Kylarvätska i vevhuset

2 apr 2019
6
0
1
21
Luleå
Tjena, jag skulle byta kolvar på min polaris edge 600 -01 och hade inte tömt all kylarvätska. Nu står jag här med vevhuset fullt av kylarvätska, hur ska jag göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ingen fara ,,,Du trular ner papper mellan vevskinkorna och drar runt till de är torrt. Sedan blåser man med tryckluft för att få ut allt vatten ur ramlagren blås gärna ner genom de lilla smörhålen som är på höger o vänster sida vevhus för då blåser vattnet bakvägen genom lagren och ut i vevhuset. Därefter drar du runt papper igen. Efter det häller du ner tvåtaktolja så de kommer in i ramlagren och drar runt motorn några varv. Montera ihop den så fort som möjligt och starta den.
 
2 apr 2019
6
0
1
21
Luleå
Ingen fara ,,,Du trular ner papper mellan vevskinkorna och drar runt till de är torrt. Sedan blåser man med tryckluft för att få ut allt vatten ur ramlagren blås gärna ner genom de lilla smörhålen som är på höger o vänster sida vevhus för då blåser vattnet bakvägen genom lagren och ut i vevhuset. Därefter drar du runt papper igen. Efter det häller du ner tvåtaktolja så de kommer in i ramlagren och drar runt motorn några varv. Montera ihop den så fort som möjligt och starta den.
Det är lungt, löste det med vattendammsugare och hemmagjort munstycke :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo för all del funkar den till de mesta vattnet men dropparna inne i lagren måste blåsas bort med tryckluft. Men om du smackar ihop den snabbt o startar är de ok.