kylare blir ej varm...ibland..

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
Har ett prob!

Har en nyare lynx som inte blir varm , endast ljummen på kylaren baktill. Därav blir motortempen högre pga mindre kylning såklart (dock ej skadligt). Men ibland är den varm bak och ibland inte ens handljummen, trots "hårdare" körning.

inte plockat isär något men verkar inte som att det är nått hål/läckage i kylaren /slangar eller så. Den tar inge vatten, DOCK så är de ett enormt undertryck i expansionkärlet, sprutar upp när jag tar av locket ( trots iskall motor) så ska det väll inte vara ? anledning?

Jag har luftat systemet (kört mot en snödriva och "12at" med öppet lock och då blev den varm.) MEN "håller sej" inte..samma återkommer
Några andra sätt att lufta? jag trodde verkligen det skulle vara det men..
Och pumpen går så den är inte trasig

vad skulle de annars kunna vara? nått hål där den tar in luft som jag ej hittat och därför har "undertryck"? inte luftat till 100% trots att jag gjort de flera gånger? tätt nånstans? varför undertryck?

tacksam för hjälp!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.463
376
83
Malå/Adak
Nyare Lynx säger du, hur ny?

Har förekommit termostatproblem på någon -13, kan ju inträffa även på andra.

Kommer det ut vatten när du öppnar har du Övertryck =) Och det ska det vara också men med måtta.

Om du startar skotern med öppet lock, (med varm motor), spolar det ursinnigt upp ur expansionkärlet? Isåfall har du topplockspackningsproblem eller liknande.
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
Hr tagit upp topplockspackning och o-ringar såg bra ut,, lite vit rök ändå dock vid kallstart..
Menar övertryck såklart :)
Oavsett när jag tar upp locket efter den varit startat vill de spruta upp, men om den är öppnad och jag startar är det inget, bara vid själva öppningstillfället !
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.463
376
83
Malå/Adak
Funkar det inte att lufta ordentligt så skulle jag gissa på termostatbekymmer.

Vet inte riktigt hur systemet är kopplat men det kan vara så att den är mera lättluftad om motorn är såpass varm att termostaten är öppen, men egentligen tror jag inte det ska behövas.
Annars skulled du kunna börja med att gå in på sprängskisserna på Doos hemsida och kolla slangdragningen, det finns en slang som heter "bleeder hose" eller något liknande som går i närheten av nedre luftburken, skulle den av någon anledning vara klämd så blir den nog svårluftad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ta ur termostaten ock kör med locket av,fyll på om det sjunker undan. Kör sedan utan termostat en längre stund så ser du om det ger jämnare värme på kylarna och om den bygger tryck.

Det kan mycket väl vara luftfickor som jäklas och då åkar dem bort fort om man kör utan termostat ett tag.

Jag brukar köra med locket "lite" åtdraget så luft kan komma förbi locket, kör så ett bra tag tills nivån är stabil i expantionskärlet.

Återkommer felet när du monterat termostaten igen så är den felet såklart.
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
ä en RS,,, finns ingen termostat på de?? iaf inte på sprängskiss som de gör på alla andra... (?) eller är jag ute å cyklar

ska testa med öppet lock och se
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.463
376
83
Malå/Adak
Vet inte hur det är med termostat på RSen men köra en "civil" XP/RE-X utan termostat är svårt. Termostaten är ingjuten i huset och huset behövs för att koppla ihop en massa slangar. Visst, det går göra ett dummyhus men det är lite krångligare än att bara ta ur en termostat.