Kunde ej starta skotern

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
8
0
1
39
Sverige
Hej!
Idag när jag var ute och körde skoter pausade jag vid ett ställe och stängde av skoter (som jag gjort vid flera tillfällen under resan) när jag sedan skulle åka startade inte skotern. Det klickade men inget liv i batteriet. Efter ca 20 minuter startade skotern utan några som helst problem. Vad kan detta bero på? Jag har en skidoo-renagade x800 med elstart?
 

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Har du ingen manuell start ?
När den går , kan du backa ?
Då vet du att startknappen fungerar.
Det kan vara en lös batterikabel.
Nere på höger sida sitter startrelät , går att kortsluta med en skiftnyckel eller nåt.
Går startmotorn då ?
 
Reactions: H_enrik

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
8
0
1
39
Sverige
Har du ingen manuell start ?
När den går , kan du backa ?
Då vet du att startknappen fungerar.
Det kan vara en lös batterikabel.
Nere på höger sida sitter startrelät , går att kortsluta med en skiftnyckel eller nåt.
Går startmotorn då ?
Jag har ett startsnöre som är löst som kan användas vid nödsituationen på drivremskivan som jag upplever krångligt. Men frågan kvarstår ändå

Svar ja, jag kan backa när den går.

Ska undersöka kablarna vid polerna men vid första anblick så satt de bra.

Om det nu skulle vara startrelä så ska det ju inte ”klicka” när jag trycker på start (så är det ju i bilar)

Utveckla kortslutning! Förstör jag inte startrelä då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Däng på startreläet nästa gång den strular och lossa kablarna till startrelä och på startmotor och reka lite för att säkerhetsställa kontakt. Dra åt igen såklart. Och som redan nämnts så tjuvkoppla startmotorn endera genom besk kortslutning (på rätt ställe startrelä). Eller lite säkrare med startkablar direkt från ett batteri till + och - till startmotor dvs gå förbi startreläet. Lite mer långsökt fel kan va kortslutet batteri prova med startkablar eller mät spänningen då du trycker på start. Volten bör inte understiga 11 volt när man trycker på start och startmotorn går eller inte funkar.
 
Reactions: H_enrik