att ungdomar som vill ta ett förarbevis för snöskoter (eller EU-moppe) ska kunna ges möjlighet att göra detta i årskurs 9, (typ, fritt valt arbete) när man bor kvar hemma ännu, och inte börjat en gymnasialutbildning på någon annan ort.

Men som sagt var detta vara bara ett förslag till myndigheterna, om det sedan går igenom är en annan sak.

Du Vet du ens vad du snackar om? Jag går i 9:an på Duveds skola, och jag tar Snöskoterförarbevis genom lokala snöskoterklubben som i sin tur får stöd av Svemo/ snofed!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: RE: lägre åldersgräns på skoter...

Du Vet du ens vad du snackar om? Jag går i 9:an på Duveds skola, och jag tar Snöskoterförarbevis genom lokala snöskoterklubben som i sin tur får stöd av Svemo/ snofed!!
Var du på skoterriksdagen i Älvkarleby?
Det var jag. För här sa snofed bland annat att den största anledningen till att man vill sänka åldersgränsen till 15 år, är för att ALLA ska kunna ta sitt förarbevis redan i grundskolan. Det är faktiskt många som aldrig hinner fylla 16 år innan man gått ut grundskolan.
 

josa

Medlem
5 mar 2006
26
0
1
vuollerim
jag tycker att man ska få köra egen skoter när man är 15 men då ska en vuxen följa med ocn när man är 16 får man köra själv