Nybörjare som man är har man ganska många rejält dumma frågor, men någonstans måste man ju få svaret! Skotern har gått cirka 700 mil och förra ägaren ska ha servat den (själv) enligt bok.
* Vid påfyllning av kylarvätska, går det bra med vanlig glykol eller måste man använda någon speciell?
* Service av skotern, är det något jag bör göra? Att lämna in den för att dom ska rengöra och se över motorn, är det kanske dags?
* Behöver man byta packningar i motorn inom snar framtid? Är det så pass svårt att man bör lämna in den eller kan man göra det själv? Har inte allt för mycket erfarenhet av att skruva i motorer, men är inte helt oerfaren.
* Kolvar, när ska dom bytas? Har fått för mig kring 1000 mil, men det kan ju vara helt fel... Smidda Wiseco-kolvar ska jag i alla fall ha, frågan är bara när.
* Skotern piper ibland om batteriet, men det funkar oftast (98 %) som det ska, är det något man måste se över eller tjurar den bara?
* Vad är det som brukar gå sönder på skotrar? Är det lönt att byta något speciellt i förebyggande syfte? Ifall jag bara kan byta en sak, vad skulle det vara? Är det något speciellt man ska titta efter eller ska man köra tills något går sönder och byta sen?
* Vid en service på firma, vad gör dom då? T.ex. genomgång av variator, gör dom något mer än att konstatera att den funkar? I det stora hela, är det oljebyte och en översikt eller vad händer egentligen?
Tacksam för svar!
Mvh Andreas
* Vid påfyllning av kylarvätska, går det bra med vanlig glykol eller måste man använda någon speciell?
* Service av skotern, är det något jag bör göra? Att lämna in den för att dom ska rengöra och se över motorn, är det kanske dags?
* Behöver man byta packningar i motorn inom snar framtid? Är det så pass svårt att man bör lämna in den eller kan man göra det själv? Har inte allt för mycket erfarenhet av att skruva i motorer, men är inte helt oerfaren.
* Kolvar, när ska dom bytas? Har fått för mig kring 1000 mil, men det kan ju vara helt fel... Smidda Wiseco-kolvar ska jag i alla fall ha, frågan är bara när.
* Skotern piper ibland om batteriet, men det funkar oftast (98 %) som det ska, är det något man måste se över eller tjurar den bara?
* Vad är det som brukar gå sönder på skotrar? Är det lönt att byta något speciellt i förebyggande syfte? Ifall jag bara kan byta en sak, vad skulle det vara? Är det något speciellt man ska titta efter eller ska man köra tills något går sönder och byta sen?
* Vid en service på firma, vad gör dom då? T.ex. genomgång av variator, gör dom något mer än att konstatera att den funkar? I det stora hela, är det oljebyte och en översikt eller vad händer egentligen?
Tacksam för svar!
Mvh Andreas