Läckage RMK 900, Hjälp behövs! Bilder finns

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Tjena!

Köpte en RMK 900 för ett tag sen, men helt plötsligt såg jag att jag hade glykol på golvet i garaget. Har hållt på ett tag att försöka hitta vart fan det läcker ifrån utan att behöva lyfta ur motorn. Jag tror jag har hittat felet.

Men jag behöver lite hjälp!
Bara på tomgång så går den över 50 grader rätt så fort.


1: Här verkar det läcka ifrån, visst ska en bult/skruv sitta i där?
2: Fuktigt runt detta område, om man jämför färgen från droppen på 1:an så är denna mycket klarare. Är detta normalt eller är det en läcka?
3: Ska det vara en bult/skruv här?


Här är det vars de läcker underifrån, finns en tydlig springa och glykol som droppar.


Ska det vara en skruv/bult vart ringen är?
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
1. Det är bakre fästpunkten för elstarten.
2. Det där är spridarröret, läker det där är det bensin
3. Det där är en fästpunkt för elstarten.

Hoppas det hjälper :)
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Vätskan som läcker är blå/grön och smakar sött, luktar ingenting heller så bensin är uteslutet.


Har kollat lite närmre nu på bilderna, ska till garaget och undersöka lite bättre med detta. Men Det ser ut som att det läker från "hålet?" (Ringen till höger.) Ska det kanske vara en skruv/bult där? eller är det en packning som kan vara dålig?

Vill helst försöka åtgärda detta själv om det är möjligt, annars måste jag nog tyvärr ta den till en verkstad.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Vad kan jag mer göra själv för att felsöka problemet utan att behöva lyfta ur motorn? När jag är så oerfaren så vill jag inte börja med nått sånt projekt.

Har försökt klämma på slangar vart glykol går i för att se om det läcker men systemet verkar tätt. Har även försökt blåsa i påfyllningsröret av glykolen för att se ifall man hör något läckage, utan resultat.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du behöver ett extra lock till expansionskärlet/påfyllningsröret, och på det locket borra ett hål och skruva fast en däckventil från cykel eller mc/bil. Då kan du trycksätta systemet på riktigt med kompressor. Då blir det lättare att se var det läker.

Var försiktig med lufttrycket, dock... Du vill inte blåsa hål i slangar och packningar...
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Det är inte så att det läker från vattenpumpen då?(sitter ovanför spridarröret i ring nr 2 i första bilden)
Verkar nästan lite misstänkt att det är så, ur med motorn och hoppas på dålig packning.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Det var längesen man skrev i denna tråd, tänkte bara skriva lösningen utifall någon i framtiden har samma problem.
Snacka om att jag var förvirrad! (haha)

Jag har tagit ur motorn, rengjort allt så det ser fint ut och utifall det läcker nånting i framtiden kan man lättare se vart det kommer ifrån.
Har även bytt vattenpumps-packning, den mekaniska typen som ska in i motorblocket.
Satte ihop allt i lördags och nu fungerar den som det ska igen, Utan läckage! :D
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Kanon att du återrapporterar! Lätt hänt att det glöms bort när felet är funnet!
Sedan är det inte så himla lätt att vara strukturerad och tänka klart när man blir stressad och irriterad, har man dessutom inte skruvat så mycket innan så blir det sju resor värre. Men du verkar i alla fall greppat en bra/viktig sak för att kunna ha lite koll på vad som händer i motorrummet = håll det så rent som möjligt!!
Kul att det blev bra, ett relativt billigt fel om än en del skruvande!
Mvh
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Kanon att du återrapporterar! Lätt hänt att det glöms bort när felet är funnet!
Sedan är det inte så himla lätt att vara strukturerad och tänka klart när man blir stressad och irriterad, har man dessutom inte skruvat så mycket innan så blir det sju resor värre. Men du verkar i alla fall greppat en bra/viktig sak för att kunna ha lite koll på vad som händer i motorrummet = håll det så rent som möjligt!!
Kul att det blev bra, ett relativt billigt fel om än en del skruvande!
Mvh
Det var tungt i början, en kompis till mig hjälpte till att skruva lös motorn och lyfta ur den. Sedan har jag på egen hand forskat väldigt mycket kring motorn så jag vet det ena och det andra om den.
Fick även hjälp av polarn att sätta tillbaka allting då vi tog varsin "sida" av motorn, blev som lättare att komma ihåg vart saker o ting skulle sitta.
Nu är man som rätt säker på min egna maskin och det ska inte vara så mycket till skillnad från andra skotrar bara att saker och ting sitter på en annan plats.

Hade en väldans tur med att det var packningen och inte något annat.
Kan även tillägga hur jag fick dit den för det i sig var ett jävla problem!

För att få ur befintlig packning så är det bara ta en tång och bryta sönder packningen framtill, så du får ut fjädern som sitter och lite runt om axeln. Efter det tar man en vanlig skruv, bankar in den lite försiktigt i packningen som är längst bak, mässing tror jag det var. Tog sedan en polygrip och drog ut, den satt riktigt duktigt kan jag tillägga.

För att sätta dit en ny så tog jag en vanlig hylsa, tror det var en 12mm's som passade ytter-ringen bra. Den inre delen (mässingen) den blev krånglig, behövde något ihåligt smalt rör ca 42-43 mm. letade länge efter en hylsa med den diametern men det gick fan inte och hitta. Så jag gick in i garaget på jobbet och letade runt bland lite skrot, lyfte på en dammsugare för att kolla under (den låg i en låda), sen tänkte jag till... vafan? dammsugarröret känns rätt bra i storlek. Jajjemen den var perfekt!

Så jag började slå in packningen sakta men säkert, tog ca 2-3 mm på yttre, sen växlade jag till den inre, sen fram och tillbaka tills packningen var inuti blocket.

Hoppas detta hjälper ifall någon har en trasig vattenpackning, för jag har letat som en tok efter bra information men det är svårt att hitta. Har fått info lite här och var om hur man kan slå in packningen och denna gick alldeles utmärkt.