lägre åldersgräns på skoter...

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
jag hörde att man skulle sänka åldersgränsen innan man får ta skoterkortet från 16 till 15 stämmer det??

 
F

Fredrik mehlin

Det är ju det dummaste dom gör eller hur? Vem vill ha omogna 15 åringar på spåret, visst kan dom säkert köra bra men det är väl bara full gas som gäller för dom. Jag tycker att 16 år är en perfekt ålder. Jag tog skoterkortet nyss. Tycker dom ska hålla gränsen där den är
 
1 jan 2000
8
0
1
Har precis avslutat skoterutbildningen och måste hålla med om att INTE sänka åldern på förarbeviset.Dom flesta var 16-18 år och många av dom var väldigt gasglada.Detta även efter att handledaren påtalat att ta det lite lugnt pga lite snö på delar av rundan.

Mvh
 
J

Jerry R-W

Ja men tänk fall ni själv va 15 och älskar att åka skoter då skulle ni nog vilja att dom sänkte åldern jag tycker det är bra för en liten 8:a åring kan ju sitta och gasa med en racerbåt utanatt han måste va i nån ##### ålder så ja hoppas dom sänker till 15....
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Detta var ett förslag från Snofed och skoterklubbarna som presenterades och diskuterades på årets skoteriksdag med dom närvarande myndigheterna.

Anledningen till att man ville sänka åldersgränden, var för att ungdomar som vill ta ett förarbevis för snöskoter (eller EU-moppe) ska kunna ges möjlighet att göra detta i årskurs 9, (typ, fritt valt arbete) när man bor kvar hemma ännu, och inte börjat en gymnasialutbildning på någon annan ort.

Men som sagt var detta vara bara ett förslag till myndigheterna, om det sedan går igenom är en annan sak.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
haha.. tror ni att man blir mindre glas glad om man är 16år än 15, ja tror alla som börjar köra skoter är gas glada... O här i finland är åldergränsen 15 för skoter o man måste bara ha traktor kort, o här har vi inga som hellst problem med det känner bara en som är 15 o kör skoter här... så tänk om lite...
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
jag tycker att man är så mycket mognare som 16 åring. därför kanske man tänker mera före man åker i led.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Nä det är ingen större skilnad mellan 15 och 16 tycker jag som förälder till en 15 åring.
Så det är väl klart att dom ska sänka till 15, för fördelarna med att kunna ta förarbeviset via skolan skulle gynna fler än att vänta tills man ska ta det via sin skoterklubb.
Så ni som precis har fyllt 16 och har avlagt erat förarbevisprov, ni ska inte vara så himmla avundsjuka, för det kommer att dröja innan kvarnarna har malt färdigt.
 
S

Skidoo föraren

Nog hinner väl småttingarna köra skoter istället när de har vuxit till sig tycker jag.
 
N

Norrbottning

nu tycker jag ni själva är omogna. jag är 15 år och har kört skoter hela livet, och jag knappast sämre än en 16 åring! och ja, jag har tyngd och allt som behövs för att kontrollera en skoter, och en 16 åring behöver it alls vara bättre än en 15 åring, 15 åringen i fråga kanske kört hela livet som jag och därför har minst lika stor erfarenhet! så sluta hacka ner på oss
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
hehe jag har då skoterkort det har inte ni små 15åringar...skoja . Själv tog jag kortet i 9an och då fick vi sponsorer så det blev betydligt billigare. Vad spelar det för roll om ni får vänta ett år extra. Det har då alla andra fått göra.
Och skoterkort eller inte har då inte sett en polis efter lederna där jag bor häller.
Kör olagligt ett år till. Åkte ni fast skyll inte på mig då .


 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Men ni som säger att det inte e sån stor skillnad på 15 å 16 åringar. om gränsen sänks till 15. då kommer 14 åringerna att vilja att den ska sänkas för hur stor skillnad e det mellan 14 å 15 åringar.
Nä 16 e en bra ålder. för då får man ju börja att övningsköra me bil å så kanske man har kört moppe i ett år så då kanske man ha lärt sig att visa hänsyn till andra...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Dec-03 kl 09:18 PM (CET)]Det är ju så att man kan få förarbeviset i skolan som är hela grejen med det hela.
För min del tycker jag att vi kan höja gränsen till 35 år för det gör ju inte mig något eller hur alla 16 åringar...
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Med tanke på "idiotkörningarna" i andra forumet:

Höj till 18 år. Då finns det i alla fall en chans till viss mogenhet. Villkora sedan det gärna till eventellt körkortsinnehav, d.v.s. om åker dit som körkortsinnehavare är det indragning. Om man åker dit utan körkort, dra in möjligheten till körkortstillstånd en viss tid. Alla dessa ##### skotergangsters kommer tillslut förstöra detta nöje!
 
T

T

15-åringar har säkert inga större problem förutom att de antagligen inte har tillräckligt med vikt att kunna köra en skoter på ett fuländat vis.
däremot så sitter det större problemet bakom skallbenet, en "vanlig" 15-åring är helt enkelt för omogen att släppas ut på ett fartvidunder som lätt klarar över 100 km/h.
om de inte är rädda om sig själv så finns det även andra ute på leden som inte skulle vilja lida utav att en gasglad 15-åring inte har vätt nog att behärska sig utan tar hellre en onödig risk.
Dessutom är i regel yngre folk mer lättpåtaglig för grupptryck än vad en vuxen är. Visst kan jag förså att det är jobbigt för skoterintresserade 15-åringar, men de kanske inte inser allvaret i det hela med säkerhet och skoteråkning. Jag tycker att gränsen ska vara kvar.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men är skilnaden så pass stor mellan 15 och 16 att det har betydelse.
Höj det till 18 istället då om det gör någon skillnad, vilket jag inte tror. Undervisa tidigt istället.
Det här med grupptryck är sant att ju yngre man är desto lättare faller man för det.