kylare under fotstegen värdelöst??

Rollan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Fungerar det bra med kylarna under fotstöden så som Yamaha har på tex SRX:arna?? Måste väl bli mycket bättre kylning när dem sitter i bandtunneltaket som på Skidoo!!??

Har jag fel??
 
N

Nja

RE: kylare under fotstegen värdelös

det är ju både för och nackdelar fördelen är ja att snön tinar snabbare på fot stöden. nackdelen vet jag inte :) kan ju hända att det kyler sämre vet ej
 

glenne

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
RE: kylare under fotstegen värdelös

sitter ett kyl element fram i bandtunneln och ett längst bak i tunneln med så det är inga problem alls..
 
O

oab

RE: kylare under fotstegen värdelös

kylarna under fotstegen är av polaris mycket beprövad variant som yamaha har annamat. fördelarna är att is och snö tinar bort från fotstegen samt att dessa även styvas upp rejält. ett stort problem som äldre yamaha har är just mycket mjuka fotsteg. en nackdel är det kyler sämre och att de bromsar skotern vid körning i djup snö. de glider av naturliga skäl inge bra på snön.
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: kylare under fotstegen värdelös

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med kylare under fotstegen. + är att man slipper is och snö bildning på fotstegen och det blir varmt åt fötterna.

Vissa klagar på att det är lätt att köra på stock och sten med kylarna men det är något som jag aldrig upplevt på 10 år.
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
RE: kylare under fotstegen värdelös

Själv så tycker jag det fungerar perfekt. Speciellt när man har isrivare. Som gjort för det!!
 

RogerL1

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
RE: kylare under fotstegen värdelös

Utifrån min erfarenhet, om än mycket begränsad, är kylare i tunneln ingen hit. Borde vara bättre under fotstegen. Men egentligen skulle nog alla kompletteras med en fläktkyld extrakylare (ungefär som automatlådornas oljekylare.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: kylare under fotstegen värdelös

Jo...det fanns ju en "vatten-till-luft-kylare" på riktigt gamla vattenkylda skotrar. Men för ca 15-20 år sen bestämde sig visst de flesta skotertillverkare för att man kunde plocka bort den och lägga mer kylyta i tunneln eller under fotstegen i stället.

Och åtminstone 90 % av alla vattenkylda skotrar får ju inga kylproblem alls (så länge allt är i någotsånär bra skick i alla fall).

Det är ju en annan sak att alla tillverkare har misslyckats nån gång och underdimensionerat kylningen på någon modell. Kan ju ha varit krav på att spara vikt eller nånting som gjorde att man snålade lite för mycket på kylaren...
 
R

rmk 600 -03

RE: kylare under fotstegen värdelös

har ej krånglat på de 14 år vi har haft polaris ifall det är dåligt med kylning lägger man bara lite snö på fotstegen så är det inga problem

men på rmkn nöts mina skor upp men det kan ju även bero på de taggar som är längs fotstegslisten
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: kylare under fotstegen värdelös

om det kyler dåligt är det ju bara att lyfta upp lite snö på fotstegen.