Kylning Khaos 155" 2021?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.990
910
113
Kramfors
I dag blev vi förvånade då Dotterns 2019 Axys pro rmk 850 kylde sämre på led vs en 2021 Axys Khaos 155" de ska ju va tvärtom.
Khaosen lpåg nästan 10c kallare trots lusigt tempo på led som delvist va stenhård.
Och då har Dotterns pro rmk SKS stänka och ingen tunnelväska alltså ren tunnel. Khaosen hade en Burdantväska direkt mot på tunneln och den värdelösa håliga org stänkan. Den som körde khaosen for inte ens ut o kylde i snö och körde lugnast av dem alla. De låg mellan 70-80c med likadana isrivare.
De låter som 2021 har fått div uppdat i kylsystemet men är de någ som vet exakt vad? Hittar luddiga påståenden på usa forum om bättrre impeller som kaviterar mindre så de blir mindre skum samt ökat flöde genom toppen. Alltså de va som khaosen hade extra kylare så stor skillnad va det! Och jag tror den har 3" kammarna inte serie 8 2,75." som dottern har. Matryx chassit ska ha uppdat kylsystem me n jag trodde inte Axys hade det?

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.374
1.181
113
Stora Blåsjön
Ska inta vara någon som helst skillnad på dessa. Samma impeller också.

Kan det vara så att någon har smugit dit en främre kylare på denna maskinen?

På matryx är det annan kylare i tunneln helbredd samt kylflännsar + alltid den främre kylaren.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.990
910
113
Kramfors
De skiljer i expantionskärls art nr de är endera något med termostaten eller nåot med slanganslutning. 2019 pro rmk har 1241176 och en 2021 khaos axys 1241470 . Jag antar alla 850 fått nya expantionskärlet. Jag har dock svårt att trå de kan kyla bättre. Måste kolla om någon satt in front kylare men förra ägaren viste inte om det iså fall. Den har gåt 219 mil så de borde ha nämnts vid köp. Jag måste testa lufta ur dotterns för den kan ha fått luftfickor då jag varit lös med tempgiatren två ggr.