LÄgre komp = bränd kolvring, sant eller falskt ??

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Ja som jag nämt så nöp ju min vildkisse på isen förra helgen, jag gjorde då komp prov för att se vilken cylinder som fått sig mest stryk.. vran skoter guru här i dalarna sa att jag ska ligga runt 7 i komp, detta är en 700 EFI. Nu så ville jag inte köra motorn mer än nödvändigt så den blev aldrig riktigt varm, jag fick upp ena i 5.5 och den andra gav inte ens utslag.. så jag tog i sär den och kolven hade ju gjort sitt, båda ringarna är fastbrända så där kan jag förstå att jag inte fick nå komp. Men på den andra då, skoter gurun sa att det inte finns nån anledning att röra den cylindern då jag hade komp i den.. min fråga är enkel.. tappar man helt komp om ringarna eller en ring e fast bränd.. kan man bränna bara en ring? Eller kan man ha bränt en ring likförbannat och då kommit ner på 5.5 ?? ja jag hoppas ni fattar hur jag menar.. en del säger att har man brända ringar så har man inget komp.. och då bör jag ju kunna känna mig rätt trygg då jag kommit upp i 5.5 eller ??
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
men jag jagar ju inte maximal effekt.. jag vill bara få klart för mig om ringarna kan vara brända eller inte.. att dom tappat sin spänst och därav får man ett lägre värde det kan jag köpa, men då är det ju ingen större fara att köra.. men är dom/ fastbränd o kolven är det ju inte så bra att köra vidare !!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nu har jag aldrig använt mig av kompmätare men att det antingen är rätt komp eller ingen alls låter helt otroligt , ena ringen eller en del av den kan sitta fast i spåret å då kan kompmätaren visa något mitt imellan (beroende på hur fort man drar )
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Man ska ha full gas när man gör kompprov och 5.5 är för lågt för en sådan motor tycker jag. Jag har 9.5 i alla cyllindrar på min sxr och dom motorerna har inte så högt komp.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
oki go vänner.. nu känns det som att vi glider från frågan, jag tackar så mkt för infon om att jag har för lågt komp, jag drog 5-6 ggr, ljummen motor och ingen gas. men vad beror det låga kompet på? hade det stigit om jag gasat? har jag mest troligt en bränd ring eller 2 brända ringar.. kommer detta leda till ett haveri eller kommer jag mest troligt bara tappa lite effekt ?? jag vill ju undvika ett ras och dörav frågan !
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
tack så mkt johansson.. har man någon aning om hur mkt det ökar? kan det göra nåt kilo eller är det knappt märkbart ??
Nej att hålla full gas är inget måste när man gör komptest. Har aldrig gjort det och förstår inte hur det kan bli någon skillnad eftersom cylindrarna fortfarande har samma kompression, det går ju bara fortare att trycka in luften=färre drag i snöret.

Och JA, det går att hona nikasilcylindrar.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nikasil går att horna med en speciell sten, men bara om de e små skador. Annars måste man byta.
Jag skickade min cylinder till Bengansmotor och fick den fixad. 1700kr gick allt på, då svetsades den också.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Snackas mycket om kompmäta, det intressanta är ju hur grejorna ser ut. Ser kolv, cylinder bra ut och ringarnas glipa är inom gränserna så är det bara köra. Sen om man är lite mer pedant byter man alltid alla kolvarna samtidigt. Ja skulle iaf kostat på nya ringar på alla kolvarna även om bara en nupit.

Vet inte om jag missuppfattade frågan men jag skulle då inte chansa att köra med dåliga ringar, pang så går en av och då har en jätte repa i både kolv och cylinder :afraid:
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Så här blev det, då jag redan rivit bort ena cyindern så skulle jag känna mig rätt dum om jag inte kollade den andra, (den jag bara fick 5.5kg i) Den var riktigt riktigt fin, fanns inget alls att anmärka där, kolven var fin och ringarna känndes helt oki. så den satte jag ihop igen, fick min nya kolv idag med ringar o allt så nu e skotern hel igen. Jag varmkörde den ordentligt och tog ett nytt komp prov, denna gång med fullgas, i ena fick jag 7.5 och i andra (den med ny kolv) 8. Med detta så är jag iaf nöjd.. visst med en ny nikasil behandling kanske jag skulle kunna komma högre i komp men det känns inte alls viktigt.. sen har jag en gammal komp mätare som man bara håller emot. Jag vill med detta tacka alla er som visat intresse för att hjälpa mig, det är mkt uppskattat. Tack !! Ha en bra helg !!!