Läckande bränsletank Polaris 800 Edge Touring.

Putte B

Medlem
14 dec 2020
5
0
1
53
Karlstad
Jag har en snöskoter Polaris 800 Edge Touring från 2004 som läcker bensin.
Jag kan inte hitta något läckage någonstans och motorutrymmet är snustorrt.
Någon som har någon idé vart det läcker eller hur man felsöker ?

//Putte B
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag har en snöskoter Polaris 800 Edge Touring från 2004 som läcker bensin.
Jag kan inte hitta något läckage någonstans och motorutrymmet är snustorrt.
Någon som har någon idé vart det läcker eller hur man felsöker ?

//Putte B
Om du inte hittar något läckage hur vet du att den läcker? Är det en pöl under skotern eller luktar det bensin? Blir tanken tom? Är det när den står som den ska eller när den är på sidan?
 

Putte B

Medlem
14 dec 2020
5
0
1
53
Karlstad
Det går inte se någon pöl under för den står ute på gräsmattan, men gräset borde ju dö och det har det inte gjort ?!
Det luktar ingen bensin utan tanken är tom. Det händer när den står som den skall.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Om du fyller på borde du kunna se om det är läckage ur tanken. Kan det vara att locket inte är tätt och det har dunstat ur under sommaren? Om det inte luktar bensin om gräset eller om det inte är något läckage i övrigt kanske det är någon som slangat ur den?
 

Putte B

Medlem
14 dec 2020
5
0
1
53
Karlstad
Det är det som är det konstiga att jag inte ser något. Hade också tanken att någon slangat ur den men skotern bredvid (jag har två) har fortfarande bensin i tanken. Fyllde ca 10 liter sist jag var uppe i stugan för tre veckor sedan. Bara för att kolla vad som händer och även det har försvunnit så jag tror inte det dunstar eller att någon slangat den.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Ja om ingen slangat oh det inte dunstar är det bara att börja följa bränsleledningarna och se om det är torkade slangar eller trasigt någonstans påvägen.
 

Putte B

Medlem
14 dec 2020
5
0
1
53
Karlstad
Får göra det lite mer noga. Men om det är tanken som läcker, vet du hur man kommer åt den underifrån för att kolla utan att riva bort mattan mm ?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Mattan behöver du inte riva bort, där kommer du ändå inte åt nånting. Gräset behöver heller inte dö om det läkt ut på backen.

Börja med att tanka den och kolla om det verkligt läcker. Följ ledning som går ut i framkant på tanken mot pump och sedan till förgasare. Kan eventuellt vara bränslepump som läker in i vevhus pga söndertorkat membran eller nålventil/er i förgasare som inte är tät och läker den vägen. Hittar du inte något synligt yttre läckage så tar du ur tändstiften och försiktigt drar runt motorn för att se ifall motorn är fylld med bränsle. Om inget av detta ger något resultat så startar du den och kollar igen efter yttre läckage. Hittar du inget så måste nån slangat ur den.