Lägga upp bilder???

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Hur gör man för att lägga in bilder i ett inlägg?? Jag har provat att klicka på "Infoga bild" och sen sriva in bildens "adress" men det funkade inte. det kom bara en liten ruta med ett kryss i. Jag provade i forum "Lynx" i ämnet "Lynx sprängskisser???".
Hur gör man??? :confused:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
vB-kod

Om man vill att bilden ska synas direkt i själva inlägget kan man klicka på "Infoga bild"-knappen när man skriver inlägget, det är dock adressen (URL:en) till en bild som redan finns på nätet du fyller i där. Du kan inte välja en bild som du har på din egna dator.
Det finns flera såna här koder (sk. vB-kod) för att piffa till inläggen, ni hittar dom via FAQ-länken här ovan eller genom att klicka här: vB-kod
Här nedan är "veckans bild" från min hemsida infogad med en sån här -kod (kan även göras klickbar).

[url=http://www.henkew.com/][IMG]http://www.henkew.com/veckans/veckans.jpg[/URL]

Om man istället har en bild (eller annan fil) på sin dator som man vill dela med sig så får man kolla under fältet där man skriver inläggen, där finns "Bifoga filer" med vilken ni kan ladda upp filer hit till forumet.
Då måste man klicka på länken som hamnar nederst i inlägget för att se bilden men den lagras på forumets server så det är ju enklast.
Jag bifogar en (ganska oskön) bild på det sättet också så ser ni hur det fungerar.

Sedan är ju det här forumet så avancerat att man inte har koll på allt, men man måste tydligen ha uppnått ev viss status för att kunna ladda upp filer på det här sättet. Vad det är som gäller vet jag inte riktigt men du, Skotran, är ju "Semi PRO Member" så du borde ha den funktionen.
 

Attachments

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Sorry...

Nejdå, du är inte blind, det är bara jag som virrar...

Det är så här att det bara är vi moderatorer som kan ladda upp filer till forumet, det är för att vi har begränsat lagringsutrymme på servern så den skulle inte klara av att alla börjar ladda upp sina bilder.

Det är alltså "infoga bild"-knappen som gäller när ni ska visa något, då syns bilden direkt i inlägget också och det var väl det du ville, Skotran?
Kom bara ihåg att bilden måste finnas tillgänglig på internet och att det är adressen till den ni anger!
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Går det om man lägger in bilden i tex "Garaget" och sen skriver in den adressen för att få in bilden i inlägget?? :rolleyes: Eller blir nån sur då (för att det tar för mycket plats eller nåt)? :mad:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
"Vaddå jag sur, du sur och/eller vilt"

Nja, det är nog möjligtvis du som blir sur då eftersom att det inte kommer att fungera, du kommer inte åt bilderna i garaget via nån "vanlig" adress (som slutar på ...dinbild.jpg).

Men ladda upp bilden i garaget också skriver du i inlägget att bilden finns där, under din användare, det är nog enklast.
I garaget är det begränsat hur många bilder man kan ha uppe samtidigt så där är det fritt fram att ladda upp bilder, det är bara roligt att få se allas skotrar!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Bildutrymme

Tack vare ett av JeppeK's inlägg så har jag hittat en perfekt sida att ladda upp bilder på: www.imageshack.us
Men ta och registrera er innan ni börjar ladda upp filer, annars kan man inte ta bort dom bilder man laddar upp...

Det bästa med sidan är att ni får färdiga koder för att lägga in bilder t.ex. här på forumet för varje bild ni laddat upp, bara att klippa ut och klistra in! :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
EDIT: Ville bara kommentera att det var en användare som testat bild-funktionen här ovan tidigare men nu är det inlägget borttaget, så att ni inte tror att jag blivit helt virrig...


Verkar ju funka som det är tänkt!

Men om det är stora bilder ni lägger in så använd gärna "thumbnail"-funktionen, på sidan där ni ser era bilder ("My Images" hos ImageShack) kan ni kopiera det som står i "Thumbnail Code"-fältet.
Då får man en liten bild som man kan klicka på för att se den i rätt storlek.
Det blir så rörigt om det ligger en massa jätte-bilder direkt i trådarna och för dom med modem så blir forumet alldeles för segt.

Så använd bilder med måtta och när ni väl lägger in några så använd thumbnails!

Här är ett exempel:
 
Last edited:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Testing, testing...

Hehe, varit i testar-tagen Lasse? :p

Invitern på sista bilden är grym alltså, skulle lagt in en bild på den istället för Mach Z:n i dagens chopper-nyhet (24/11)! :rolleyes:
 
E

ejwbegysv

Tänk nu alla på att man inte får lägga in bilder som man ej äger eller liknande... Så ni får t ex inte länka in en bild från www.skidoo.com utan att fråga dom om lov..