Kylare "Yamaha"

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hejsan, detta är väl en generell fråga, men jag åker ju Yamaha så det gäller den främst.

Undrar hur en kylare är uppbyggd.

Tex på Torpedväggen i tunneln (mot motorn) så sitter det en kylare, med relativt höga flänsar, är dom solida eller rinner det vatten inuti dom?

Kanske låter idiotiskt, men planerar på att slipa ner dem för att få på en större matta på skotern, kommer även svarva ned nonsliphjulen som skall på med, men det kommer ej räcka.
 

mxzX 440LC

Aktiv medlem
19 nov 2010
98
0
6
örnsköldsvik
Inuti kylaren så går det ledningar som ett "s" ungefär, som vattnet strömmar igenom. Flänsarna sitter bara där för att leda kylan/värmen bätttre. Så ja, du skulle kunna slipa ner dom! :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tänk dock på att du minskar ganska så mycket på "kylytan" eftersom flänsarna har ganska stor yta mot luften...så slipar du ner dom minskar effekten på kylaren.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tänk dock på att du minskar ganska så mycket på "kylytan" eftersom flänsarna har ganska stor yta mot luften...så slipar du ner dom minskar effekten på kylaren.
Absolut, dock torpedväggskylaren har väl inte så mycket luft mot sig, mer än det som står still runt den.
Det blir ju där mattan vänder så det borde rimligtvis spruta upp en hel del snö mot den fortfarande (hoppas jag).

Allt detta för att byta ut orginalmattan 51mm till 57mm samt nonslip, kommer som sagt svarva dom så mycket det går utan att förstöra hållfastheten på dem.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej kanske inte så mycket luft i detta fallet men ytan som kyls ner av snön minsnkar ju...men jag vet ju inte hur mycket det betyder i slutänden.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Återstår att se, utan att kapa sönder mattan eller åka utan nonslip så får det bli en chansning.

I värsta fall får jag väl göra en Nytro med elfläkt kylare på nåt sätt under huven :)